سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

شی به ترامپ: بازگشت تایوان به چین بخش کلیدی نظم بین‌المللی پس از جنگ است

شی به ترامپ: بازگشت تایوان به چین بخش کلیدی نظم بین‌المللی پس از جنگ است

22 ساعت پیش
تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به اراضی سوریه

تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به اراضی سوریه

22 ساعت پیش
رویترز: عربستان درصدد افتتاح دو فروشگاه جدید مشروبات الکلی است

رویترز: عربستان درصدد افتتاح دو فروشگاه جدید مشروبات الکلی است

22 ساعت پیش
نماینده اوکراینی: واگذاری اراضی به روسیه نیازمند همه‌پرسی است

نماینده اوکراینی: واگذاری اراضی به روسیه نیازمند همه‌پرسی است

22 ساعت پیش
موضع گیری جدید صدراعظم آلمان درباره اوکراین

موضع گیری جدید صدراعظم آلمان درباره اوکراین

22 ساعت پیش
ترامپ: به چین سفر می‌کنم

ترامپ: به چین سفر می‌کنم

22 ساعت پیش
لهستان سفیر اسرائیل را احضار کرد

لهستان سفیر اسرائیل را احضار کرد

22 ساعت پیش
کاخ سفید در حال بررسی امکان انجام مذاکرات مستقیم با مادورو

کاخ سفید در حال بررسی امکان انجام مذاکرات مستقیم با مادورو

22 ساعت پیش
توضیحات «بقائی» در ارتباط با اهداف سفر «عراقچی» به فرانسه

توضیحات «بقائی» در ارتباط با اهداف سفر «عراقچی» به فرانسه

22 ساعت پیش
آتش بس سه ماهه در سودان / فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع موافقت کرد

آتش بس سه ماهه در سودان / فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع موافقت کرد

22 ساعت پیش

Home » دلیل واقعی توقف تولید جنگنده اف ۲۲ رپتور

دلیل واقعی توقف تولید جنگنده اف ۲۲ رپتور

زمان انتشار: 11 مارس 2025 ساعت 16:35

دسته بندی: دانش

شناسه خبر: 2803317

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دلیل واقعی توقف تولید جنگنده اف ۲۲ رپتور

دلیل واقعی توقف تولید جنگنده اف ۲۲ رپتور

به گزارش سیلاد، از آنجایی که کمتر از ۲۰۰ فروند از این جنگنده تولید شده، قیمت هر یک از آن‌ها برای مالیات‌دهندگان آمریکایی ۳۶۹.۵ میلیون دلار آب خورده است. همین هزینه‌ی سرسام‌آور یکی از دلایل اصلی توقف تولید اف-۲۲ رپتور به حساب می‌آید.

اف-۲۲ رپتور، نه عملکرد ضعیفی دارد و نه از سایر جنگنده‌ها عقب مانده است؛ بلکه مشکل اصلی، مربوط به هزینه‌ی بالای تولید و نگهداری آن می‌شود. با این‌ حال، این جنگنده‌ی پیشرفته همچنان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های نیروی هوایی آمریکا به شمار می‌رود و بسیاری از ویژگی‌های آن الهام‌بخش طراحی نسل بعدی جنگنده‌ها شده‌اند.

به نقل از روزیاتو، جنگنده‌های نظامی هیچ‌گاه ارزان نبوده‌اند، اما اف-۲۲ رپتور در میان مدل‌های مختلف هواپیماهای جهان، ویژگی‌های خاص خودش را دارد. به‌طور معمول، قیمت یک جنگنده نسل چهارم بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون دلار است، در حالی که احتمال دارد گزینه‌های جدیدتر و چابک‌تر، قیمت بالاتری داشته باشند. برای مقایسه، هزینه اف-۳۵ بین ۱۱۰ میلیون دلار تا ۱۳۵.۸ میلیون دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی خواهد بود که اصلاً ارزان نیست، اما اف-۲۲ هزینه‌ به مراتب بیشتری را می‌طلبد.

طبق گزارشی از GAO (دفتر حسابرسی دولت آمریکا)، مقایسه هزینه‌های پس از خرید این جنگنده نشان می‌دهد که هزینه هر ساعت پرواز اف-۳۵ کمی کمتر از ۴۲,۰۰۰ دلار است، در حالی که اف-۲۲ بیش از دو برابر این مقدار یعنی ۸۵,۳۲۵ دلار برای هر ساعت پرواز هزینه دارد. این هزینه‌ها شامل سوخت، نگهداری و پرسنل می‌شود.

این مبلغ بسیار بالا است و باید توجه داشت که این هزینه‌ها پس از پرداخت ۳۵۰ میلیون دلار توسط دولت آمریکا برای خرید هر جنگنده به وجود می‌آید. یکی از علل اصلی هزینه بالای تولید اف-۲۲ به این دلیل است که این جنگنده اولین مدل از جنگنده‌های نسل پنجم محسوب می‌شد و هزینه‌های توسعه آن در طی فرآیند تولید تقریباً دو برابر شده بود که رقم قابل توجهی است.

دلیل واقعی توقف تولید جنگنده اف ۲۲ رپتور

در نتیجه، نیروی هوایی آمریکا که هنوز از اف-۲۲ استفاده می‌کند، تمرکز بیشتری بر روی اف-۳۵ و توسعه جنگنده‌های نسل ششم که در آینده نزدیک وارد عرصه می‌شوند، دارد. اف-۲۲ توسط لاکهید مارتین و بوئینگ در یک همکاری مشترک ساخته شد، اما هر دو شرکت توسعه آن را متوقف کردند؛ به طوری که آخرین جنگنده در سال ۲۰۱۲ تحویل داده شد. اگرچه اف-۲۲ دیگر ساخته نمی‌شود، اما همچنان برای صادرات نیز مورد توجه قرار نگرفته و غیرنظامیان هم نمی‌توانند آن را خریداری کنند، زیرا تنها ۱۹۵ فروند از این جنگنده به تولید رسیده است.

۵۸۵۸

برچسب ها
فناوری نظامی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • تغییرات مدیریتی در سامسونگ / غول کره‌ای ساختار قدیمی را احیا کرد
    تغییرات مدیریتی در سامسونگ / غول کره‌ای ساختار قدیمی را احیا کرد 22 ساعت پیش
  • چرا رونالدو سوار خودروهای خودش نمی‌شود؟
    چرا رونالدو سوار خودروهای خودش نمی‌شود؟ 22 ساعت پیش
  • قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی / موبایل‌هایی که پرچمدار گوگل را پشت‌سر گذاشتند
    قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی / موبایل‌هایی که پرچمدار گوگل را پشت‌سر گذاشتند 22 ساعت پیش
  • گاوهایی که گورخر شدند / یک ابتکار ژاپنی
    گاوهایی که گورخر شدند / یک ابتکار ژاپنی 22 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 8727
  • اقتصاد 7390
  • بازار مالی 1610
  • بین الملل 13757
  • تبلیغات 29
  • جامعه 8584
  • دانش 6214
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7108
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1094
  • ورزش 20710

جدیدترین مقالات

  • بارسلونا هرگز مسی را نمی‌خواهد!
    بارسلونا هرگز مسی را نمی‌خواهد! 10 ساعت پیش
  • فدراسیون ژیمناستیک: هنوز نمی‌دانیم چه کسی اینجا را پلمپ کرده!
    فدراسیون ژیمناستیک: هنوز نمی‌دانیم چه کسی اینجا را پلمپ کرده! 10 ساعت پیش
  • اوسمار تصمیمش درباره پیروانی‌ها را گرفت
    اوسمار تصمیمش درباره پیروانی‌ها را گرفت 10 ساعت پیش
  • جنگیدن بدون برف وطن، برای وطن
    جنگیدن بدون برف وطن، برای وطن 10 ساعت پیش
  • استقلال روی حرفش ایستاده/ سهرابیان بی سهرابیان!
    استقلال روی حرفش ایستاده/ سهرابیان بی سهرابیان! 10 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور