استانها

نتیجه ی ارزیابی عملکردها شرط ماندگاری و یا حذف مدیران عامل مناطق آزاد است

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آبادان، حمید رضا مومنی در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند که شب گذشته در سرسرای اجتماعات شهید موسوی این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: اگر کارکرد مدیران در مناطق آزاد بر اساس این ارزیابی ها خوب بوده باشد ضمن تقدیر از آن به رفع نقاط ضعف احتمالی مبتلابه نیز کمک می کنیم اما در غیر این صورت از ادامه ی همکاری با این مدیرعامل معذوریم.

وی افزود: در ساختار مناطق آزاد از این به بعد دو یا سه موضوع کلیدی را به طور جدی پیگیری می کنیم نخست آنکه هر مدیرعاملی را که انتخاب می کنیم هیئت مدیره اش بایستی کامل کننده وظایفی باشد که بر عهده دارند یعنی یک نفر متخصص آی تی، یک نفر تامین کننده مالی، یک نفر در حوزه ی سرمایه گذاری و یک نفر بخش قالب فعالیت آن منطقه (مثلا ترانزیت، لجستیک، نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و …) تا بتوانیم این زبان مشترک را در بالای سازمانهایمان با مردم حل کنیم.

وی همچنین با اشاره به موضوع نظام ارزیابی عملکرد مدیران مناطق آزاد، اعضای هیئت مدیره، معاونان و مدیران مستقل مربوطه تصریح کرد: عملکرد اینها از این پس توسط دو بخش ارزیابی می شوند یکی دبیرخانه و معاونان آن و دیگری فعالان اقتصادی که ملاک ماندگاری یا رفتن مدیرعامل مربوطه در یک منطقه می شود و در این باره با هیچ کس رو دربایستی نداریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه و اقتصادی کشور یادآور شد: اگر بنده می خواهم به عنوان مشاور رئیس جمهور در دبیرخانه فعالیت کنم بایستی در مورد کارکردم در پایان سال امتیازی داده شود تا مشخص شود کارم را خوب و یا بد به انجام رسانده ام.

مومنی؛ گفت: اینکه فعالان اقتصادی در یک سو قرار بگیرند و ما نیز در سوی دیگر و هر چه بگوئیم حرفهای یکدیگر را گوش ندهیم، کارها از پیش نمی رود و بایستی این مسئله در یک جا بسته و تکلیف روشن شود و هر کس در مسئولیتی که بر عهده می گیرد بایستی پاسخگو باشد. به طور مثال نمی شود در منطقه آزاد اروند بنشینیم و بگوئیم انباشت زباله، سگ های ولگرد، جاری شدن فاضلاب، مشکلات شلمچه و غیره داریم اما کاری از پیش نرود، ادامه ی روند به این شکل معنایی ندارد.

وی افزود: به نظر می رسد فعالان اقتصادی این حق را دارند که عملکرد ما را ارزیابی کنند و لذا اگر ما به انجام درست کارهایمان باور داریم نباید از این ارزیابی ها واهمه ای داشته باشیم. اگر کارکرد مدیران در مناطق آزاد بر اساس این ارزیابی ها خوب باشد ضمن تقدیر از آنان به رفع نقاط ضعف احتمالی مبتلابه نیز کمک می کنیم اما در غیر این صورت از ادامه ی همکاری با این مدیرعامل معذوریم.

وی تصریح کرد: اگر خواستمان اصلاح امور است بایستی تمام رودربایستی ها کنار گذاشته شود و در بحث ارزیابی عملکرد مدیران عامل، معاونان و مدیران مستقل مناطق آزاد ورود جدی کنید.

*احصاء ۱۲۸ مشکل فعالان اقتصادی با دستگاههای اجرایی در اروند

دبیر شورایعالی مناطق آزاد ویژه تجاری و اقتصادی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سومین نشست خود را با فعالان اقتصادی در منطقه آزاد اروند برگزار می کنیم، یادآور شد: پس از نشست دوم که در اروند با فعالان اقتصادی داشتیم ۱۲۸ مشکل که مرتبط با دستگاههای اجرایی بود را احصاء و از طریق دستگاههای مربوطه آنها را پیگیری کردیم و امروز خوشحالیم که در این نشست تنها ۳ یا ۴ مشکل که سه مورد آن جدید بود، بیشتر مطرح نشد.

مومنی؛ درباره ی موضوع لغو مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد گفت: اگر چه مکلف به صبوری برای اتمام مهلت قانونی شش ماهه ی این موضوع (پایان شهریور ماه جاری) هستیم اما در حال فراهم سازی مقدمات ارائه لایحه ای در این زمینه به دولت هستیم و در این باره هماهنگی های لازم با مجلس و کمیسیون اقتصادی نیز انجام و همگی از آن مطلع هستند. پس از مهلت یاد شده به طور جدی موضوع پیگیری می شود.

وی افزود: موضوع دیگر قاعده ی دو الف است (موضوع ترانزیت و صادرات مجدد) که این نیز تا اوایل هفته آینده در جلسه ای با میراشرفی که قرارش را از پیش گذاشته ایم دنبال می کنیم، دوستان اگر خارج از این مبحث، مشکلی با گمرک اعم از نیرو، جابجایی، وظایف و تداخلات کاری و غیره که قابلیت پیگیری در این نشست مشترک را دارند به ما ارائه کنند.

وی از فعالان اقتصادی در اتاق های بازرگانی، تشکل ها و یا جامعه ی فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند خواست تا از میان خود یک نفر را به عنوان نماینده به دبیرخانه ی شورای عالی مناطق آزاد معرفی کنند تا او برای پیگیری و رفع مشکلات فعالان به طور مستقیم با وی در ارتباط باشد. ضمن اینکه به طور حتم در تمامی جلسات شورای معاونان و مدیران عامل مناطق آزاد از وی برای حضور و بیان مسائل و مشکلات مبتلابه فعالان اقتصادی دعوت می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه و اقتصادی، همچنین خطاب به فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند اظهار کرد: خودتان نیز نسبت به مسائل مبتلابه تان حساسیت نشان دهید. اگر مشکلاتی که امروز بیان کردید و صد البته لاینحل هم نیستند به موقع پیگیری می کردید این همه با مشکل مواجه نمی شدید. آن ۱۲۸ مشکلی را که در جلسه ی قبل اعلام شد و مربوط به ۸ دستگاه اجرایی بود را در نشست های جداگانه با وزرای مربوط مطرح و صورت جلسه کردیم و به اتمام رسید و ابلاغ نیز شد لذا از شما می خواهیم تا در پیگیری مشکلاتتان کوتاه نیایید و به طور جدی آنها را دنبال کنید.

مومنی؛ با بیان اینکه در منطقه آزاد اروند در سه حوزه مشکل اساسی وجود دارد، تصریح کرد: این مشکلات شامل، مشکلات فعالان اقتصادی در سازمانهای زیر مجموعه ی مناطق آزاد، مشکلات فعالان در دبیرخانه و دیگری مشکلات فعالان اقتصادی با دیگر دستگاهها است که به فراخور دستگاههای مرتبط بایستی پاسخگو باشند. به طور مثال در حوزه ی سیستم ها دبیرخانه بایستی پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: از سرپرست منطقه آزاد اروند می خواهم مشکلات میان این سازمان با فعالان اقتصادی منطقه را هر چه سریعتر حل و فصل کنید، نگذارید من ورود پیدا کنم که به طور حتم به شکلی دیگری مداخله خواهم کرد. اگر شما به طور ماهانه حداقل یک بار با فعالان اقتصادی نشست داشتید این اتفاقات رخ نمی داد و مشکلات انباشت و بدون حل باقی نمی ماند. مدیران مناطق آزاد مکلف به برگزاری چنین نشست هایی با فعالان اقتصادی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا