دانش

سقوط صادرات خودروهای برقی چینی

سقوط صادرات خودروهای برقی چینی

امیرمسعود عابدین: به نظر می‌رسد که رشد توقف‌ناپذیر صادرات خودروهای برقی چین، آنقدرها هم توقف‌ناپذیر نباشد. برای خودروسازان غربی که نگران رشد بسیار صنعت خودروسازی چین بودند، خبر خوشی داریم؛ صادرات خودروهای برقی از این کشور آسیایی تقریباً یک پنجم کاهش یافته است.

سقوط صادرات خودروهای برقی چینی

تعداد خودروهای برقی صادر شده از این کشور در ماه فوریه، با ۱۸ درصد کاهش نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۴، به ۹۲٬۶۲۵ دستگاه رسید. این آمار بر اساس داده‌های گمرک چین بدست آمده که توسط تحلیلگران بلومبرگ تحلیل و بررسی شده است.

ترکیبی از عواملی چون تعرفه‌های اعمال‌شده بر واردات چین در اروپا، حذف مشوق‌های دولتی، افزایش تقاضا برای خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) و کاهش تقاضا برای خودروهای تسلا (بخشی به دلیل انتظار مشتریان برای مدل Y فیس‌لیفت شده و بخشی به دلیل عدم تمایل برخی به خرید محصولات ایلان ماسک) تا حدی در این کاهش نقش داشته‌اند.

افت شدیدتر در بازارهای کلیدی

سقوط صادرات خودروهای برقی چینی

رقم کلی کاهش ۱۸ درصدی، افت‌های بسیار نگران‌کننده‌تری را در تقاضای برخی بازارهای کلیدی پنهان می‌کند. در برخی کشورها تعداد واردات از چین به نصف کاهش یافته است (شایان ذکر است که بخشی از این صادرات شامل خودروهای برقی با برندهای غربی، اما مونتاژ چین است).

طبق گزارش بلومبرگ، صادرات به کره جنوبی با ۵۱ درصد سقوط به ۳٬۱۵۱ دستگاه و صادرات به اسپانیا با ۴۹ درصد کاهش به ۲٬۶۶۴ دستگاه رسید. کاهش تقاضا در بلژیک از نظر درصد خالص به این شدت نبود، اما وقتی متوجه می‌شویم که این کشور چه نقش بزرگی در برنامه صادراتی چین دارد، بسیار جدی‌تر به نظر می‌رسد. این کشور سهم ۱۰٬۱۰۵ دستگاه از کل ۹۲٬۶۲۵ خودروی صادر شده در ماه فوریه را به خود اختصاص داده است.

مقصدفوریه ۲۰۲۵

تغییر نسبت به

فوریه ۲۰۲۴

ژانویه و فوریه ۲۰۲۵

تغییر نسبت به

ژانویه و فوریه ۲۰۲۴

بلژیک۱۰,۱۰۵۴۱- درصد۳۰,۸۸۹۲۱- درصد
انگلیس۸,۳۶۲۲٫۹- درصد۱۶,۷۶۴۱۳- درصد
فیلیپین۸,۲۲۵۰٫۹- درصد۱۷,۸۴۸۱۷- درصد
مکزیک۷,۸۴۷۶۲۳ درصد۱۱,۱۷۳۳۲۶ درصد
تایلند۶,۲۵۲۱۷- درصد۱۶,۳۶۹۱۹ درصد
اندونزی۵,۷۳۷۷۹ درصد۱۱,۵۷۳۱۲۴ درصد
ترکیه۳,۷۸۱۱۳۱ درصد۱۹,۶۷۲۷۰۴ درصد
امارات متحده عربی۳,۲۳۱۲۰- درصد۱۳,۲۸۷۲۳ درصد
کره‌جنوبی۳,۱۵۱۵۱- درصد۵,۷۴۱۲۰- درصد
اسپانیا۲,۶۶۴۴۹- درصد۴,۵۵۸۲۸- درصد

آمار صادرات به امارات متحده عربی نیز نگران‌کننده است؛ این صادرات با ۲۰ درصد کاهش به ۳٬۲۳۱ دستگاه رسید. همه کشورها به خودروهای برقی چینی بی‌اعتنایی نکردند؛ تعداد خودروهای وارد شده به بریتانیا کاهش نسبتاً اندکی (۲٫۹ درصد) داشت و به ۸٬۳۶۲ دستگاه رسید.

سقوط صادرات خودروهای برقی چینی

برخی کشورها حتی جهش بزرگی در جهت مثبت تجربه کردند. صادرات به اندونزی ۷۹ درصد و به ترکیه ۱۳۱ درصد افزایش یافت. جالب است بدانید که تقاضا در مکزیک به حدی بالا بود که نمی‌توانستند به سرعت کافی خودروها را از کشتی‌ها خارج کنند. صادرات به مکزیک با ۶۲۳ درصد افزایش خیره‌کننده، به ۷٬۸۴۷ دستگاه رسید.

بررسی آمار بر اساس منطقه نشان می‌دهد که صادرات به همه جا به جز آفریقا کاهش یافته است. آسیا همچنان بزرگترین مقصد صادراتی است و نیمی از کل خودروهای برقی خارج شده از چین را دریافت می‌کند؛ صادرات به این منطقه تنها ۲٫۷ درصد کاهش یافته است. اما در اروپا، که تقریباً یک سوم از کل ۹۳ هزار دستگاه را به خود اختصاص می‌دهد، صادرات ۳۰ درصد کاهش یافت.

منبع: carscoops

۲۲۷۳۲۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا