دانش

ریو اتوماتیک؛ مشخصات فنی و مزایا و معایب

ریو اتوماتیک؛ مشخصات فنی و مزایا و معایب

به گزارش خبرگزاری سیلاد، به نقل از اسب بخار، ریو یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است که تقریبا حدود یک دهه بر روی خط تولید سایپا قرار داشت و با استقبال خوبی هم مواجه شد. کیا ریو سایپا در دو تیپ LS (دنده‌ای) و SLX (اتوماتیک) به تولید رسید و از همان ابتدای عرضه با استقبال خوبی مواجه شد.  

نسل اول این خودروی سدان شهری تا سال ۲۰۰۲ تولید شد و در همان ایام شریک کیا در ایران یعنی سایپا تصمیم به واردات این خودرو گرفت و به دنبال این تصمیم در سال ۱۳۸۳ شمسی این خودرو پا به کشورمان گذاشت. تولید ریو در ایران نزدیک به یک دهه ادامه یافت و سرانجام این سدان محبوب کره‌ای در سال ۱۳۹۱ به علت قانون اجباری شدن استفاده کیسه هوا در خودروها از خط تولید سایپا کنار رفت.  

طراحی ظاهری

کیا ریو

کیا ریو همانطور که اشاره کردیم خودرویی برای سال ۲۰۰۲ میلادی بوده که با توجه به گذشت بیش از دو دهه از طراحی آن دیگر ظاهری قدیمی و بسیار ساده دارد. در نمای جلو ریو چراغ‌های اصلی ظاهری ساده و مثلثی شکل داشته که در ترکیب با دو خط نسبتا عمیق که از ستون A شروع شده و با عبور از بالای چراغ ها تا کنار جلوپنجره خودرو کشیده شده‌اند حالتی اخم آلود و جدی را به خودرو داده‌اند.

کیا ریو

کیا ریو در نمای جانبی سادگی بیش از حدی دارد. خط پایین شیشه‌ها با یک شیب ملایم همراه بوده و همچنین یک خط نسبتا عمیق دو گلگیر خودرو را بهم وصل کرده و سبب شده تا خودرو کمی عضلانی به نظر برسد. نکته‌ای که در این قسمت به چشم می‌خورد اندازه کوچک تایرهای خودرو است که سبب شده سواری آن کمی سفت به نظر برسد.  

ریو در نمای عقب چراغ‌هایی کاملا هماهنگ با چراغ‌های جلو داشته و دهانه درب صندوق هم اندازه قابل قبولی داشته و تنها محل نصب پلاک در آن تعبیه شده است. سپر عقب نیز کمی بیرون زده از بدنه و حجیم طراحی شده و یک چراغ مه شکن را درون خود جای داده است. ضمنا تفاوتی میان ریو اتوماتیک و دنده‌ای به جز طرح قالپاق‌ها وجود ندارد.  

کابین

کابین کیا ریو

ریو در بخش کابین هم مانند ظاهر بیرونی میزبان یک طراحی ساده اما کاربردی و ارگونومیک است. با ورود به کابین این خودروی اقتصادی اولین موردی که به چشم می‌خورد سادگی داشبورد این خودرو است که البته نسبت به سن و سال آن موردی طبیعی است. داشبورد و کابین ریو ارگونومی خوبی دارند و تمام قسمت های داشبورد با نظم خاصی طراحی شده و شبیه به دیگر خودروهای کیا در آن سال‌هاست.

در داشبورد میانی این خودرو ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع به صورت مستطیلی طراحی شده و پس از آن قسمت ضبط خودرو قرار گرفته و در قسمت انتهایی نیز پنل تهویه مطبوع به صورت کاملا دستی جا خوش کرده است. متاسفانه متریال به کار رفته درون کابین این خودروی کره‌ای کیفیت بالایی نداشته و در بیشتر قسمت‌های داشبورد و اتاق از پلاستیک خشک بی کیفیت ساخته شده‌اند. فضای پا و سر در هر دو ردیف خودرو قابل قبول بوده و همین مورد سبب شده تا خانواده ها بیشتر به سراغ این خودرو روند.

مشخصات فنی ریو اتوماتیک

کیا ریو

ریو مونتاژی در بخش فنی مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت و گشتاور معمولی توسط یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی خودرو منتقل می‌شود. حداکثر سرعت کیا ریو ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت آن هم که یکی از نقاط قوتش محسوب شده به صورت ترکیبی حدود ۶.۹ لیتر است.  

یکی دیگر از نقاط قوت ریو شتاب آن بود که در نسخه اتوماتیک حدود ۱۳ ثانیه بوده که نسبت به خودروهای هم رده‌اش عددی معمولی است. استهلاک این تیپ ریو بسیار پایین و کم بوده البته که نیاز به نگهداری درست و اصولی دارد. ضمن اینکه از نظر سواری هم تعلیق ریو اتوماتیک بسیار نرم و عالی است اما سایز کم تایرها کمی بر روی آن تاثیر گذاشته است.  

امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی انتظار چندانی نباید از این مدل کیا ریو داشته باشید چرا که خودرویی مربوط به دو دهه قبل بوده و امکانات زیادی بر روی آن استفاده نشده است. از جمله امکانات محدود این خودروی اقتصادی می‌توان به پنجره‌های برقی عقب و جلو، مه شکن عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی و تنظیم شش جهته صندلی‌های جلو اشاره کرد. البته در این نسخه اتوماتیک رینگ های آلومینیومی نیز حضور داشته و غربیلک فرمان هم شکل متفاوتی با نسخه دستی دارد.

مزایا و معایب ریو اتوماتیک

مزایاسواری قابل قبول
استهلاک پایین
خدمات پس از فروش مناسب 
امکانات بیشتر از نسخه دنده‌ای
معایبسایز کوچک تایرها
شتاب کم
عایق بندی ضعیف کابین

۲۲۷۳۲۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا