سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری

سرتیتر خبرها

مقام فلسطینی: اسرائیل با تمام توان برای عدم توافق فتح و حماس تلاش می‌کند

مقام فلسطینی: اسرائیل با تمام توان برای عدم توافق فتح و حماس تلاش می‌کند

9 ساعت پیش
لندن اتهام علیه ایران را رد کرد/ تهران  از جبهه پولیساریو حمایت نمی‌کند

لندن اتهام علیه ایران را رد کرد/ تهران از جبهه پولیساریو حمایت نمی‌کند

9 ساعت پیش
کاتز: «کت و شلوار پوشان» مصونیت نخواهند داشت!

کاتز: «کت و شلوار پوشان» مصونیت نخواهند داشت!

9 ساعت پیش
پیام تبریک عراقچی به فیدان

پیام تبریک عراقچی به فیدان

9 ساعت پیش
پوتین: یک اژدر هسته‌ای آزمایش کردیم

پوتین: یک اژدر هسته‌ای آزمایش کردیم

9 ساعت پیش
معاون ترامپ: در مسیر صلح اوکراین- روسیه پیشرفت‌هایی حاصل شده است

معاون ترامپ: در مسیر صلح اوکراین- روسیه پیشرفت‌هایی حاصل شده است

9 ساعت پیش
پنتاگون: از اروپا خارج نشده‌ایم

پنتاگون: از اروپا خارج نشده‌ایم

9 ساعت پیش
ادعای اوکراین: ۲ پالایشگاه نفت روسیه هدف قرار گرفتند

ادعای اوکراین: ۲ پالایشگاه نفت روسیه هدف قرار گرفتند

9 ساعت پیش
ریابکوف شرط دیدار پوتین با ترامپ را اعلام کرد

ریابکوف شرط دیدار پوتین با ترامپ را اعلام کرد

9 ساعت پیش
عضو ارشد حماس: هیچ نقشی در کمیته اداره نوار غزه نخواهیم داشت

عضو ارشد حماس: هیچ نقشی در کمیته اداره نوار غزه نخواهیم داشت

9 ساعت پیش

Home » دلیل حذف پنجره‌های سرنوشت‌ساز از هواپیماهای بوئینگ

دلیل حذف پنجره‌های سرنوشت‌ساز از هواپیماهای بوئینگ

زمان انتشار: 30 اکتبر 2025 ساعت 12:25

دسته بندی: دانش

شناسه خبر: 2869089

زمان مطالعه: 8 دقیقه

دلیل حذف پنجره‌های سرنوشت‌ساز از هواپیماهای بوئینگ

دلیل حذف پنجره‌های سرنوشت‌ساز از هواپیماهای بوئینگ

غزال زیاری: اگر با دقت به عکس‌های جت‌های اولیه بوئینگ، ازجمله مدلی که ۴۶ سال است پرواز می‌کند، نگاه کرده باشید، متوجه ظاهر متفاوت آن ‌ها در مقایسه با هواپیماهای امروزه بوئینگ شده‌اید.

در جت‌های قدیمی بوئینگ، مجموعه‌ای از شیشه‌های کوچک و مورب بالای کابین خلبان طراحی‌شده بودند که به آن‌ها “پنجره‌های ابرو” گفته می‌شد. این پنجره‌ها در هواپیماهایی مثل ۷۰۷، ۷۲۷ و نسل‌های نخستین ۷۳۷ مورداستفاده قرار می‌گرفتند و طبیعتاً تزئینی یا برای زیبایی نبودند؛ بلکه دلیل طراحی آن‌ها کاملاً کاربردی بود: افزایش دید خلبان.

کاربردهای پنجره‌های ابرو

قبل از آنکه وارد دوره رادارهای پیشرفته، GPS  و سامانه‌های پرواز خودکار بشویم، خلبانان بیش از هر زمان دیگری به آنچه با چشمان خود می‌دیدند متکی بودند و در آن دوره، این پنجره‌های زاویه‌دار نقشی واقعاً کاربردی و سرنوشت‌ساز داشتند؛ چرا که در زمانی که ابزارهای الکترونیکی پرواز هنوز ابتدایی بودند، استفاده از این پنجره‌ها، دید خلبان را در هنگام چرخش‌ها، فرودها و ناوبری بصری بهبود می‌بخشیدند.

دلیل حذف پنجره‌های سرنوشت‌ساز از هواپیماهای بوئینگ

خدمه پرواز با بهره‌گیری از همین “آسمان‌نماهای مورب” می‌توانستند سایر هواپیماها را ببینند یا در چرخش‌های تند، ارتباط دیداری‌شان را با باند حفظ کنند. این پنجره‌ها در هنگام شب هم مفید بودند و برای ناوبری نجومی و رصد ستاره‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

کار کردن در کابین‌های قدیمی

در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی، اکثر کابین‌های خلبان‌ها آنالوگ و غیر خودکار بودند و فضای کابین‌ها شبیه حباب‌های شیشه‌ای کوچکی پر از نشانگرها و دکمه‌ها بود.

در آن زمان پنجره‌های ابرو به خلبان‌ها کمک می‌کردند تا فراتر از این ابزارهای مکانیکی، جهان واقعی را ببینند؛ دسترسی مستقیم به بخش کوچکی از آسمان، آن هم در لحظاتی که دیدن مهم‌تر از هر چیز بود! اکثر خلبان‌های باتجربه به این شیشه‌ها علاقه زیادی داشتند و معتقد بودند که این دید اضافه، در اکثر مواقع فرودها و چرخش‌ها را آسان‌تر و کم استرس‌تر می‌کرد.

اما با پیشرفت فناوری و همه‌گیر شدن سیستم‌های پرواز خودکار، همین شیشه‌های کوچک به‌تدریج از یک ضرورت حیاتی به عادتی قدیمی و حتی زائد تبدیل شدند.

دلیل حذف پنجره‌های سرنوشت‌ساز از هواپیماهای بوئینگ

حذف تدریجی: از ابزاری مفید تا جزئیات غیرضروری

درنهایت سال ۲۰۰۵، شرکت بوئینگ تصمیم گرفت تا پنجره‌های ابرو را از خط تولید هواپیماهایش حذف کند و از همین رو دیگر در مدل‌های جدیدی مثل ۷۳۷ نسل بعد تعبیه نشد. این تصمیم بوئینگ، تصمیمی احساسی نبود و کاملاً عمل‌گرایانه بود.

هر پنجره اضافی در هواپیما به معنای پیچیدگی بیشتر در ساختار بدنه، احتمال نشت هوا و حتی افزایش هرچند کم در مقاومت هوا و مصرف سوخت است. در شرایط فعلی که شرکت‌های هواپیمایی مدرن، وسواس صرفه‌جویی در سوخت دارند، هزینه نصب پنجره‌های ابرو، ارزش نداشت.

در سال‌های اخیر و با ساخت و معرفی سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای (GPS)، رادار و سیستم‌های خودکار پرواز، تدریجاً این سامانه‌ها جایگزین کامل دید بصری خلبان شدند و حالا دیگر نیازی نیست تا خلبان‌ها برای بررسی افق یا ردیابی ستاره‌ها، سرشان را چرخانده و گردنشان را بالا بگیرند.

آن چیزی که روزگاری ناجی جان خلبان‌ها و مسافرها بود، دیگر تبدیل به یک سقف شیشه‌ای آزاردهنده داشت؛ خیلی از خلبان‌ها از تابش مستقیم آفتاب از طریق این پنجره‌ها شکایت داشتند و حتی خیلی از آن‌ها این پنجره‌های شیشه‌ای را با چسب نواری یا نقشه‌های پرواز می‌پوشاندند.

دلیل حذف پنجره‌های سرنوشت‌ساز از هواپیماهای بوئینگ

همین مسائل باعث شد که مسئولان بوئینگ درنهایت تصمیم به حذف این پنجره‌ها بگیرند و این اقدام، علاوه بر ساده تر کردن کار تولید، وزن هواپیما را حدود ۹ کیلوگرم کاهش داد، زمان بازرسی‌های دوره‌ای را کم کرد و کنترل دمای کابین و عایق صدا (مشکلی که در مدل‌های قدیمی ۷۳۷ محسوس بود) را بهبود بخشید.

بدین ترتیب جهان بی‌سروصدا با یکی از آخرین یادگارهای دوران طلایی هوانوردی خداحافظی کرد. امروز ۷۳۷ های مدرن براق‌تر، ساکت‌تر و بهینه‌تر از همیشه‌اند؛ اما دیگر چهره‌شان آن ظاهر “انسان گونه” با “ابروهای شیشه‌ای” را ندارد؛ ابروهایی که زمانی به هواپیما ظاهری زنده و کنجکاو می‌دادند، حالا تنها یادگاری نوستالژیک از عصر اولیهٔ جت‌هاست.

منبع:  jalopnik

۵۸۳۲۱

برچسب ها
هواپیمای بوئینگ
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • نجات جان آدم‌ها با مازراتی / خودروی لوکس انتقال فوری اعضای بدن در ایتالیا
    نجات جان آدم‌ها با مازراتی / خودروی لوکس انتقال فوری اعضای بدن در ایتالیا 9 ساعت پیش
  • برخورد نزدیک با مار پیتون غول‌پیکر / ثبت لحظه‌ای استثنایی در حیات‌وحش
    برخورد نزدیک با مار پیتون غول‌پیکر / ثبت لحظه‌ای استثنایی در حیات‌وحش 9 ساعت پیش
  • شاسی‌بلند جدید سایپا / عکس
    شاسی‌بلند جدید سایپا / عکس 9 ساعت پیش
  • کشف یک ابرزمین در فاصله ۲۰ سال نوری / سیاره‌ زمین‌مانند و زیست‌پذیر در آسمان
    کشف یک ابرزمین در فاصله ۲۰ سال نوری / سیاره‌ زمین‌مانند و زیست‌پذیر در آسمان 9 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 7510
  • اقتصاد 6787
  • بازار مالی 1495
  • بین الملل 13000
  • تبلیغات 27
  • جامعه 7783
  • دانش 5615
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 6867
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1027
  • ورزش 19385

جدیدترین مقالات

  • عکس| جلسه مهم اوسمار در تبریز؛ شایعه‌ها پایان یافت
    عکس| جلسه مهم اوسمار در تبریز؛ شایعه‌ها پایان یافت 5 ساعت پیش
  • برای صابر کاظمی پیام تسلیت نگذارید
    برای صابر کاظمی پیام تسلیت نگذارید 5 ساعت پیش
  • بازی در این ورزشگاه ممنوع است حتی اگر وزیر بگوید!
    بازی در این ورزشگاه ممنوع است حتی اگر وزیر بگوید! 5 ساعت پیش
  • یحیی گل‌محمدی و وحید هاشمیان؛ تکرار تاریخ روی نیمکت پرسپولیس
    یحیی گل‌محمدی و وحید هاشمیان؛ تکرار تاریخ روی نیمکت پرسپولیس 5 ساعت پیش
  • بازگشت بازیکن پرحاشیه به لیست پرسپولیس
    بازگشت بازیکن پرحاشیه به لیست پرسپولیس 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار | تجهیزات آزمایشگاهی | کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور