سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

حمایت نتانیاهو از قطعنامه شورای امنیت دلجویی وی از ترامپ است

حمایت نتانیاهو از قطعنامه شورای امنیت دلجویی وی از ترامپ است

9 ساعت پیش
بورل: کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان به اسرائیل سلاح می‌دهند

بورل: کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان به اسرائیل سلاح می‌دهند

9 ساعت پیش
پکن: هیچ گروهی از خاک سوریه نباید علیه منافع چین فعالیت کند

پکن: هیچ گروهی از خاک سوریه نباید علیه منافع چین فعالیت کند

9 ساعت پیش
اولین دوره جامع فرصت‌ها و چالش‌های تحولات پسا طوفان‌الأقصی

اولین دوره جامع فرصت‌ها و چالش‌های تحولات پسا طوفان‌الأقصی

9 ساعت پیش
فؤاد حسین: ریاست‌جمهوری عراق برای کُردها محفوظ است

فؤاد حسین: ریاست‌جمهوری عراق برای کُردها محفوظ است

9 ساعت پیش
نماینده‌ جمهوری‌خواه خطاب به ترامپ: خائن کسی است که به کشورهای خارجی خدمت می‌کند

نماینده‌ جمهوری‌خواه خطاب به ترامپ: خائن کسی است که به کشورهای خارجی خدمت می‌کند

9 ساعت پیش

ببینید | موافقت ضمنی بن سلمان با توافق ابراهیم در مقابل ترامپ

9 ساعت پیش
ترامپ: ایران به‌شدت خواهان توافق است!

ترامپ: ایران به‌شدت خواهان توافق است!

9 ساعت پیش
واکنش ایران به تصویب پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه

واکنش ایران به تصویب پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره غزه

9 ساعت پیش
دیدار در کاخ سفید؛ در نشست خبری ترامپ و بن‌سلمان چه گذشت؟

دیدار در کاخ سفید؛ در نشست خبری ترامپ و بن‌سلمان چه گذشت؟

9 ساعت پیش

Home » چرا خودروهای عضلانی قدیمی آفتاب‌گیر شیشه عقب داشتند؟

چرا خودروهای عضلانی قدیمی آفتاب‌گیر شیشه عقب داشتند؟

زمان انتشار: 5 می 2025 ساعت 16:33

دسته بندی: دانش

شناسه خبر: 2820618

زمان مطالعه: 6 دقیقه

چرا خودروهای عضلانی قدیمی آفتاب‌گیر شیشه عقب داشتند؟

چرا خودروهای عضلانی قدیمی آفتاب‌گیر شیشه عقب داشتند؟

به گزارش سیلاد، این آفتاب‌گیرها (Window Louvers) اغلب از جنس پلاستیک مقاوم ساخته می‌شدند و ظاهری خاص، تهاجمی و منحصربه‌فرد به خودرو می‌دادند. اگر به خودرویی مثل ماستنگ ۱۹۶۹ نگاه کنیم، این ویژگی به‌نوعی امضای طراحی آن دوران محسوب می‌شود.

این پدیده را می‌توان یکی از مُدهای زودگذر اما ماندگار دنیای خودرو دانست؛ مُدی که گرچه در قرن بیست‌ویکم دیگر چندان رایج نیست، اما همچنان جایگاه خود را در دل عاشقان خودرو حفظ کرده است. 

به نقل از یک‌پزشک، آفتاب‌گیرهای افقی، بیشتر از آنکه صرفاً یک اکسسوری تزئینی باشند، به هدفی مشخص و کاربردی طراحی شده بودند: حفظ دمای مطلوب درون کابین و جلوگیری از آسیب ناشی از تابش مستقیم خورشید.

پشت ماجرا: خنک‌سازی کابین بدون استفاده از کولر

برای درک بهتر فلسفه طراحی این آفتاب‌گیرها، باید به شرایط فنی و اقلیمی آن دوران بازگردیم. در اواخر دهه ۱۹۶۰، کمتر از نیمی از خودروها در جاده‌ها به سیستم تهویه مطبوع (Air Conditioning) مجهز بودند. تابستان‌های گرم و خودروهایی با شیشه‌های بزرگ عقب، به‌خصوص مدل‌هایی با طراحی «فست‌بَک» (Fastback – سقف شیب‌دار)، سبب می‌شد دمای کابین به‌سرعت افزایش یابد و تجربه رانندگی را ناخوشایند کند.

اینجا بود که آفتاب‌گیرهای افقی به‌کمک آمدند. این صفحات شکاف‌دار، نور مستقیم خورشید را فیلتر می‌کردند، اما همچنان امکان عبور هوای تازه را فراهم می‌کردند. این ویژگی، آن‌ها را به نوعی سیستم تهویه‌ی غیربرقی و کاملاً مکانیکی بدل کرده بود؛ روشی هوشمندانه برای دوران پیش از رواج تهویه‌های خودکار.

هم‌زمان با رواج این آفتاب‌گیرها، فناوری دودی‌کردن شیشه نیز در حال توسعه بود. شرکت‌هایی مانند 3M در اواخر دهه ۶۰ میلادی نخستین فیلم‌های شفاف ضدنور را عرضه کردند. اما این فیلم‌ها اغلب از نوع رنگی بودند و در برابر گرمای طولانی‌مدت دچار ترک یا حباب می‌شدند. به همین دلیل، آفتاب‌گیرهای فیزیکی، جایگزینی بادوام‌تر و قابل اعتمادتر به‌نظر می‌رسیدند.

چرا خودروهای عضلانی قدیمی آفتاب‌گیر شیشه عقب داشتند؟

کاربرد دیگر این آفتاب‌گیرها، چیزی فراتر از کنترل گرما بود. در خودروهایی با شیشه‌ی عقب با زاویه خوابیده و وسعت زیاد، نور خورشید موجب محوشدن دید راننده و همچنین آسیب به روکش صندلی‌ها، داشبورد و سایر بخش‌های داخلی می‌شد. آفتاب‌گیرها نه‌تنها مانع ورود اشعه مستقیم می‌شدند، بلکه ظاهر خودرو را نیز ارتقا می‌دادند.

در آن دوران، بسیاری از شرکت‌ها این آفتاب‌گیرها را در قالب آپشن رسمی کارخانه‌ای ارائه می‌کردند و با عنوان‌هایی همچون «اسپرت‌اسلَت» (Sport Slats – تیغه‌های اسپرت) در بروشورها معرفی می‌کردند. آن‌ها در تبلیغات، این قطعات را راه‌حلی هم برای عملکرد و هم برای زیبایی می‌دانستند.

آیا هنوز هم می‌شود آفتاب‌گیر نصب کرد؟

امروزه دیگر هیچ خودروی مدرنی با آفتاب‌گیرهای کارخانه‌ای به بازار عرضه نمی‌شود؛ مگر موارد خاص مانند نسخه بازطراحی‌شده لامبورگینی کونتاش که در تعداد محدود تولید شده است. با این حال، این به‌معنای پایان عمر این قطعات خاص نیست.

در واقع، اگر کسی صاحب خودرویی مانند کاماروی جدید، داج چلنجر، شورولت کوروت یا ماستنگ مدرن باشد، تنها کافی‌ست در اینترنت جست‌وجویی کند. ده‌ها مدل آفتاب‌گیر سفارشی وجود دارد که با کمک نوار چسب‌های صنعتی 3M به‌راحتی قابل نصب‌اند و می‌توانند چهره‌ای خاص، کلاسیک و اصیل به خودرو ببخشند.

۵۸۵۸

برچسب ها
صنعت خودروسازی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • روزنامه اصولگرا: فیلترینگ نه جرم را کاهش داد نه شایعات را از بین برد؛ فقط حاکمیت را مقابل مردم قرار داد
    روزنامه اصولگرا: فیلترینگ نه جرم را کاهش داد نه شایعات را از بین برد؛ فقط حاکمیت را مقابل مردم قرار داد 9 ساعت پیش
  • «وان‌پلاس ۱۵»، رقیب تازه نفس پرچمدار سامسونگ
    «وان‌پلاس ۱۵»، رقیب تازه نفس پرچمدار سامسونگ 9 ساعت پیش
  • تفاوت بزرگ ایرباس و بویینگ / راهکار ساده برای تشخیص دو هواپیمای مشهور
    تفاوت بزرگ ایرباس و بویینگ / راهکار ساده برای تشخیص دو هواپیمای مشهور 9 ساعت پیش
  • ایلان ماسک سامسونگ را تهدید کرد
    ایلان ماسک سامسونگ را تهدید کرد 9 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 8460
  • اقتصاد 7209
  • بازار مالی 1603
  • بین الملل 13579
  • تبلیغات 28
  • جامعه 8377
  • دانش 6088
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7051
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1081
  • ورزش 20419

جدیدترین مقالات

  • اسپانیا و اسکاتلند مسافر جام جهانی شدند
    اسپانیا و اسکاتلند مسافر جام جهانی شدند 5 ساعت پیش
  • عکس| کریس رونالدو در کاخ سفید/ سلفی CR7 با ایلان ماسک
    عکس| کریس رونالدو در کاخ سفید/ سلفی CR7 با ایلان ماسک 5 ساعت پیش
  • عکس| استیل گنگ مهاجم استقلال با سیگار برگ پس از صعود به جام جهانی
    عکس| استیل گنگ مهاجم استقلال با سیگار برگ پس از صعود به جام جهانی 5 ساعت پیش
  • پس از جنجال پنالتی‌ها؛ طارمی از قلعه‌نویی عذرخواهی کرد
    پس از جنجال پنالتی‌ها؛ طارمی از قلعه‌نویی عذرخواهی کرد 5 ساعت پیش
  • نگاهی به سیدبندی احتمالی جام جهانی ۲۰۲۶/ آسان‌ترین گروه برای تیم ملی ایران کدام است؟
    نگاهی به سیدبندی احتمالی جام جهانی ۲۰۲۶/ آسان‌ترین گروه برای تیم ملی ایران کدام است؟ 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور