سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

اذعان تل‌آویو به ضعف شدید زیرساختی در برابر حملات موشکی ایران

اذعان تل‌آویو به ضعف شدید زیرساختی در برابر حملات موشکی ایران

5 ساعت پیش
ادعای پنتاگون؛ توانمندی هسته‌ای ایران نابود شده است

ادعای پنتاگون؛ توانمندی هسته‌ای ایران نابود شده است

5 ساعت پیش
واکنش روسیه به بازداشت «موگرینی»

واکنش روسیه به بازداشت «موگرینی»

5 ساعت پیش
ویتکاف همراه با داماد ترامپ به دیدار پوتین آمد

ویتکاف همراه با داماد ترامپ به دیدار پوتین آمد

5 ساعت پیش
ترامپ: حل‌وفصل بحران اوکراین آسان نیست

ترامپ: حل‌وفصل بحران اوکراین آسان نیست

5 ساعت پیش
مقام کویتی: امنیت ایران و کویت قابل تفکیک از یکدیگر نیست

مقام کویتی: امنیت ایران و کویت قابل تفکیک از یکدیگر نیست

5 ساعت پیش
قطر تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه، سوریه و لبنان را محکوم کرد

قطر تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه، سوریه و لبنان را محکوم کرد

5 ساعت پیش
ترامپ: ایران دیگر تهدیدی برای منطقه نیست

ترامپ: ایران دیگر تهدیدی برای منطقه نیست

5 ساعت پیش
نامه مشترک ایران، روسیه و چین به سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱

نامه مشترک ایران، روسیه و چین به سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱

5 ساعت پیش
روزنامه هم میهن: باید به سیاست خارجی عقلانی بازگردیم تا معیشت مردم قربانی نشود

روزنامه هم میهن: باید به سیاست خارجی عقلانی بازگردیم تا معیشت مردم قربانی نشود

5 ساعت پیش

Home » چرا خلبان جنگنده حین پرواز ماسکش را برنمی‌دارد؟

چرا خلبان جنگنده حین پرواز ماسکش را برنمی‌دارد؟

زمان انتشار: 28 سپتامبر 2025 ساعت 12:20

دسته بندی: دانش

شناسه خبر: 2845150

زمان مطالعه: 6 دقیقه

چرا خلبان جنگنده حین پرواز ماسکش را برنمی‌دارد؟

چرا خلبان جنگنده حین پرواز ماسکش را برنمی‌دارد؟

به گزارش سیلاد، به نقل از روزیاتو، نکته کلیدی این است که خلبان باید در ارتفاع ۷,۶۲۱ متر یا کمتر باشد؛ ارتفاعی که بسیاری از جنگنده‌ها معمولاً در آن فعالیت می‌کنند. در این ارتفاع، خلبان می‌تواند برای مدت کوتاهی ماسک اکسیژن خود را بردارد، بدون اینکه مشکل جدی پیش بیاید. حتی می‌تواند چیزی بخورد یا بنوشد، چون در مأموریت‌های طولانی لازم است بدنش آب کافی داشته باشد.

البته تصمیم نهایی با خود خلبان است که بر اساس وضعیت جسمی‌اش لحظه‌به‌لحظه شرایط را بسنجد، چراکه کمبود اکسیژن می‌تواند به مرور باعث خستگی شدید و ایجاد موقعیت خطرناک شود. دلیل اصلی هم این است که فشار بیرون از ریه‌ها بسیار کمتر از فشار درون آن‌هاست و به همین خاطر ماسک یک وسیله حیاتی و ضروری به حساب می‌آید.

اما اگر خلبان در ارتفاع بیش از ۷,۶۲۱ متر ماسک خود را بردارد، نتیجه چیزی به نام هایپوکسی خواهد بود. هایپوکسی زمانی اتفاق می‌افتد که مغز اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند و در واقع حتی در ارتفاع ۳,۰۵۰ متر بالاتر از سطح دریا هم می‌تواند رخ دهد. نشانه‌های اولیه آن با سوزن‌سوزن شدن اندام‌ها شروع می‌شود و به تدریج به سرگیجه منتهی می‌گردد. وقتی چنین وضعیتی رخ دهد، خلبان دیگر نمی‌تواند به‌خوبی فکر کند و حتی ممکن است بیهوش شود. این خطر جدی می‌تواند جان خلبان را تهدید کند.

چرا خلبان جنگنده حین پرواز ماسکش را برنمی‌دارد؟

در جنگ جهانی اول، ماسک‌های اکسیژن تجهیزات کمیاب و تخصصی برای خلبانان جنگنده محسوب می‌شدند و به‌راحتی در دسترس نبودند. اما با افزایش مأموریت‌های جنگی، نیاز به این ماسک‌ها نیز بیشتر شد و فناوری مربوطه سریعاً رشد کرد. با شدت گرفتن جنگ جهانی دوم در دهه ۱۹۴۰، ماسک‌های اکسیژن به یک استاندارد تبدیل شدند و همه خلبانان جنگنده ملزم به استفاده از آن‌ها بودند. این تغییر همزمان با پیشرفت هواپیماها رخ داد و خلبانان را مجبور می‌کرد تا در شرایطی پرواز کنند که بدون اکسیژن طاقت‌فرسا بود.

کلینیک مایو این فناوری جدید را متحول کرد و در نهایت منجر به اختراع لباس ضدشتاب (G-Suit) شد. این لباس دارای محفظه‌های بادی داخلی بود که فشار روی بدن وارد می‌کرد و جریان خون را به مغز می‌رساند. این ویژگی به خلبانان کمک می‌کرد تا در مواجهه با تغییرات شدید نیروهای گرانش هوشیار بمانند. یک سوپاپ مخصوص که در لباس تعبیه شده بود، به سیستم فشار هوای جنگنده متصل بود و باعث می‌شد محفظه‌ها بلافاصله در طول پرواز باد شوند. خلبانان می‌توانستند مانورهای هوایی بسیار شدید انجام دهند، آن هم بدون اینکه نگران از دست دادن هوشیاری خود باشند؛ این مسئله باعث برتری آن‌ها نسبت به هواپیماهای دشمن می‌شد. اما نوآوری‌های کلینیک مایو با پایان جنگ جهانی دوم متوقف نشد.

همین ایده لباس ضدشتاب برای سفرهای فضایی نیز به کار گرفته شد، آن هم وقتی که محققان کلینیک مایو شروع به آزمایش توانایی خلبانان در تحمل نیروهای گرانش شدید کردند. به دلیل کار آن‌ها روی آزمایش‌های سانتریفیوژ انسانی، آزمایشگاه Mayo’s Aero Medical Lab داده‌های مهمی را جمع‌آوری کرد که سال‌ها بعد در سیستم‌های پشتیبانی حیات فضانوردان استفاده شد.

۵۸۵۸

برچسب ها
جنگنده
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • در اتاق فکر آمریکا چه گذشت که لاکهید کنار گذاشته شد؟
    در اتاق فکر آمریکا چه گذشت که لاکهید کنار گذاشته شد؟ 5 ساعت پیش
  • پهپاد ترکیه و شلیک موفق موشک هوا به هوا
    پهپاد ترکیه و شلیک موفق موشک هوا به هوا 5 ساعت پیش
  • ماده‌ای که نور را می‌بلعد و دوباره می‌تاباند /پیشرفت کمبریج مسیر صنعت را عوض می‌کند
    ماده‌ای که نور را می‌بلعد و دوباره می‌تاباند /پیشرفت کمبریج مسیر صنعت را عوض می‌کند 5 ساعت پیش
  • اینترنت موبایل گران شد / افزایش ۲۰ درصدی قیمت بسته‌های اینترنت همراه
    اینترنت موبایل گران شد / افزایش ۲۰ درصدی قیمت بسته‌های اینترنت همراه 5 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 9025
  • اقتصاد 7580
  • بازار مالی 1652
  • بین الملل 14012
  • تبلیغات 29
  • جامعه 8859
  • دانش 6375
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7176
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1110
  • ورزش 20997

جدیدترین مقالات

  • حضور ۳۵ تشکل ایثارگری در گردهمایی منطقه‌ای کرمانشاه
    حضور ۳۵ تشکل ایثارگری در گردهمایی منطقه‌ای کرمانشاه 8 ساعت پیش
  • برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناورانه و فن‌بازار در کرمانشاه
    برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناورانه و فن‌بازار در کرمانشاه 8 ساعت پیش
  • فیلم | پایش هوایی امنیت اندیکا با بالگرد 8 ساعت پیش
  • پروژه ۱۱۰واحدی مسکن اقشار کم‌درآمد در قزوین افتتاح شد
    پروژه ۱۱۰واحدی مسکن اقشار کم‌درآمد در قزوین افتتاح شد 8 ساعت پیش
  • معاون وزیر کشور: مدیران دستگاه های اجرایی در کرمانشاه آموزش کارکنان را جدی بگیرند
    معاون وزیر کشور: مدیران دستگاه های اجرایی در کرمانشاه آموزش کارکنان را جدی بگیرند 8 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور