سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

اذعان تل‌آویو به ضعف شدید زیرساختی در برابر حملات موشکی ایران

اذعان تل‌آویو به ضعف شدید زیرساختی در برابر حملات موشکی ایران

5 ساعت پیش
ادعای پنتاگون؛ توانمندی هسته‌ای ایران نابود شده است

ادعای پنتاگون؛ توانمندی هسته‌ای ایران نابود شده است

5 ساعت پیش
واکنش روسیه به بازداشت «موگرینی»

واکنش روسیه به بازداشت «موگرینی»

5 ساعت پیش
ویتکاف همراه با داماد ترامپ به دیدار پوتین آمد

ویتکاف همراه با داماد ترامپ به دیدار پوتین آمد

5 ساعت پیش
ترامپ: حل‌وفصل بحران اوکراین آسان نیست

ترامپ: حل‌وفصل بحران اوکراین آسان نیست

5 ساعت پیش
مقام کویتی: امنیت ایران و کویت قابل تفکیک از یکدیگر نیست

مقام کویتی: امنیت ایران و کویت قابل تفکیک از یکدیگر نیست

5 ساعت پیش
قطر تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه، سوریه و لبنان را محکوم کرد

قطر تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه، سوریه و لبنان را محکوم کرد

5 ساعت پیش
ترامپ: ایران دیگر تهدیدی برای منطقه نیست

ترامپ: ایران دیگر تهدیدی برای منطقه نیست

5 ساعت پیش
نامه مشترک ایران، روسیه و چین به سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱

نامه مشترک ایران، روسیه و چین به سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱

5 ساعت پیش
روزنامه هم میهن: باید به سیاست خارجی عقلانی بازگردیم تا معیشت مردم قربانی نشود

روزنامه هم میهن: باید به سیاست خارجی عقلانی بازگردیم تا معیشت مردم قربانی نشود

5 ساعت پیش

Home » چرا این هواپیمای عجیب ۲ کابین خلبان دارد؟

چرا این هواپیمای عجیب ۲ کابین خلبان دارد؟

زمان انتشار: 19 می 2025 ساعت 16:34

دسته بندی: دانش

شناسه خبر: 2824739

زمان مطالعه: 6 دقیقه

چرا این هواپیمای عجیب ۲ کابین خلبان دارد؟

چرا این هواپیمای عجیب ۲ کابین خلبان دارد؟

تینا مزدکی_ هواگرد عظیم‌الجثه استراتولانچ راک (Stratolaunch Roc) با طول بال‌هایی بی‌نظیر، یکی از بزرگ‌ترین جت‌های جهان به شمار می‌رود، اما چیزی که این هواپیما را منحصربه‌فرد می‌کند، فقط اندازه‌ی آن نیست. در نگاه اول، این هواپیما شبیه به دو هواپیمای معمولی به‌هم‌چسبیده به نظر می‌رسد. البته که این‌گونه نیست. برای ساخت راک از قطعات یک هواپیمای دیگر استفاده شده است. شرکت استراتولانچ در طراحی راک از قطعات بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ بهره برده و نه‌تنها کابین خلبان و بخش‌های حیاتی برای فرود، بلکه موتورهای آن نیز برگرفته از همین مدل است.

طراحی غیرمعمول راک نتیجه‌ی کاربرد غیرمعمول آن است که در ابتدا برای پرتاب ماهواره‌ها از آسمان (و نه از زمین، به شیوه‌ی سنتی) به فضا در نظر گرفته شده بود. پس از درگذشت پل آلن میلیاردر، بنیان‌گذار این شرکت در سال ۲۰۱۸، استراتولانچ مسیر خود را از پرتاب ماهواره به‌سوی آزمایش هواگردهای هایپرسونیک تغییر داد؛ به‌طوری‌که مشتریان اصلی آن اکنون پیمان‌کاران دفاعی به شمار می‌روند.

حمل ماهواره یا هواگردهای هایپرسونیک به آسمان نیازمند قدرتی عظیم است، و به همین دلیل راک به شش موتور جت ۷۴۷ مجهز شده که در سراسر بال‌هایی به طول ۱۱۷٫۳۵ متر قرار گرفته‌اند. این طراحی باعث می‌شود هواپیما بتواند بار مفیدی تا ۲۲۷ تُن را بین دو بدنه‌ی خود حمل کند. در قسمت جلوی هر دو بدنه، چیزی شبیه به دو کابین خلبان دیده می‌شود، اگرچه تنها یکی از این کابین‌ها واقعاً سرنشین دارد.

چرا این هواپیمای عجیب ۲ کابین خلبان دارد؟

چرا تنها یکی از کابین‌های خلبان راک سرنشین دارد؟

سه عضو خدمه‌ی راک همگی در کابین سمت راست (ستاره‌ای یا starboard) مستقر می‌شوند؛ یعنی در سمت راست هواپیما از دیدگاه خلبان. کابین سمت چپ (port) در هنگام پرواز عمدتاً خالی است. تنها تجهیزاتی که در کابین دوم وجود دارد، ژنراتورهایی هستند که برق تولید می‌کنند. شرکت استراتولانچ تصمیم گرفت که هر دو کابین از نظر ظاهری یکسان باشند، زیرا هر دو باید در طول پرواز تحت فشار قرار می‌گرفتند و طراحی آینه‌ای (متقارن) موجب کاهش پیچیدگی در روند توسعه شد.

سه خدمه‌ی حاضر در کابین سمت راست، تنها سرنشینان هواپیما تا هنگام پرتاب هستند. جدیدترین محموله‌ی راک، نمونه‌ی اولیه‌ی هواگرد هایپرسونیک Talon-A۲، بدون سرنشین است. این نمونه‌ی بدون سرنشین تاکنون دو بار، در دسامبر ۲۰۲۴ و مارس ۲۰۲۵، پرتاب شده و در هر دو نوبت به سرعت‌های هایپرسونیک دست یافته است. با این حال، امکان انجام پروازهای هایپرسونیک سرنشین‌دار در آینده نیز وجود دارد؛ چرا که استراتولانچ پیش‌تر اعلام کرده بود انتظار دارد بتواند هواگردهای غیرنظامی هایپرسونیکی را برای حمل سرنشین یا محموله به کار گیرد.

پروازهای هایپرسونیک فوق‌سریع احتمالاً به‌دلیل هزینه و پیچیدگی بالا هرگز در دسترس مسافران عادی قرار نخواهند گرفت، اما با توجه به تداوم علاقه‌ی صنعت دفاعی به این حوزه، انتظار می‌رود راک و طراحی غیرمعمول کابین‌های آن همچنان در سال‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد.

چرا این هواپیمای عجیب ۲ کابین خلبان دارد؟

منبع: slashgear

۵۸۳۲۳

برچسب ها
جنگنده
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • در اتاق فکر آمریکا چه گذشت که لاکهید کنار گذاشته شد؟
    در اتاق فکر آمریکا چه گذشت که لاکهید کنار گذاشته شد؟ 5 ساعت پیش
  • پهپاد ترکیه و شلیک موفق موشک هوا به هوا
    پهپاد ترکیه و شلیک موفق موشک هوا به هوا 5 ساعت پیش
  • ماده‌ای که نور را می‌بلعد و دوباره می‌تاباند /پیشرفت کمبریج مسیر صنعت را عوض می‌کند
    ماده‌ای که نور را می‌بلعد و دوباره می‌تاباند /پیشرفت کمبریج مسیر صنعت را عوض می‌کند 5 ساعت پیش
  • اینترنت موبایل گران شد / افزایش ۲۰ درصدی قیمت بسته‌های اینترنت همراه
    اینترنت موبایل گران شد / افزایش ۲۰ درصدی قیمت بسته‌های اینترنت همراه 5 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 9025
  • اقتصاد 7580
  • بازار مالی 1652
  • بین الملل 14012
  • تبلیغات 29
  • جامعه 8859
  • دانش 6375
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7176
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1110
  • ورزش 20997

جدیدترین مقالات

  • حضور ۳۵ تشکل ایثارگری در گردهمایی منطقه‌ای کرمانشاه
    حضور ۳۵ تشکل ایثارگری در گردهمایی منطقه‌ای کرمانشاه 9 ساعت پیش
  • برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناورانه و فن‌بازار در کرمانشاه
    برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناورانه و فن‌بازار در کرمانشاه 9 ساعت پیش
  • فیلم | پایش هوایی امنیت اندیکا با بالگرد 9 ساعت پیش
  • پروژه ۱۱۰واحدی مسکن اقشار کم‌درآمد در قزوین افتتاح شد
    پروژه ۱۱۰واحدی مسکن اقشار کم‌درآمد در قزوین افتتاح شد 9 ساعت پیش
  • معاون وزیر کشور: مدیران دستگاه های اجرایی در کرمانشاه آموزش کارکنان را جدی بگیرند
    معاون وزیر کشور: مدیران دستگاه های اجرایی در کرمانشاه آموزش کارکنان را جدی بگیرند 9 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور