سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

هشدار ژنرال ذخیره درباره احتمال محو اسرائیل

هشدار ژنرال ذخیره درباره احتمال محو اسرائیل

14 ساعت پیش
تاکید ظریف و فؤاد حسین بر حل مسالمت‌آمیز بحران‌های منطقه

تاکید ظریف و فؤاد حسین بر حل مسالمت‌آمیز بحران‌های منطقه

14 ساعت پیش
عراقچی تهران را به مقصد باکو ترک کرد

عراقچی تهران را به مقصد باکو ترک کرد

14 ساعت پیش
مدودف: اتحادیه اروپا به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود

مدودف: اتحادیه اروپا به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود

15 ساعت پیش
چرا نتانیاهو به آلمان سفر نمی کند؟/اشاره مرتس به مانع بزرگ در راه نخست وزیر رژیم صهیونیستی

چرا نتانیاهو به آلمان سفر نمی کند؟/اشاره مرتس به مانع بزرگ در راه نخست وزیر رژیم صهیونیستی

15 ساعت پیش
ظریف: اسرائیل توان ایران را دست‌کم گرفته بود

ظریف: اسرائیل توان ایران را دست‌کم گرفته بود

15 ساعت پیش
فؤاد حسین: تنش میان ایران و آمریکا بر عراق تاثیر می‌گذارد

فؤاد حسین: تنش میان ایران و آمریکا بر عراق تاثیر می‌گذارد

15 ساعت پیش
ادعای زامیر: در حال آماده شدن برای یک جنگ غافلگیرکننده هستیم

ادعای زامیر: در حال آماده شدن برای یک جنگ غافلگیرکننده هستیم

15 ساعت پیش
ترامپ: عملیات زمینی در خاک ونزوئلا به زودی انجام می‌شود

ترامپ: عملیات زمینی در خاک ونزوئلا به زودی انجام می‌شود

15 ساعت پیش
عراق: از اظهارات فرستاده آمریکا درباره اوضاع داخلی کشورمان متعجب شدیم

عراق: از اظهارات فرستاده آمریکا درباره اوضاع داخلی کشورمان متعجب شدیم

15 ساعت پیش

Home » چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت رئیسی می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟

چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت رئیسی می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟

زمان انتشار: 6 می 2024 ساعت 18:58

دسته بندی: اقتصاد

شناسه خبر: 2762074

زمان مطالعه: 9 دقیقه

چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت رئیسی می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟

چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت رئیسی می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟

به گزارش سیلاد سال گذشته قرار بود تعداد هواپیماها به ۲۵۰ فروند برسد که این اتفاق نیفتاد. اما درباره آمار و ارقام هواپیماهای فعال کشور نیز نظرات مختلفی وجود دارد .

روزنامه اعتماد نوشت:

نمای کلی صنعت هوانوردی ایران در بخش تقاضا به گونه‌ای است که بلیت هواپیما حتی برای آنهایی که پولش را دارند به سختی پیدا می‌شود و بدون اتصال به شبکه دلالی پر قدرتی که ظاهرا کسی قرار نیست جلوی آنها بایستد؛ خبری از بلیت نیست. ایرلاین‌ها به واسطه «قیمت گذاری دستوری» بلیت هواپیما با زیان انباشته فعالیت می‌کنند و تحریم‌ها کاری کرده که سوختگیری برای پروازهای بین‌المللی به سختی انجام شود و در پروازهای داخلی، با وجود تعداد زیاد فرودگاه‌های کشور، بسیاری از آنها فعالیت خاصی ندارند چون اصولا مسافری ندارند و ایرلاین خاصی حاضر به برقراری پرواز نیست.

فقط ۷ یا ۸ هواپیمای سرحال داریم!

در بخش عرضه، کارشناسان می‌گویند به غیر از ۳ هواپیمای ایرباس برجامی، ۱۳ فروندای‌تی‌آر و چند فروند ایرباس ۳۴۰ ماهان، کل ناوگان کشور باید بازیافت شود.«بازیافت» هواپیما بدین معنی است که بدنه هواپیما که از جنس آلومینیوم است به قطعات کوچک بریده شده و به کارخانه‌های مربوطه جهت ذوب و تبدیل به آلومینیوم نو شود. همچنین سایر قطعات اعم از سیم‌های مسی، قطعات فولادی، پلاستیک‌ها و… نیز تا جای ممکن بازسازی شوند.

کارشناسان حوزه هوانوردی می‌گویند حدود ۲۰ فروند هواپیمای مسافربری در کشور ارزش عملیاتی دارند که ۱۳ فروند آن توربوپراپ با ظرفیت ۷۰ نفر هستند که به دلیل نبود قطعات زمین‌گیر شده‌اند. می‌ماند ۷، ۸ فروند هواپیما که باید پروازهای داخلی و خارجی را به صورت همزمان انجام دهند که البته آنها هم با کمبود قطعات مواجه هستند. به عبارت دیگر، در حالی که کشورهای امارات، قطر و ترکیه در مجموع بالای هزار فروند هواپیمای سرحال دارند، تعداد هواپیماهای قابل اتکای ایران ۷ یا ۸ فروند است و باقی هواپیماهای کشور شدیدا فرسوده شده‌اند.

کاهش پروازهای داخلی

در بخش شاخص «نشست و برخاست» که میزان تردد هواپیماها در فرودگاه‌ها را به تصویر می‌کشد نیز شرایط مشابهی طی سال ۱۴۰۱ حاکم بوده و البته بیشتر نشست و برخاست هواپیماها به سمت پروازهای بین‌المللی رفته که عمدتا توسط «ایرلاین‌های خارجی» انجام می‌شود. به گفته وزارت راه و شهرسازی، ‌میزان نشست و برخاست هواپیما در پروازهای داخلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ریزش ۹ درصدی داشته و از ۳۰۵ پرواز به ۲۷۸ پرواز کاهش پیدا کرده است. در مقابل، نشست و برخاست‌ها در پروازهای بین‌المللی ۶۴ درصد رشد کرده است.

ریزش پروازها در دهه ۹۰

آمارهای وزارت راه و شهرسازی به وضعیت شاخص‌های بخش هوانوردی در دهه ۹۰ نیز پرداخته که در نوع خود آمارهای جالبی ارایه می‌کند و شاید بتوانیم پاسخ سوالی که ابتدای گزارش پرسیدیم را در این بخش بیابیم. تعداد نشست و برخاست در پروازهای داخلی در حالی طی سال ۱۴۰۱ به ۲۷۸ هزار فروند هواپیما رسیده که در سال ۱۳۹۶ یعنی بهترین عملکرد دهه ۹۰، ‌این رقم ۳۹۶ هزار فروند بوده. در واقع مقایسه این دو رقم از یک کاهش ۲۵ درصدی خبر می‌دهد. در پروازهای بین المللی نیز این وضعیت تکرار شده است. بهترین عملکرد دهه ۹۰ در این شاخص مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۲۹ هزار فروند هواپیما نشست و برخاست داشته‌اند. اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۲۳ هزار فروند رسیده که ۲۱ درصد کاهش یافته است. در شاخص اعزام و پذیرش مسافران داخلی نیز بهترین عملکرد برای سال ۹۶ است که ۴۴ میلیون و ۲۷۳ هزار نفر جابه‌جا شده‌اند. عددی که با کاهش ۲۸ درصدی به کمی بیش از ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است. در بخش مسافران خارجی این وضعیت بدتر است. بهترین عملکرد این بخش مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۴ میلیون و ۴۱۲ هزار نفر در پروازهای بین‌المللی اعزام و پذیرش شده‌اند و در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۷ درصدی این عدد به ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

۵۰ هواپیمای وارداتی کجا هستند؟

در یکی- دو سال گذشته صنعت هوانوردی ایران با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه علیه ایران روبرو بوده و در کنار آن قیمت‌گذاری دستوری بلیت هواپیما، بسیاری از ایرلاین‌ها را زیان‌ده کرده است. اما مثلا به جای مدیریت این شرایط که پیش از این به هنگام امضای برجام صورت گرفت؛ ادعاهای عجیبی مانند «واردات ۵۰ هواپیما» در دو سال گذشته مطرح می‌شود و در کنار آن با طعنه به دولت قبلی گفته می‌شود که «این دولت به دنبال عکس یادگاری با هواپیمای برجامی نیست!» اما واقعیت این است که صنعت هوایی ایران که تجربه اضافه شدن ۱۶ هواپیمای برجامی را در مدت دو سال و تاثیر آن را بر صنعت هوایی حس کرده، اثرات اضافه شدن ۵۰ یا ۶۰ فروند هواپیما در دو سال گذشته قاعدتا چیزی نیست که فعالان این صنعت و مردم نتوانند آن را حس کنند. بنابراین اینگونه اظهارات چندان درست به نظر نمی‌رسد. نمای کلی صنعت هوانوردی ایران نشان می‌دهد که مدیریت هوانوردی در کنار توان رایزنی‌های مقتدرانه سیاسی در بالاترین سطح ممکن، نیازمند به کارگیری تخصص و علم است و دیر یا زود مجبور خواهیم شد بالاخره در برابر این قاعده سر تسلیم فرود آوریم.

21302

مجله خبری سیلاد

برچسب ها
سازمان هواپیمایی کشوری
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • قیمت جدید طلا و سکه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۴/ سکه باز هم رکورد زد
    قیمت جدید طلا و سکه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۴/ سکه باز هم رکورد زد 15 ساعت پیش
  • اطلاعیه هواشناسی صادر شد/ جزییات
    اطلاعیه هواشناسی صادر شد/ جزییات 15 ساعت پیش
  • قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۶ آذر/ نرخ دلار به این رقم عجیب رسید
    قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۶ آذر/ نرخ دلار به این رقم عجیب رسید 15 ساعت پیش
  • متقاضیان نهضت ملی مسکن این هشدار را جدی بگیرند/ اطلاعیه وزارت راه را بخوانید
    متقاضیان نهضت ملی مسکن این هشدار را جدی بگیرند/ اطلاعیه وزارت راه را بخوانید 15 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 9335
  • اقتصاد 7734
  • بازار مالی 1719
  • بین الملل 14249
  • تبلیغات 29
  • جامعه 9028
  • دانش 6522
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7226
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1129
  • ورزش 21279

جدیدترین مقالات

  • ابلاغ شرایط اعطای تسهیلات تبصره 15 برای حمایت از فعالان حوزه گردشگری 
    ابلاغ شرایط اعطای تسهیلات تبصره 15 برای حمایت از فعالان حوزه گردشگری  7 ساعت پیش
  • گردهمایی مسوولان ارشد بیمه فارس به همت بیمه پاسارگاد در شیراز
    گردهمایی مسوولان ارشد بیمه فارس به همت بیمه پاسارگاد در شیراز 7 ساعت پیش
  • استاندارگیلان بهنگام سفربه مسکو گفت: افزایش مبادلات بین بنادر ایرانی وبنادر کشورهای همسایه در دریای کاسپین است
    استاندارگیلان بهنگام سفربه مسکو گفت: افزایش مبادلات بین بنادر ایرانی وبنادر کشورهای همسایه در دریای کاسپین است 7 ساعت پیش
  • هرمزگان آماده مقابله با هجوم ملخ های صحرایی است
    هرمزگان آماده مقابله با هجوم ملخ های صحرایی است 7 ساعت پیش
  • حمایت کمیته امداد قزوین از ۴۸۳دانشجو
    حمایت کمیته امداد قزوین از ۴۸۳دانشجو 7 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور