چطور بهترین بیمه را برای ماشین خود بخریم؟

امنیت پایین خودروها، وضعیت نامناسب جادهها، رانندگی به صورت پرخطر و افزایش تعداد خودروها در سطح شهر و … همگی از جمله عواملی هستند که سبب افزایش آمار تصادفات رانندگی در ایران در سالهای اخیر شدهاند. به همین دلیل هم داشتن بیمه خودرو برای تمامی رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه زمینی مهم و حیاتی است. بیمههای ماشین به دو دستهی بیمه شخص ثالث (اجباری) و بیمه بدنه (اختیاری) تقسیمبندی میشوند. اگر مالک خودرو هستید و قصد خرید بیمه دارید ولی نمیدانید که چطور بهترین بیمه را برای ماشین خود خریداری کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
انواع بیمههای ماشین
همانطور که میدانید دو نوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای تمامی خودروهای زمینی طراحی شده است که هر یک خسارات ویژهای را تحت پوشش قرار میدهند. بیمه شخص ثالث خودرو در سراسر ایران اجباری است و نداشتن آن تبعات قانونی دارد؛ ولی بیمه بدنه اختیاری است که باتوجه به آمار بالای تصادفات رانندگی، پیشنهاد میکنیم که در خرید آن کوتاهی نکنید و هر دو نوع بیمه را برای خودروی خود تهیه کنید.
در حال حاضر بیش از ۳۰ شرکت بیمهای در ایران مشغول به کار هستند؛ اکثر این شرکتها ارائه دهنده تمامی انواع رشتههای بیمه هستند و اندکی نیز به صورت تخصصی بر روی برخی از رشتههای بیمه تمرکز کرده و تنها آنها را ارائه میکنند. شرایط، قوانین، پوششها، قیمت و … این شرکتها گاها متفاوت است و استراتژیهای مختلفی برای جذب مشتری دارند. به همین دلیل هم سبب سردرگمی متقاضیانی میشوند که قصد تهیه بیمه را دارند. در چنین شرایطی است که میتوان با معرفی برخی معیارهای سنجش، سوالاتی چون «چطور بهترین بیمه را برای ماشین خود بخریم؟» را پاسخ داد.
معیارهای انتخاب بهترین بیمه ماشین
برای اینکه بتوانید بهترین بیمه را برای ماشین خود خریداری کنید، لازم است تا پیش از خرید با یکسری فاکتورها آشنا شوید تا بتوانید خریدی هوشمندانه داشته باشید.
- پوششهای انتخابی:
بیمه ماشین (شخص ثالث و بدنه) به صورت پیشفرض دارای تعدادی پوشش اصلی هست که در تمامی بیمهنامهها وجود داشته و خسارتهای مختلفی را تحت پوشش قرار میدهند. اما علاوهبر پوششهای اصلی، برخی پوششهای الحاقی نیز وجود دارند که خسارتهای بیشتری را شامل میشوند و به صورت اختیاری توسط بیمهگزار در زمان خرید یا تمدید بیمه خودرو انتخاب میشوند.
پوششهای اصلی بیمه شخص ثالث عبارتند از:
- پوشش خسارتهای مالی بیمه شخص ثالث (جبران خسارتهای مالی وارد شده به خودرو، دارایی یا اموال افراد حاضر در صحنه تصادف)
- پوشش خسارتهای جانی بیمه شخص ثالث (جبران خسارتهای جانی ایجاد شده برای اشخاص ثالث حاضر در صحنه تصادف مانند: هزینههای پزشکی، دارو و درمانی، نقص عضو، از کار افتادگی یا فوت)
- پوشش خسارتهای جانی راننده مقصر (جبران خسارتهای جانی ایجاد شده برای رانندهی مقصر مانند: هزینههای پزشکی، دارو و درمانی، نقص عضو، از کار افتادگی یا فوت)
نکتهای که باید درخصوص بیمه شخص ثالث به آن توجه کنید، میزان پوشش مالی انتخابیتان است. براساس مبلغی که بیمهگزار انتخاب میکند، شرکت بیمه متعهد میشود تا جبران خسارت کند. حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث معادل ۲.۵% دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام و حداکثر آن معادل ۵۰% این مبلغ است و بیمهگزار میتواند در بازه حداقل و حداکثر تعهد مالی، انتخاب خود را کرده و بیمه خود را خریداری کند.
- دیه انسان کامل در ماههای حرام معادل ۲ میلیارد و ۱۳۳ میلیون تومان.
- دیه انسان کامل در ماههای غیرحرام ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان.
پوششهای اصلی بیمه بدنه خودرو عبارتند از:
- خسارات وارد بر وسایل نقلیه بر اثر واژگونی، سقوط، سیل، زلزله، صاعقه، آتشسوزی و انفجار
- خسارات وارده بر خودرو در حین حمل و نقل
- خسارات ناشی از برخورد ماشین به جسم ثابت یا متحرک
- خسارات وارده بر خودرو در زمان نجات افراد آسیبدیده دیگر
- خسارات ناشی از به سرقت رفتن خودرو یا آسیب رسیدن به تجهیزات خودرو در حین سرقت
- خسارات وارد شده بر لاستیکها، باتری و چرخها (تا سقف ۵۰ درصد)
پوششهای اضافی بیمه بدنه خودرو عبارتند از:
- شکستن شیشههای خودرو بدون برخورد جسم خارجی و به صورت خودبهخود (شکستن در اثر تغییرات دما و …)
- سرقت قطعات فابریک خودرو و لوازم اضافه خودرو بدون سرقت کلی آن
- نوسانات قیمت یا بازار
- هزینه ایاب و ذهاب در صورت عدم امکان استفاده از خودرو
- آسیب دیدن خودرو با مواد اسیدی، رنگی یا مواد شیمیایی
- پوشش ترانزیت با امکان بهرهمندی از بیمه برای حوادث رخ داده در خارج از کشور
- خسارات ناشی از کشیده شدن میخ یا جسم تیز روی بدنه خودرو
- حذف فرانشیز بیمه
پس از مطالعه خسارات تحت پوشش بیمه ماشین، میتوانید در صورت نیاز درخواست افزودن پوششهای الحاقی را بدهید.
- انتخاب شرکت ارائه کننده بیمه:
انتخاب شرکت بیمهای که بتواند تمامی خواستههای شما را از یک بیمه ماشین با قیمت مناسب، برآورده کند نیازمند توجه به برخی فاکتورها است.
- سطح توانگری مالی شرکت: توانگری مالی شاخصی است که به صورت سالانه توسط بیمه مرکزی اعلام میشود و بیانگر میزان توانایی عمل به تعهدات شرکت بیمه است.
- تعداد شعب و نمایندگیها: هرچه تعداد شعب و نمایندگیهای یک شرکت بیمه بیشتر باشد، در دسترستر است و مشتریان به راحتی میتوانند در صورت وجود مشکل، به رفع آن بپردازند.
- رتبه رضایت مشتری: منظور از رتبه رضایتمندی، رتبهای است که بیمهگزاران از مبلغ پرداختی خسارت به شرکت بیمهگر خود میدهند. آمار این رتبهبندی نیز طبق اطلاعات منتشر شده از سوی پژوهشکده بیمه، در سامانه بیمه مرکزی اعلام میشود.
- نرخ شکایت مشتری: بالا بودن این نرخ نشانگر ضعف شرکت بیمه در برآورده کردن نیازهای مشتریان خود است. به همین علت هم شاخص خوبی برای انتخاب شرکت بیمه است.
- زمان پاسخگویی شرکت بیمه: از جمله مهمترین فاکتورها برای سنجش عملکرد یک شرکت، زمان پاسخگویی آنان است. آمار میانگین مدت پاسخگویی تمامی شرکتهای بیمه از سوی بیمه مرکزی جمعآوری و منتشر میشود. اگر میخواهید درخواستهای شما در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسد، به این شاخص توجه کنید.
- انتخاب هوشمندانه محل خرید بیمه:
در گذشته خرید بیمه ماشین تنها با مراجعه حضوری به نمایندگیهای شرکتهای بیمه امکان پذیر بود؛ اما در حال حاضر روشهای سریعتر، ارزانتر و راحتتری برای خرید بیمه ماشین وجود دارد. مانند خرید آنلاین بیمه از کارگزاریهای معتبر. بیمه بازار قدیمیترین مرجع خرید بیمه آنلاین است که امکان خرید اقساطی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو را بدون نیاز به ارائه چک، سفته و یا ضامن مهیا کرده است.
مهمترین مزیت خرید اقساطی بیمه ماشین از بیمه بازار، بدون سود و بهره بودن آن است که خیال بیمهگزاران را از پرداخت هزینه اضافی راحت میکند. از جمله دیگر مزایای بیمه بازار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- پرداخت آنی خسارت
- راحتی فرآیند خرید و تمدید بیمه ماشین
- سادگی و سرعت در صدور بیمهنامه
- داشتن کارشناسان مجرب جهت راهنمایی متقاضیان
- پشتیبانی و مشاوره رایگان ۲۴ ساعته
- ارائه تخفیفات متنوع و گسترده برای انواع رشتههای بیمه
فرصت را از دست ندهید و برای خرید بیمه ماشین از بیمه بازار، همین حالا اقدام کنید.