اولین پرواز پهپاد جنگی XQ-67A با موتور جت و هوش مصنوعی/ فیلم
اولین پرواز پهپاد جنگی XQ-67A با موتور جت و هوش مصنوعی/ فیلم
گزارش سیلاد، شرکت سیستمهای هوافضای جنرال اتمیکس (GA-ASI)که یکی از پیمانکاران ارتش ایالاتمتحده است، ویدیویی ۹۰ ثانیهای منتشر کردهاند که اولین پرواز پهپاد XQ-67A را نشان میدهد. این پهپاد احتمالاً یکی از اولین نمونهها در راستای توسعه نسل جدید و مورد انتظار هواگردهای رزمی همکار یاCCA است.
به نقل از دیجیاتو، این ویدیو نشان میدهد که هواپیمای بدون سرنشین از آشیانه سرپوشیده جنرالاتمیکس در تأسیسات عملیات پرواز گری بات (Gray Butte) در شهر پامدِیل کالیفرنیا خارج میشود، روی باند شتاب میگیرد، در آسمان میگردد و درنهایت فرود میآید.
تصاویر این ویدیوی کوتاه، طراحی منحصربهفرد این پهپاد آیندهنگرانه را نشان میدهد که قرار است همراه با جتهای جنگی در نبردها شرکت کند. همانند جنگندههای مدرن، XQ-67A نیز یکجفت سکان عمودی زاویهدار در پشت بدنه دارد، ورودی بزرگ موتور جت در بالا و بهجای اتاقک خلبان جتهای سرنشیندار تعبیه شده و چیزی شبیه به دهانههایی برای رادارهای دید کناری دارد.
هواپیمای XQ-67A تقریباً هماندازه هواپیماهای شخصی کوچک مانند سسنا ۱۷۲ اسکایهاک است و مانند بسیاری از هواپیماهای این دسته، ارابههای فرود آن ثابتند و جمع نمیشوند. در این پرواز، پهپاد توسط خلبان از راه دور کنترل میشد ، اما XQ-67A از قابلیت پرواز خودکار هم بهره میبرد.
پهپاد XQ-67A نمونهای از طرح جدید ارتش آمریکا است که در آن تکنولوژیهای رزمی در کوتاهترین زمان ممکن طراحی و ساخته میشوند. هدف از این طرح آن است که ناوگانی از هواپیماهای کمهزینه، با فناوری پیشرفته و خودکار طراحی شوند که با هواپیماهای سرنشیندار، شبکهای را تشکیل دهند و آنها را پشتیبانی کنند.
این پهپاد جدید در فوریه ۲۰۲۴ رونمایی شد و تصاویر اولین پروازش نیز متعلق به همان ماه هستند. در ماه آوریل، نیروی هوایی آمریکا این پروژه را تمدید کرد تا کمپانیهای جنرال اتمیکس و آندوریل (Anduril) به توسعه طراحیهای خود ادامه دهند. جنرال اتمیکس اعلام کرده که تغییری در طراحی XQ-67A نخواهد داد. آنها این طراحی را «ایستگاه سنجش پروازی» یا OBSS مینامند.
این پهپاد روی شاسی متداولی ساخته شده است و در اولین پرواز خود ثابت کرد که قابلیت عملیاتی شدن دارد. رویکرد شاسی متداول این امکان را فراهم میکند که نسخههای مختلف هواپیما با سرعت و صرفهجویی بالا تولید شوند. جنرال اتمیکس هواپیمای XQ-67A را تنها طی دو سال طراحی، آزمایش و تولید کرد.
پس از انتشار این ویدیو، نیروی هوایی آمریکای قرارداد ۹٫۳ میلیون دلاری جدیدی با جنرال اتمیکس بست تا پژوهشهای بیشتری انجام دهد. بهاینترتیب، نیروی هوایی تا امروز حدود ۶۸ میلیون دلار روی XQ-67A سرمایهگذاری کرده است. همچنین مجله نیروی هوایی اعلام کرده که در پاییز امسال، قرارداد جدیدی با یک یا هردو پیمانکار برای ساخت CCA منعقد خواهد شد.
هنوز اطلاعات زیادی فاش نشده است؛ ازجمله حداکثر سرعت، برد و ظرفیت بار این هواپیما. همچنین مشخص نیست که محمولههای این هواپیما دقیقاً چه خواهند بود و طراحی OBSS قابلیت حمل سلاح را دارد یا نه. یکی از اهداف نیروی هوایی برای طراحی نهایی CCA آن است که بتواند سلاح نیز حمل کند. همچنین مشخص نیست که در این ویدیو از اولین پرواز، هواپیما دقیقاً تا چه حدی بهصورت خودکار پرواز کرده است.
۵۴۵۴
مجله خبری سیلاد