عمومی

سرانجام تأمین مبلغ پیش‌پرداخت ۶۳۰ واگن مترو برای پایتخت/ درخواست برای بازنگری در طرح ترافیک

سیلاد گروه شهری: همزمان با کاهش شیوع کرونا و کند شدن جولان ویروس منحوس کووید ـ ۱۹، ترافیک دوباره به سطح تهران بازگشته و بسیاری از شهروندان به دلیل لغو دورکاری‌ها مجبور به استفاده از خودروهای شخصی شده اند، حمل و نقل عمومی هم نسبت به هفته‌های گذشته با افزایش حدود ۱۰ درصدی مسافر همراه شده و این ناوگان هم چندان ظرفیت مسافران بیشتر را ندارد. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که هفته‌های آینده آمار بیشتر مسافران مترو و تردد بیشتر در شهر زیرزمینی را شاهد باشیم. ترافیک و کرونا دو موضوعی که این روزها دغدغه شهروندان شده مسافران از ترس کرونا تمایل بیشتر به استفاده از خودروی شخصی دارند و در صورت استفاده از خودروی شخصی در ترافیک سرسام آور و فوق سنگین این روزها می‌مانند. 

انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد و مدیریت شهری جدید شامل شهرداری و شورا برنامه‌های خود را مدتی است که شروع کرده‌اند.

درباره موضوعات مختلف از جمله موضوع افزایش ترافیک طی هفته‌های اخیر در پایتخت، طرح ترافیک، ممنوعیت تردد شبانه، کمبود اتوبوس و واگن مترو، سرانجام پیش پرداخت تامین ۶۳۰ واگن مترو و  … با سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ششمین دوره شوراى اسلامى شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

ترافیک فوق سنگین در محدوده خیابان بهشت/ تجمع و مانع ترافیکی در کار نبود؛ پلیس پیگیری کند

شهروندان زیادی به دلیل ترافیک شدید و فوق سنگین در برخی از  خیابان‌های پایتخت به ویژه حوالی خیابان بهشت در محدوده شهرداری تهران گلایه‌مند هستند علت این ترافیک چیست و مدیریت شهری چه برنامه‌هایی در دستور کار دارد؟

بله امروز بنده هم که به محل کار می‌رفتم با ترافیک شدیدی را در خیابان بهشت مواجه شدم در حالی که هیچ تجمع و مانع ترافیکی نبود و از آنجایی که باید به محل کار می‌رسیدم مدت زمان طولانی در ترافیک حضور داشتم البته باید تحلیل دوستان در پلیس راهنمایی و رانندگی را هم جویا شد و موضوع را کارشناسی بررسی کرد. به نظرم امروز ترافیک در سطح خیابان‌های شهر مقداری غیرطبیعی بود و روزهای قبل چنین شرایطی وجود نداشت. به عبارتی می‌توان گفت این ترافیک مشابه ترافیک قبل از شیوع کرونا بود.

شهروندان از وضعیت حمل و نقل عمومی گلایه‌مندند چه اقدامی برای بهبود وضعیت اتوبوس‌های تهران باید انجام گیرد و شورا آن را مورد پیگیری قرار داده است؟

حمل و نقل عمومی وضعیت مطلوبی ندارد/ شبکه اتوبوسرانی ضعیف و نحیف است

با عادی شدن شرایط تهران همزمان با کاهش کرونا لغو دورکاری و بازگشت کارمندان به محل کار همچنین احتمال بازگشایی مدارس و کلاس‌های حضوری شاهد برگشت ترافیک به تهران به وضعیت قبل از کرونا هستیم این در حالی است که حمل و نقل عمومی وضعیت مطلوبی ندارد شبکه اتوبوسرانی ضعیف و نحیف بوده و نیاز به توسعه به صورت فوری دارد.همچنین بازسازی اتوبوس‌هایی که از چرخه خارج شده نیز حائز اهمیت است و باید امکانات حمل و نقل عمومی در اسرع وقت افزایش یابد.

نظر شما درباره ساعت اجرای طرح ترافیک چیست؟ برخی موافق و برخی مخالف تغییر در ساعت اجرای طرح‌اند آیا قرار است برنامه ای در این زمینه اجرایی شود؟

 ستاد ملی مقابله کرونا در خصوص محدودیت‌های ترافیکی تجدیدنظر جدی داشته باشد/من نمی‌گویم که حتماً ساعت طرح ترافیک مشابه قبل از کرونا باشد

با توجه به شرایط کرونا و ساعت طرح ترافیک در حال حاضر با انبوه تردد خودروها در سطح شهر به ویژه محدوده مرکزی مواجه هستیم و به نظرم باید ستاد ملی مقابله کرونا در خصوص محدودیت‌های ترافیکی تجدیدنظر جدی داشته باشد. در حال حاضر طرح ترافیک از ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز می‌شود و حدود ساعت ۱۴:۳۰ به بعد یکبار خروج رایگان در نظر گرفته شده و این مسأله سبب شده است خودروها به راحتی در سطح شهر تردد کنند در حالی که قبل از کرونا ساعت محدوده طرح ترافیک از ۶:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر بود. لذا اجرای طرح ترافیک در ساعات بیشتر و یا همان طرح کنترل آلودگی هوا و زوج و فرد سبب می‌شد ترددها کمتر در سطح شهر انجام گیرد. اکنون من نمی‌گویم که حتماً ساعت طرح ترافیک مشابه قبل از کرونا باشد ولی به نظرم قطعا در این زمینه نیاز به بازنگری است.

نظر شما درباره  طرح ممنوعیت تردد شبانه چیست؟ 

در مورد طرح ممنوعیت تردد شبانه نیز باید تجدیدنظر شود

در مورد طرح ممنوعیت تردد شبانه نیز باید تجدیدنظر شود البته نمی‌گویم که لغو شود ولی ساعت را می‌توان به عقب‌تر منتقل کرد تا همه سفرها محدود به قبل از ساعت ۲۲ شب نشود بررسی‌های کارشناسی در این زمینه سبب خواهد شد که تراکم ترددها و معضلات مربوط به آن کاهش یابد. اگر شرایط عادی باشد مدارس بازگشایی حتماً باید در محدوده ترافیک بازنگری صورت گیرد که در جلسه کارشناسی مدیران پایتخت و پلیس راهور لازم است بررسی‌هایی در این زمینه انجام دهند و تصمیمات مناسب بر اساس گزارش‌ها صورت گیرد.

امکانات را باید سریع و فوری در حوزه حمل و نقل در اختیار شهروندان قرار داد/آمادگی شرکت‌های داخلی برای تامین قطعات اتوبوس‌ها

به هر حال هنوز کرونا روزانه تعداد زیادی را گرفتار می‌کند و برخی کارشناسان و مسوولان درباره خیز ششم این بیماری هشدار داده‌اند. اگر در ساعات طرح ترافیک بازنگری شود، آیا حمل و نقل عمومی ظرفیت مسافران بیشتر را دارد؟ 

امکانات را باید سریع و فوری در حوزه حمل و نقل در اختیار شهروندان قرار داد و اتوبوس‌هایی که به دلیل تعمیرات اکنون غیرفعال شده مجدد فعال شود اینکه گفته می‌شود قطعات مورد نیاز اتوبوس‌ها خارجی است و اکنون به دلیل تحریم توانایی واردات نداریم چندان موضوعیت ندارد شرکت‌های اتوبوس‌ساز اعلام آمادگی کردند که قطعات مورد نیاز را تحویل دهند مانعی در این زمینه برای بازسازی نیست و اگر قراردادها بسته شود شرکت‌های اتوبوس‌ساز هم محصولاتشان را در اختیار قرار خواهند داد.

مشکل کمبود قطعه و یا مسأله تحریمی نداریم/برخی از خطوط اتوبوسرانی تا نیم ساعت سرفاصله حرکتی دارند 

ماجرای کمبود قطعه برای اتوبوس‌ها چگونه است؟

بنابراین مشکل کمبود قطعه و یا مسأله تحریمی نداریم. بلکه موضوع مربوط به منابع است و اگر تأمین شود به سرعت اقدامات صورت خواهد گرفت و اتوبوس‌های بیشتری به سطح خیابان‌ها می‌آید. برخی از خطوط اتوبوسرانی تا نیم ساعت سرفاصله حرکتی دارند و همین موضوع سبب می‌شود مردم به استفاده از خودروهای شخصی روی بیاورند. همچنین سامانه هوشمند زمان‌بندی اتوبوس‌ها در گذشته فعالیت داشت و تمامی خدمات اتوبوسرانی بر اساس برنامه زمان‌بندی ارائه می‌شد. متاسفانه در حال حاضر این سامانه به طور کامل فعالیت نداشته و عملا شاهد نقایص در برنامه زمان‌بندی اتوبوس‌ها در شهر تهران هستیم. از طرفی بسیاری از تجهیزات الکترونیکی و هوشمند ترافیکی شهر اعم از دوربین‌های نظارت تصویری و وسایل هوشمند ترافیکی یا به سرقت رفته‌اند و یا به دلیل نقص فنی، عملاً بلااستفاده شده‌اند که لازم است در این زمینه نیز اقداماتی صورت گیرد.

اولویت ما ابتدا توسعه اتوبوس‌ها واورهال آنها است

اولویت مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی به چه صورت است؟ 

اولویت ما ابتدا توسعه اتوبوس‌ها واورهال آنها است و پس از آن موضوع مترو برایمان اهمیت دارد علاوه بر اینکه مترو باید تعداد قطارها و واگن‌هایش افزایش یابد کاهش سرفاصله حرکت قطارها هم ضرورت دارد. بررسی‌ها نشان داده که بیشتر خودروهای شخصی که در حال تردد در سطح شهر هستند اکثرا یک سرنشین بیشتر ندارند در حالی که اگر اتوبوس باشد ۵۰ تا ۶۰ سرنشین خودروی سواری می‌توانند با اتوبوس جابه‌جا شوند.

مردم نباید در خیابان‌ها بلاتکلیف بمانند/ ضرورت حضور پررنگ‌تر پلیس راهور در سطح شهر

لذا اگر ساعت اجرای طرح ترافیک از ۸:۳۰ به قبل بازگردد و همزمان به تعداد اتوبوس‌ها اضافه شود تسریع در حوزه حمل و نقل جبران خواهد شد و این موضوع سبب می‌شود مردم در خیابان‌ها هم بلاتکلیف نمانند. نمی‌شود ساعت طرح افزایش یابد و تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو بیشتر نشود. پلیس راهور هم باید این روزها هر چند که حضور خوبی در سطح شهر دارد ولی پررنگ‌تر وارد شود و موانعی که سبب ایجاد ترافیک در شهر شود به شهرداری اعلام کند.همچنین لازم است که از سوی شرکت کنترل ترافیک تحلیلی علمی و کارشناسی از دلایل بحران ترافیک به شورا اعلام شود تا بتوانیم تصمیمات عملیاتی برای تسریع رفت و آمد شهروندان اتخاذ کنیم. شورا به سیستم های هوشمند مدیریت ترافیک پایتخت توجه دارد و مصوبات اثر بخش می تواند گره گشای مشکلات ترافیکی پایتخت باشد و این موضوع توسط اعضای شورا مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

تأمین واگن برای مترو به فوریت انجام نمی‌شود/ درخواست شهردار تهران از وزارت کشور

تأمین واگن برای مترو به کجا رسید؟ سرانجام  تأمین مبلغ پیش‌پرداخت ۶۳۰ واگن مترو چه شد؟

تأمین واگن برای مترو به فوریت انجام نمی‌شود ببینید زمانی که تصمیم به خرید واگن‌های مترو شود تا زمانی که آن واگن به چرخه حمل و نقل وارد شود بیش از دو سال تا دو سال و نیم زمان می‌برد و در ۴ سال گذشته قراردادی در این زمینه منعقد نشده و تعهدی برای سازندگان به وجود نیامده است مدیریت شهری جدید از همان آغاز فعالیت خود اعلام کرد که حمل و نقل عمومی دغدغه جدی ما است و کمبودها باید رفع شود علیرضا زاکانی شهردار تهران از وزارت کشور درخواست پیگیری کرده و وزیر کشور قول داده تأمین مبلغ پیش‌پرداخت ۶۳۰ واگن مترو صورت گیرد ولی تا جایی که ما پیگیری کرده‌ایم هنوز خبری از این پیش‌پرداخت نیست این موضوع بسیار حائز اهمیت است و در جهت توسعه واگن‌های مترو ضرورت دارد.

انجام تست‌های میدانی برای قطار ملی/پیگیری خرید واگن خارجی موازات با تامین داخلی آن

قطار ملی چه زمانی انبوه سازی می‌شود؟

قطار ملی نمونه آن ایجاد شد در حال انجام تست‌های میدانی بر روی آن هستند و اگر نتیجه محقق شود تا اینکه بخواهد این قطار به تولید انبوه برسد راه کوتاهی نخواهد داشت و زمانبر است. البته ما علیرغم اینکه توسعه قطار ملی را و انبوه‌سازی آن را پیگیر هستیم خرید از خارج این قطارها را هم دنبال می‌کنیم.پیگیری برای تأمین ۱۰۵ دستگاه واگن از کارخانه واگن‌سازی تهران انجام گرفته ولی به هر حال باید تأییدیه نهایی قطار ملی صورت گیرد تا اقدامات در این راستا انجام شود و موازات این قضیه خرید خارجی واگن هم حائز اهمیت است. شرکت واگن‌سازی تهران شریک خارجی دارد که می‌تواند تولید را در ایران انجام دهد ولی برای این موضوع هم پیش‌پرداخت حائز اهمیت است.

 ۱۰۰ میلیون دلار مبلغ پیش‌پرداخت تأمین ۶۳۰ واگن مترو

مبلغ پیش‌پرداخت تأمین ۶۳۰ واگن مترو چقدر است؟

مبلغ پیش‌پرداخت تأمین ۶۳۰ واگن مترو که قرار است وزارت کشور آن را پرداخت کند ۱۰۰ میلیون دلار بوده که ان‌شاءالله محقق می‌شود و مابقی هم متناسباً به تدریج انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا