سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

2 روز پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

2 روز پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

2 روز پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

2 روز پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

2 روز پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

2 روز پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

2 روز پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

2 روز پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

2 روز پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

2 روز پیش

Home » چرا هوش مصنوعی چاپلوس است؟

چرا هوش مصنوعی چاپلوس است؟

زمان انتشار: 8 جولای 2025 ساعت 13:32

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2837760

زمان مطالعه: 9 دقیقه

چرا هوش مصنوعی چاپلوس است؟

چرا هوش مصنوعی چاپلوس است؟

چت‌بات‌های هوش مصنوعی، هنگام پاسخگویی به سوالات شما چه رفتاری دارند؟
کارشناسان معتقدند که این ابزارها عمدتا در پی راضی کردن کاربران هستند، به این معنا که جواب‌های خود را با نوع نگاه کاربران تطبیق می‌دهند، و این موضوع در واقع خوشایند نیست.

هر چند پاسخ‌های خوشایند اکثر چت‌بات‌های هوش مصنوعی، در ابتدا جذاب به نظر می‌رسد، اما در واقع پس از مدتی این موضوع آزاردهنده خواهد شد، و به جایی می‌رسد که کارشناسان هشدار می‌دهند که این ویژگی، مشکلات جدی به همراه خواهد داشت.
برخی صاحبنظران، تمایل مدل‌های هوش مصنوعی برای هماهنگ کردن پاسخ‌های خود با دیدگاه‌های کاربران را نوعی چاپلوسی می‌نامند که می‌تواند باعث شود ChatGPT و امثال آن، خوشایندی را بر دقت اولویت دهند.

به گزارش سیلاد در ماه آوریل گذشته و پس از گزارش‌ها و انتقادات فراوان کاربران مبنی بر اینکه ربات ChatGPT بیش از حد چاپلوس است، ، شرکت OpenAI به‌روزرسانی این چت‌بات را لغو کرد.
در همین زمینه، سم آلتمن مدیر عامل این شرکت در شبکه X اذعان کرد که: ChatGPT بیش از حد بی‌مزه است!

کاربران در این خصوص، گزارش‌های زیادی از تعریف‌های چاپلوسانه و اغراق‌آمیز ChatGPT دادند که به آنها می‌گفت: شما خیلی باهوش و فوق‌العاده هستید!
در نمونه‌های عجیب‌تر، این ربات، کاربرانی را که گفته بودند مصرف داروهای خود را متوقف کرده‌اند، با پاسخ‌هایی مانند «من به شما بسیار افتخار می‌کنم» تشویق کرده بود.
در پی این انتقادها، شرکت OpenAI سریعا به‌روزرسانی‌هایی را که مقصر این رفتار می‌دانست، لغو کرد و هچنین اذعان کرد که چنین رفتارهای مردم‌پسندانه‌ای می‌تواند نگرانی‌هایی را برای سلامت روان کاربران ایجاد کند.
علاوه بر این، مدیر بخش مدل‌سازی رفتار در OpenAI اعلام کرد که این شرکت در حال بررسی راه‌هایی برای ارزیابی میزان و کیفیت چاپلوسی چت‌بات خود است.

از سوی دیگر، مطالعه‌ای توسط محققان آنتروپیک در مورد اینکه چگونه بازخورد انسانی می‌تواند رفتار چاپلوسانه را تشویق کند، نشان داد که دستیاران هوش مصنوعی گاهی اوقات پاسخ‌های دقیق را هنگام سؤال کاربر تغییر می‌دهند، و در نهایت پاسخ نادرستی می‌دهند.
این چت‌بات‌ها همچنین تمایل داشتند که حتی زمانی که اشتباهی مرتکب نشده بودند، آن را بپذیرند!
 

چرا چت‌بات‌ها به خوشایند کاربران توجه می‌کنند؟

کالب اسپونهایم، یک متخصص هوش مصنوعی در این زمینه گفت: «مدل‌های زبانی بزرگ که بر روی مجموعه‌های عظیمی از داده‌ها آموزش دیده‌اند، برای تولید متن روان و قابل فهم ساخته شده‌اند. اما یاد نگرفته‌اند که نتیجه خروجی‌شان، مطابق واقعیت خارجی باشد،‌ بلکه این مدل‌ها، پاسخ‌هایی ارائه می‌دهند که توسط انسان‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند،‌ و بازخورد مثبتی دریافت می‌کنند که مانند یک «پاداش» است.»

به گفته وی: «هیچ سقفی برای پاداش‌هایی که این مدل‌ها دریافت می‌کنند وجود ندارد. این به ما بستگی دارد که تصمیم بگیریم آن پاداش‌ها چه باشند و چه زمانی آن را در مسیر دستیابی به آن پاداش‌ها متوقف کنیم.»

همچنین جولیا فریلند فیشر یک پژوهشگر خاطرنشان می‌کند که سازندگان هوش مصنوعی به تقاضای مصرف‌کنندگان پاسخ می‌دهند.
او خاطرنشان می‌کند که: در جهانی که مردم دائماً در معرض خطر قضاوت شدن در فضای آنلاین هستند، جای تعجب نیست که تقاضا برای چاپلوسی و نیز اندکی امنیت روانی با یک ربات وجود داشته باشد.»

او تأکید کرد که انسان‌انگاری هوش مصنوعی – فرض ویژگی‌های انسانی توسط یک موجود غیرانسانی – یک معضل ایجاد می‌کند، معضلی که OpenAI در کارت امتیازی GPT-4o خود به آن اشاره کرده است .
به گفته وی: «هرچه هوش مصنوعی شخصی‌تر باشد، تجربه کاربری جذاب‌تر می‌شود، اما خطر وابستگی بیش از حد و ارتباط عاطفی بیشتر می‌شود.»

یک استادیار روانشناسی به نام لوک لافرنیِر در نگاهی انتقادی اذعان کرد که رفتار چاپلوسانه می‌تواند درک کاربران از «همدلی» یک چت‌بات را از بین ببرد. به گفته وی: «هر کاری که نشان دهد، “هی، من یک ربات هستم، من یک شخص نیستم”، این تصور را از بین می‌برد و همچنین توانایی افراد برای بهره‌مندی از همدلی را از بین می‌برد.»
لافرنیِر همچنین گفت: «درست همانطور که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای ما به یک اتاق پژواک تبدیل شوند، هوش مصنوعی نیز می‌تواند به یک اتاق پژواک تبدیل شود.»

گزارشی از مارک زائو-سندرز، یکی از بنیانگذاران Filtered.com که در مجله Harvard Business Review منتشر شد ، نشان داد که درمان و همراهی، بیشترین کاربرد هوش مصنوعی مولد در سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

از دید کارشناسان، هر چند تایید و تقویت باورهای کاربران به‌ویژه زمانی که ممکن است اشتباه باشند، عموما مشکل‌ساز است، اما برای بیماران یا کاربرانی که در بحران هستند و به دنبال تأیید رفتارهای مضر خود هستند، قطعا خطرناک خواهد بود.

در واقع باید توجه داشت که «هوش مصنوعی ابزاری است که برای رفع نیازهای ابراز شده توسط کاربر طراحی شده است.» و «انسان‌ها ابزاری برای رفع نیازهای کاربران نیستند.»

برچسب ها
هوش مصنوعی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • آمریکا بررسی پنج سال سابقه شبکه‌های اجتماعی مسافران خارجی را الزامی می‌کند
    آمریکا بررسی پنج سال سابقه شبکه‌های اجتماعی مسافران خارجی را الزامی می‌کند 2 ساعت پیش
  • پایان نظارت گوگل: ابزار رایگان رصد دارک وب بازنشسته می‌شود
    پایان نظارت گوگل: ابزار رایگان رصد دارک وب بازنشسته می‌شود 2 ساعت پیش
  • گوگل: دقت واقعی چت‌بات‌های هوش مصنوعی از ۷۰ درصد عبور نمی‌کند
    گوگل: دقت واقعی چت‌بات‌های هوش مصنوعی از ۷۰ درصد عبور نمی‌کند 2 ساعت پیش
  • جدیدترین قیمت رمزارزها
    جدیدترین قیمت رمزارزها 2 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 9743
  • اقتصاد 8026
  • بازار مالی 1765
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 29
  • جامعه 9361
  • دانش 6795
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7311
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1161
  • ورزش 21722

جدیدترین مقالات

  • آسیب دیدگی ۲۵۰۰ کنتور آب لرستانی ها به دلیل یخ‌زدگی در سال گذشته
    آسیب دیدگی ۲۵۰۰ کنتور آب لرستانی ها به دلیل یخ‌زدگی در سال گذشته 4 ساعت پیش
  • کاهش ۲۴درصدی پرونده‌های خشونت در قزوین
    کاهش ۲۴درصدی پرونده‌های خشونت در قزوین 4 ساعت پیش
  • صدور بسته‌های سرمایه‌گذاری بی‌نام در قزوین آغاز شد
    صدور بسته‌های سرمایه‌گذاری بی‌نام در قزوین آغاز شد 4 ساعت پیش
  • استاندار گیلان:توسعه فرودگاه سردار جنگل رشت ضرورتی فراتر از نیاز استانی است
    استاندار گیلان:توسعه فرودگاه سردار جنگل رشت ضرورتی فراتر از نیاز استانی است 4 ساعت پیش
  • مدیرکل هواشناسی گیلان:هوای گیلان تا ۱۲ درجه سردتر می شود
    مدیرکل هواشناسی گیلان:هوای گیلان تا ۱۲ درجه سردتر می شود 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور