سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

محکومیت یک روزنامه نگار ترکیه به دلیل بازنشر یک نظرسنجی درباره اردوغان

محکومیت یک روزنامه نگار ترکیه به دلیل بازنشر یک نظرسنجی درباره اردوغان

4 ساعت پیش
گروسی نامزد تصدی دبیر کلی سازمان ملل شد

گروسی نامزد تصدی دبیر کلی سازمان ملل شد

4 ساعت پیش
دستور وزیر خارجه آمریکا برای کاهش جدی مهاجرت مسلمانان به آمریکا

دستور وزیر خارجه آمریکا برای کاهش جدی مهاجرت مسلمانان به آمریکا

4 ساعت پیش
حمایت آرژانتین از نامزدی گروسی برای تصدی سمت دبیرکلی سازمان ملل

حمایت آرژانتین از نامزدی گروسی برای تصدی سمت دبیرکلی سازمان ملل

4 ساعت پیش
هشدار آمریکا به اوکراین درباره شکست قریب‌الوقوع در جنگ

هشدار آمریکا به اوکراین درباره شکست قریب‌الوقوع در جنگ

4 ساعت پیش
عراقچی: هیچ‌گاه صحنه دیپلماسی را ترک نکردیم اما مذاکره قواعدی دارد

عراقچی: هیچ‌گاه صحنه دیپلماسی را ترک نکردیم اما مذاکره قواعدی دارد

4 ساعت پیش
جزئیات جدید از تیراندازی در نزدیکی کاخ سفید

جزئیات جدید از تیراندازی در نزدیکی کاخ سفید

4 ساعت پیش
یونیفل: اسرائیل بیش از ۱۰ هزار بار آتش‌بس در لبنان را نقض کرد

یونیفل: اسرائیل بیش از ۱۰ هزار بار آتش‌بس در لبنان را نقض کرد

4 ساعت پیش
ادعا درباره دستگیری یک صهیونیست دیگر به اتهام جاسوسی برای ایران

ادعا درباره دستگیری یک صهیونیست دیگر به اتهام جاسوسی برای ایران

4 ساعت پیش
روس‌اتم در حال آماده‌سازی یادداشت تفاهم با ایران درباره نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک است

روس‌اتم در حال آماده‌سازی یادداشت تفاهم با ایران درباره نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک است

4 ساعت پیش

Home » پایان دوران «اف ۲۲»‌ و «اف ۳۵» با ورود «ایکس ۶۵»

پایان دوران «اف ۲۲»‌ و «اف ۳۵» با ورود «ایکس ۶۵»

زمان انتشار: 28 نوامبر 2025 ساعت 12:25

دسته بندی: دانش

شناسه خبر: 2890974

زمان مطالعه: 6 دقیقه

پایان دوران «اف ۲۲»‌ و «اف ۳۵» با ورود «ایکس ۶۵»

پایان دوران «اف ۲۲»‌ و «اف ۳۵» با ورود «ایکس ۶۵»

به گزارش سیلاد، هواپیمای آزمایشی بی‌سرنشین X-۶۵  که بدنه و بال آن توسط شرکت Aurora Flight Sciences (زیرمجموعه بوئینگ) ساخته می‌شود با هدف حذف سطوح کنترلی متحرک کلاسیک مثل فلپ‌ها و جایگزینی آن با سیستم «کنترل جریان فعال» توسعه یافته است. 

بزرگ‌ترین ویژگی ظاهری این پرنده، بال الماسی‌شکل آن است؛ طراحی‌ای غیرمتعارف که به‌طور طبیعی پایدار نیست و نمی‌تواند مانند بال‌های کلاسیک، جریان هوا را به‌آسانی کنترل کند. اما همین چالش، دلیل وجود پروژه است. اثبات اینکه می‌توان بدون هیچ سطح کنترلی مکانیکی، هواپیما را تنها با «هدایت دقیق جریان هوا» کنترل کرد.

این شیوه با عنوان Active Flow Control (AFC) یا «کنترل جریان فعال» شناخته می‌شود. در این روش، ده‌ها نازل ریز در لبه‌های بال و بدنه هوا را با فشار بالا پمپاژ می‌کنند تا بتوانند جریان عبوری را دست‌کاری کرده و اثر «سطح کنترلی مجازی» ایجاد کنند. یعنی به‌جای چرخاندن فیزیکی فلپ، هوا از یک نقطه دمیده یا مکیده می‌شود و همان نیروی لازم برای چرخش، بالا بردن دماغه یا تغییر مسیر فراهم می‌شود.

پایان دوران «اف ۲۲»‌ و «اف ۳۵» با ورود «ایکس ۶۵» / آینده جنگنده‌ها اینجا است

بر اساس گزارش NewAtlas، این تکنیک می‌تواند مقاومت هواپیما را کاهش دهد، وزن سازه‌ای را سبک‌تر کند، پیچیدگی مکانیکی را حذف کند و بازتاب راداری را پایین بیاورد. مزایایی که برای هواپیماهای آینده، از پهپادهای رادارگریز تا هواپیماهای تجاری کم‌مصرف، جذاب است.

چرا X-۶۵ مهم است؟

فناوری کنترل جریان فعال سال‌ها در مقیاس کوچک آزمایش شده، اما هیچ‌وقت در اندازه یک هواپیمای کامل امتحان نشده بود. 

  • جریان هوا در مقیاس بزرگ بی‌ثبات‌تر است.

  • بال الماسی در سرعت‌های پایین رفتار نامطمئن دارد.

  • پایداری در شرایط «زاویه حمله بالا» مشکل‌آفرین می‌شود.

X-۶۵ قرار است این محدودیت‌ها را در عمل آزمایش کند.

دارپا اعلام کرده است که در مراحل نخست، هواپیما همزمان هم از سطوح کنترلی سنتی و هم از AFC برخوردار خواهد بود. مثل چرخ‌های کمکی دوچرخه، سیستم مکانیکی در پروازهای اولیه فعال است، اما در گام‌های بعدی کاملاً خاموش می‌شود تا بررسی شود که آیا AFC می‌تواند به‌تنهایی کنترل کامل هواپیما را به عهده بگیرد یا خیر.

اگر موفق شود، هواپیمایی خواهید داشت که هیچ قطعه متحرکی روی بال ندارد. سطحی صاف، سبک، کم‌هزینه که برای طراحی‌های رادارگریز بسیار مناسب است. 

ویژگی‌ها و ابعاد پروژه

مشخصات کلیدی X-۶۵ بر اساس داده‌های منتشرشده توسط دارپا

  • وزن: حدود ۳۲۰۰ کیلوگرم

  • دهانه بال: حدود ۹ متر

  • سرعت هدف: تا حدود ۰.۷ ماخ

  • ساختار ماژولار: امکان تعویض بخش‌های بال یا شبکه نازل‌ها برای آزمایش‌های آتی

  • کاربرد اولیه: یک «پلتفرم تحقیقاتی» نه یک پیش‌نمونه عملیاتی

نکته مهم این است که برخلاف برنامه اولیه که نخستین پرواز را برای سال ۲۰۲۵ هدف‌گذاری کرده بود، نسخه فعلی پروژه با تأخیر روبه‌رو شده و اکنون اولین پرواز به اواخر سال ۲۰۲۷ موکول شده است.

AFC پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. سیستم پمپاژ هوا، حسگرهای فشار، نازل‌ها و کنترلرها همه وابسته به الکترونیک و منابع انرژی هستند. بنابراین این فناوری ممکن است سادگی مکانیکی را با پیچیدگی الکترونیکی جایگزین کندو هنوز معلوم نیست این معامله به‌صرفه باشد یا نه. توسعه دادن X-۶۵ مهم‌ترین قدم عملی برای پاسخ دادن به همین سؤال است.

۵۸۵۸

برچسب ها
فناوری نظامی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • گوگل، «اندروید» را به دنیای کامپیوترهای شخصی می‌آورد/ هر آنچه درباره این آپدیت می‌دانیم
    گوگل، «اندروید» را به دنیای کامپیوترهای شخصی می‌آورد/ هر آنچه درباره این آپدیت می‌دانیم 3 ساعت پیش
  • اپل «بزرگ‌ترین گوشی‌ساز جهان» است یا سامسونگ؟
    اپل «بزرگ‌ترین گوشی‌ساز جهان» است یا سامسونگ؟ 3 ساعت پیش
  • پرفروش‌ترین موتورسیکلت در آمریکا، ساخت ژاپن است!
    پرفروش‌ترین موتورسیکلت در آمریکا، ساخت ژاپن است! 3 ساعت پیش
  • شاسی‌بلند بزرگ «لکسوس» ارزان‌تر از چینی‌های بازار ایران!
    شاسی‌بلند بزرگ «لکسوس» ارزان‌تر از چینی‌های بازار ایران! 3 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 8822
  • اقتصاد 7464
  • بازار مالی 1622
  • بین الملل 13843
  • تبلیغات 29
  • جامعه 8725
  • دانش 6280
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7129
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1101
  • ورزش 20800

جدیدترین مقالات

  • افتتاح ۲۴۵ طرح محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی در چهارمحال و بختیاری
    افتتاح ۲۴۵ طرح محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی در چهارمحال و بختیاری 7 ساعت پیش
  • بلبل گیلان درگذشت
    بلبل گیلان درگذشت 7 ساعت پیش
  • خرم‌آباد به همت مردم شهری زیبا و  سرسبز می‌شود
    خرم‌آباد به همت مردم شهری زیبا و سرسبز می‌شود 7 ساعت پیش
  • چرا اروند به هاب توریسم سلامت تبدیل نشد؟ /چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران
    چرا اروند به هاب توریسم سلامت تبدیل نشد؟ /چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران 7 ساعت پیش
  • مدیرعامل شرکت کشت و صنعت گلدشت افشره :عرضه پرتقال پاسخگوی ظرفیت کارخانه نیست
    مدیرعامل شرکت کشت و صنعت گلدشت افشره :عرضه پرتقال پاسخگوی ظرفیت کارخانه نیست 7 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور