۶ بسته محتوایی پیش از دبستان برای مهرماه معرفی شد
در ابتدای جلسه کمیته تدوین محتوای پیش دبستان مسعود تهرانی فرجاد، رئیس گروه پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: پیرو تصویب شورای برنامهریزی و کمیته تدوین محتوا بناست که برای سال تحصیلی پیش رو بتوانیم محتواهایی که بیشترین نزدیکی و ارتباط با فطرتگرایی توحیدی دارد را شناسایی کنیم و در سال تحصیلی جدید از این محتواها استفاده کنیم. با بررسیهایی که صورت گرفته، نگاه و تأکید کمیته بر این بوده که از ظرفیت استانها و نیز مؤسسات مردم نهاد استفاده شود.
سپس حسن ملکی – رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، ضمن تسلیت ایام ماه محرم و شهادت امام حسین (علیه السلام) و یاران با وفایش، اظهار کرد: بین قضیه عاشورا و بحث پیش دبستان یک رابطهای وجود دارد. ما در نظام تعلیم و تربیت دست به دست هم دادهایم تا برای کودکان معصوم محتواهای مناسب تولید کنیم و اگر ملاحظه کنید امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا برای آنکه از اسلام صیانت شود و در مقابل طاغوت زمان مجاهدت کند، از کودک شش ماهه خود نیز گذشت. ما اکنون برای کودکان شش ماهه، یکساله و دوساله تلاش میکنیم و باید به ساحت مبارک این امام عزیز سلام بفرستیم که برای نجات بشریت از خردسالش نیز گذشت و همه هستی خود را در این راه قربانی کرد.
وی افزود: امام حسین (علیه السلام) آنچه که داشت را فدا کرد تا ما آنچه که مصلحت رشدمان هست را در سایه تلاشهای جهادی آن امام همام و یاران باوفایش به دست بیاوریم؛ بنابراین در جلسه مربوط به کودک، به حضرت علی اصغر (علیه السلام) معصوم که گلویش به وسیله تیر نامردان شکافته شده است سلام میگوییم و از خدای متعال طلب میکنیم که به حق این مظلومیت که در تاریخ ثانی و نظیر ندارد، ما را مورد عنایت خودش قرار دهد و از بیتقواییها نگه دارد.
ملکی ضمن تشکر از مؤسسات مختلفی که در فراخوان کمیته تدوین محتوای سازمان ملی تعلیم و تربیت مشارکت کردهاند، گفت: ما در مواجهه با تولیدات یک معیار بیشتر نمیشناسیم و آن معیار این است که بررسیهای ما نشان بدهد تولیدات این مؤسسه به فطرتگرایی توحیدی نزدیکتر است. البته این در ذیل خودش شاخصها و شرایط ریزتری دارد ولی ما شرط دوم و ثانی نداریم. بنده امید دارم که از طریق همین تولیدات، مهر امسال را آبرومندانه شروع کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: ما در بستههایی که قرار است تولید شود باید از این مطمئن شویم که بستههای تربیت و یادگیری بتواند رشد همه جانبه را در کودک تحقق ببخشد. یعنی ما باید از رشد تک بعدی، ابتر و تک ساحتی پرهیز کنیم. کودک به طور بالقوه دارای عقل است و باید عقل و فکرش رشد کند و عواطف، ابعاد اجتماعی و امور بدنی و زیستی او رشد نماید.
وی افزود: یکی از ویژگیهای بارز بستههای دوره پیش از دبستان، زیبا بودن و هنری بودن آن است. کودک پیام بیهنر و نا زیبا را پس میزند؛ بنابراین شما باید خیلی تأمل کنید که بسته ویژه کودک زیبا و دلچسب باشد. پیشنهاد من این است که در گروهتان از یک یا دو نفر روانشناس قوی که به جهتگیری فطرتگرایی توحیدی معتقد باشد نیز استفاده کنید.
ملکی اضافه کرد: رویکرد ما موضوع محور یا کتاب محور نیست، بلکه رویکرد ما بیشتر تجربه محور و فعالیت محور است و فرصتهای یادگیری باید فراهم شود. ما نمیخواهیم برای کودک کتاب بنویسیم.
وی با بیان اینکه حواس پنجگانه در کودک نظیر دیدن و شنیدن باید تربیت شود منتها نکته ظریفی که باید به آن توجه شود این است که حواس پنجرههای تفکر انسان است و ما از این منظر باید حواس را تربیت کنیم، گفت: یعنی تربیت حواس خودش برای ما مستقلاً موضوعیتی ندارد و ما اگر میگوییم حواس را تربیت کنیم به خاطر این است که پنجرههایی باز شود تا کودک آرام آرام به سمت تفکر و اندیشیدن برود؛ بنابراین برنامههایی که برای تربیت حواس پیشبینی میکنیم باید یک جهتگیری آرام تربیت فکر هم داشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مهد کودک که با یک مسامحه شامل سه سال اول میشود، خانواده محور است و ما برای خانواده باید متن و برنامه درسی تولید کنیم. اطلاع دارم که آقای تهرانی و همکاران این کار را شروع کردهاند و من میخواهم به کار شتاب دهند تا ما در پایان مرداد یک طرح مدون برای والدین داشته باشیم که والدین از طریق آن کودک زیر سه سال را تربیت کنند. عنایت داشته باشید که مهدهای کودک خانواده محور و پیش دبستان مربی محور است.
۴۷۲۳۷