فناوری اطلاعات

این ۵ خوراکی حافظه و تمرکز را تضعیف می‌کنند

فارغ از اینکه سنتان چقدر باشد هیچگاه برای شروع تغذیه به شیوه‌ای که باعث دور ماندن هر چه بیشتر شما از زوال عقل شود و اطمینان حاصل کنید که هر روز حس تمرکز و چالاکی داشته باشید دیر نیست.
 
به گزارش سیلاد و به نقل از سی‌ان‌بی‎سی، یک روانپزشک تغذیه و عضو هیات‌علمی دانشکده پزشکی هاروارد و مولف کتاب «این مغز شما بر اساس غذایی که می‌خورید است» به مطالعه نحوه اثرگذاری باکتری‌های دستگاه گوارش بر تحریک فرایند متابولیک و التهاب مغز که بر حافظه تاثیرگذار باشد پرداخته است. مطالعات موجود به این ایده اشاره دارند که ما ممکن است قادر به کاهش امکان زوال عقل از طریق اجتاب از غذاهایی باشیم که باعث اختلال در باکتری‌های دستگاه گوارشمان شده و حافظه و تمرکزمان را تضعیف می‌کنند.
برای اجتناب از التهاب و تقویت سلامت مغز، تفکر چالاک و تصمیمگیری خوب لازم است از این خوراکی‌ها اجتناب شده یا مصرف آنها کاهش داده شود:
 

۱. شکر افزوده
انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که زنان روزانه بیش از ۲۵ گرم شکر افزوده مصرف نکنند؛ این عدد برای مردان حداکثر ۳۶ گرم است.
 
۲. سرخ‌کردنی‌ها
اگر هر روز سرخ‌کردنی می‌خورید سعی کنید این عادت را به هفته‌ای یک‌بار کاهش دهید. اگر عادت هفتگی خوردنشان را دارید، سعی کنید آن را به تنها یک بار در ماه برسانید. و اگر خوراکی‌های سرخ‌کردنی نمی‌خورید راه درست شادتر زندگی کردن را انتخاب کرده‌اید!
 
۳. کربوهیدرات‌های دارای ﺑﺎﺭ ﮔﻠﻴﺴﻤﻰ بالا
نتایج یک مطالعه نشان داده است که کسانی که کربوهیدرات‌های دارای ﺑﺎﺭ ﮔﻠﻴﺴﻤﻰ بالا مصرف می‌کنند ۳۰% بیشتر محتمل است که دچار افسردگی شوند. این کربوهیدرات‌ها عبارتند از سیب‌زمینی‌ها، نان سفید و برنج سفید. عسل، آب پرتقال و نان‌های آردکامل در رده کربوهیدرات‌ها دارای بار گلیسمی متوسط قرار می‌گیرند. غذاهای دارای بار گلیسمی کم عبارتند از سبزیجات سبز، بیشتر میوه‌ها، هویج خام، لوبیا قرمز، نخود و عدس.
 
۴. الکل
نشریه پزشکی بریتانیا، در سال ۲۰۱۸، گزارش کرد که ریسک بروز زوال عقل در افرادی که کاملا از مصرف الکل خودداری کرده‌اند و یا کسانی که هفته‌ای بیش از ۱۴ بار مصرف الکل داشته‌اند بیش از کسانی بوده است که مصرف متعادل الکل داشته‌اند.
 

۵. نیترات‌ها
نیترات‌ها، که به عنوان نگهدارنده و برای ارتقاء رنگ خوراکی‌های پروتئینی فراوری‌شده‌ای مانند بیکن، سالامی و سوسیس و کالباس استفاده می‌شوند، احتمالاً با ایجاد افسردگی مرتبط هستند. حتی احتمال ایجاد اختلال دوقطبی به علت تغییر باکتری‌های دستگاه گوارش توسط نیترات‌ها مطرح شده است.
 
اگر از کسانی هستید که نمی‌توانند بدون سالامی و سوسیس زندگی کنند، سعی کنید آنهایی را بخرید که حاوی آد گندم سیاه هستند؛ این آرد که به عنوان یک پرکننده به کالباس‌ها اضافه می‌شود حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مهمی است که می‌توانند با برخی از اثرات منفی این گوشت‌ها بر سلامت مقابله کنند.

مدیر

“چالش ها برای سرگرم کننده کردن زندگی هستند و غلبه بر آن باعث معنا دار شدن زندگی.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا