دانش

تفاوت موتور EF۷ با XU۷P ایران خودرو؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

تفاوت موتور EF۷ با XU۷P ایران خودرو؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

به گزارش خبرگزاری سیلاد، به نقل از پدال،  پیش از آنکه به مقایسه دو نمونه از پرتیراژترین موتورهای درون‌سوز تولیدی در کشورمان بپردازیم بهتر است تاریخچه و پیشینه آن‌ها را مرور نماییم.

تفاوت موتور EF۷ با XU۷P ایران خودرو؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

تاریخچه توسعه موتور EF۷

شرکت ایران‌خودرو به مدت چندین دهه وابستگی زیادی به پیشرانه XU۷ شرکت پژو سیتروئن داشت اما مصرف سوخت و استهلاک بالا موجب شده بود این خودروساز نیاز مبرمی به تولید یک پیشرانه جدید داشته باشد. به همین خاطر بود که ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۶ و با همکاری شرکت آلمانی F.E.V موتور جدیدی را معرفی نمود که در نهایت EF۷ یا موتور ملی نام گرفت. بر اساس گزارش منابع مختلف، هزینه توسعه و تولید این موتور حدود ۸۰ میلیون دلار بوده است. موتور EF۷ بر اساس کارکرد با سوخت گاز طبیعی توسعه یافته اما امکان استفاده از سوخت بنزین نیز در آن وجود دارد.

موتور EF۷ از نوع ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری است و از بلوک چدنی و سر سیلندر آلومینیومی سود می‌برد. از جمله نقاط قوت این پیشرانه نسبت به XU۷ می‌توان به مصرف سوخت و آلایندگی کمتر و همچنین قدرت و گشتاور بیشتر اشاره کرد. همچنین به دلیل نوع طراحی صورت گرفته، استفاده از سوخت گاز در این موتور با استهلاک کمتری همراه است. دیگر مزیت این پیشرانه را می‌توان صدا و لرزش کمتر دانست. این موتور اولین بار روی سمند نصب شد اما هم‌اکنون در طیف وسیعی از محصولات ایران‌خودرو از جمله دنا پلاس نصب شده است.

موتور XU۷P چیست و چه تفاوتی با XU۷ دارد؟

یکی از مشهورترین و با سابقه ترین موتورهای بکار گرفته شده در صنعت خودروی ایران موتور XU۷ است که جزو سری موتورهای xU پژو سیتروئن به شمار می‌رود. موتور موردبحث اولین بار در سال ۱۹۸۲ میلادی تولید شد و در سال ۱۳۷۹ نیز روی محصولات ایران‌خودرو بکار رفت. نسخه‌های گوناگونی از موتور موردبحث تولید شده اما آنچه که در کشورمان به وفور یافت می‌شود از نوع ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور است؛ اما انتقادات زیادی به این پیشرانه وارد می‌شود که مصرف سوخت و آلایندگی و همچنین استهلاک بالا جزو آن‌هاست. به همین خاطر ایران‌خودرو به دنبال اصلاح این موتور بوده است و از چندین پیش نسخه ارتقا یافته آن با نام XU۷P را معرفی نموده است.

تفاوت موتور EF۷ با XU۷P ایران خودرو؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

موتور XU۷P از نظر منیفولد ورودی، سیم‌کشی، کامپیوتر مرکزی، دریچه گاز، واشر سر سیلندر، میل‌لنگ، پیستون و… بهبودهایی را تجربه کرده است تا مصرف سوخت و آلایندگی کمتری داشته باشد و همچنین پاشنه آشیل موتور XU۷ یعنی مشکلات خنک کاری و سوختن واشر سر سیلندر در آن دیده نشود. البته این اتفاقات در حالی رخ داده‌اند که قدرت و گشتاور موتور XU۷P کاهش یافته و به ۹۷ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتون متر رسیده است. علیرغم بهبودهای رخ داده، موتور موردبحث همچنان دارای ۸ سوپاپ است که تکنولوژی قدیمی آن را نشان می‌دهد.

کدام خودروهای بازار از این موتورها استفاده می‌کنند؟

موتور EF۷ اولین بار روی سمند و به دو صورت دوگانه‌سوز گاز/بنزین و بنزین سوز نصب شد اما پس از آن شاهد به‌کارگیری موتور ملی روی خانواده دنا و سورن بوده‌ایم. البته باید دانست موتور بکار رفته در دنا فقط از نوع بنزینی است اما سورن EF۷ دوگانه‌سوز نیز به مدت محدودی تولید شده است. موتور XU۷ عادی جزو ستون‌های اصلی صنعت خودروی کشورمان است و از پژو ۴۰۵ و پارس گرفته تا سمند و سورن به آن وابسته بوده‌اند. البته نسخه ارتقا یافته این موتور یعنی XU۷P روی پژو پارس، سورن پلاس و آریسان ۲ نصب شده است. دو خودروی پارس و سورن پلاس از نسخه بنزینی این موتور استفاده می‌کنند درحالی‌که آریسان ۲ به نسخه دوگانه‌سوز موتور XU۷P مجهز است.

تفاوت موتور EF۷ با XU۷P ایران خودرو؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

تفاوت‌های اصلی موتور EF۷ و XU۷P

تفاوت در مشخصات فنی

موتور EF۷ از نوع ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۶۴۵ سی‌سی است و از ۱۶ سوپاپ و تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها سود می‌برد. وجود چنین تکنولوژی‌ای باعث بهبود قدرت تولیدی موتور در دورهای گوناگون خواهد شد. حداکثر قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب در دورهای ۶ هزار و ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ به دست می‌آید. نسبت تراکم موتور EF۷ ایران‌خودرو ۱۱ به ۱ است و همان‌طور که گفته شد به‌صورت پایه گازسوز تولید شده اما امکان استفاده از سوخت بنزین نیز در آن وجود دارد؛ اما موتور XU۷P از نوع ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با ۸ سوپاپ است و تکنولوژی قدیمی‌تری نسبت به موتور EF۷ دارد. حداکثر قدرت و گشتاور این موتور سالخورده اما به گفته ایران‌خودرو به روز شده در دورهای ۵۵۰۰ و ۴۵۰۰ به دست می‌آید.

مقایسه قدرت و گشتاور

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های هر دو موتور در قدرت و گشتاور تولیدی آن‌ها جلوه می‌کند. در ادامه مقاله تفاوت موتور EF۷ با XU۷P باید گفت موتور ملی ایران‌خودرو در نسخه تنفس طبیعی خود قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتون متری دارد درحالی‌که نسخه توربوی این موتور نیز با قدرت و گشتاور بیشتر تولید شده است. در مقابل باید به موتور XU۷P اشاره کنیم که علیرغم بهینه‌سازی‌های صورت گرفته با اندکی افت قدرت و گشتاور نسبت به موتور XU۷ مواجه شده و خروجی آن ۹۷ اسب بخار و گشتاورش نیز ۱۴۶ نیوتون متر است. به این ترتیب موتور EF۷ از نظر قدرت و گشتاور یک پله بالاتر از موتور XU۷P قرار خواهد گرفت.

تفاوت در میزان مصرف سوخت و آلایندگی

همان‌طور که گفته شد یکی از دلایل توسعه موتور EF۷ توجه به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات ایران‌خودرو بود. این موتور صدا و لرزش کمتری دارد و بنا به ادعای ایران‌خودرو در نسخه تنفس طبیعی بنزین سوز مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷.۴ لیتری را در خودروی دنا بر جای می‌گذارد. ایران‌خودرو ادعا می‌کند پژو پارس مجهز به موتور XU۷P در سیکل ترکیبی ۷.۰۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند که البته در عمل مصرف سوخت هر دو موتور کمی بیشتر خواهد بود هرچند باید دقت داشت وزن پژو پارس حدود ۱۰۰ کیلوگرم کمتر از دنا است. البته باید به این نکته نیز اشاره نماییم که مصرف سوخت دو موتور در شهر بسیار بیشتر است و این موضوع به ویژه در مورد موتور XU۷P کاملاً دیده می‌شود.

تغییرات در سیستم سوپاپ و احتراق

موتور EF۷ به دلیل استفاده از ۱۶ سوپاپ عملکرد بهتری در تولید قدرت و خروج گازهای ناشی از احتراق دارد و وجود سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها نیز جزو یکی از ویژگی‌های برجسته آن است؛ اما موتور XU۷P همچنان ۸ سوپاپه است و از تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کند که همین امر موجب شده توان و گشتاور آن کمتر از موتور EF۷ باشد و درعین‌حال از نظر مصرف سوخت و آلایندگی هم مزیت چشمگیری نداشته باشد. یکی دیگر از تفاوت‌های دو موتور به طراحی منیفولد ورودی هوا و خروج دود مربوط می‌شود. در مجموع باید گفت موتور EF۷ طراحی پیچیده‌تری نسبت به موتور XU۷P دارد اما عملکرد آن بهتر است.

تفاوت موتور EF۷ با XU۷P ایران خودرو؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

عملکرد و تجربه رانندگی EF۷ و XU۷P

بررسی شتاب و کشش در شرایط مختلف

با توجه به قدرت و گشتاور بیشتر موتور EF۷ انتظار می‌رود این موتور در بحث شتاب گیری و کشش دست برتر را داشته باشد اما در عمل تفاوت زیادی بین دو موتور وجود نخواهد داشت مخصوصاً اینکه حداکثر قدرت تولیدی موتور EF۷ در دورهای بالاتر نسبت موتور XU۷P حاصل می‌شود. همچنین اگر معیار مقایسه ما خودروهای دنا و پژو پارس باشند، با توجه به اختلاف وزنی دو خودرو (دنا حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر است) تفاوت شتاب گیری محسوسی وجود نخواهد داشت. به این موضوع باید فاکتور تبحر راننده را نیز اضافه کرد. البته موتور XU۷ به خاطر ارائه گشتاور در دورهای پایین‌تر مشهور است اما این مزیت نیز با توجه به ایراداتی که وجود دارد از مدت‌ها پیش رنگ باخته است.

مقایسه صدای موتور و نرمی کارکرد

در ادامه بررسی تفاوت موتور EF۷ با XU۷P به بحث صدا و نرمی کارکرد می‌رسیم که بی‌شک از این نظر موتور ملی عملکرد بهتری دارد. این موتور صدای کمتری تولید کرده و در دورهای مختلف نرم‌تر به نظر می‌رسد اما موتور XU۷P از این نظر تفاوت چندانی نسبت به مدل قدیمی XU۷ ندارد و عملکرد خشن آن حتی در خودروهای صفرکیلومتر نیز خوشایند نیست.

استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری

بی‌شک خریداران در زمان خرید یک خودرو اهمیت فراوانی به بحث هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌دهند و ما نیز به ذکر تفاوت‌های موتور EF۷ و XU۷P می‌پردازیم.

هزینه سرویس‌های دوره‌ای و قطعات مصرفی

در ادامه مقاله تفاوت موتور EF۷ با XU۷P باید گفت EF۷ به دلیل طراحی پیچیده‌تر خود هزینه‌های تعمیر بیشتری نسبت به موتور XU۷ ساده دارد. همچنین قیمت قطعات این موتور نیز نسبت به موتور قدیمی‌تر ایران‌خودرو بالاتر است اما داستان موتور XU۷P متفاوت است زیرا در خودروهای مجهز به این موتور باید از روغن موتور با ویسکوزیته متفاوتی استفاده شود که قیمت بیشتری دارد. از طرفی تعمیرکاران علاقه زیادی به تعمیر موتور EF۷ ندارند و به همین خاطر دستمزد و اجرت تعمیر آن بیشتر است. قیمت قطعات اصلی موتور XU۷P کمی ارزان‌تر از موتور EF۷ خواهد بود و در مجموع باید گفت هزینه تعمیر و نگهداری موتور EF۷ بیشتر است اما در بحث سرویس دوره‌ای، موتور XU۷P به خاطر روغن موتور خاص خود هزینه بیشتری را به مالک تحمیل می‌کند.

عمر مفید موتور و تفاوت در دوام قطعات

موتور EF۷ در مقایسه با موتور قدیمی XU۷ ایران‌خودرو دوام بالا و استهلاک کمتری دارد و با توجه به اینکه موتور XU۷P تفاوت‌های چشمگیری با نسخه قبلی ندارد بنابراین همین شرایط در مقایسه با آن نیز صدق می‌کند. البته این موتور نیز همانند موتور XU۷P در دمای بالایی کار می‌کند اما مشکل اصلی موتور XU۷ ایران‌خودرو یعنی سوختن واشر سر سیلندر را ندارد. از نظر عمر مفید و نیاز به تعمیرات اساسی، وضعیت موتور EF۷ در صورت دقت در نگهداری و انجام سرویس‌های دوره‌ای بهتر از موتور XU۷P خواهد بود.

تفاوت موتور EF۷ با XU۷P ایران خودرو؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

مصرف سوخت و بهینه‌سازی در موتور XU۷P

تغییرات در سیستم ECU و تأثیر آن بر مصرف سوخت

همان‌طور که گفته شد دلیل اصلی تولید موتور XU۷P ایران‌خودرو رفع ایرادات نسخه قبلی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی آن بوده است. بهینه‌سازی منیفولد ورودی هوا، سیم‌کشی و برنامه‌ریزی مجدد ECU به همراه به‌کارگیری قطعات جدیدتر و بهتری همچون میل بادامک، میل‌لنگ، یاتاقان و پیستون باعث شده است XU۷P استهلاک کمتری داشته باشد و عطش کمتری برای مصرف بنزین نشان دهد.

مقایسه موتورهای EF۷ و XU۷P در مسیرهای شهری و جاده‌ای

در رانندگی شهری آنچه بیش از همه جلب‌توجه می‌کند نرمی موتور EF۷ و صدای کمتر آن است. از نظر شتاب گیری‌های شهری هر دو موتور عملکرد تقریباً یکسانی دارند و نمی‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست اما در ترددهای جاده‌ای موتور EF۷ عملکرد نسبتاً خوب خود را نشان می‌دهد هرچند در صورت مسافرت با ظرفیت کامل و صندوق‌عقب پر باید فشار بیشتری به خودرو وارد کنید که به معنی استهلاک بیشتر موتور خواهد بود. موتور XU۷P نیز شرایط کم‌وبیش مشابهی دارد اما به دلیل کاهش قدرت و گشتاور تولیدی نسبت به XU۷، در جاده کمی کندتر عمل خواهد کرد. شایان ذکر است با تغییراتی که در ضرایب دنده صورت گرفته است صدای ورودی به کابین پژو پارس با موتور XU۷P در دنده پنجم اندکی کاهش یافته و این موضوع در سرعت‌های بالاتر مشهود است.

تفاوت موتور EF۷ با XU۷P ایران خودرو؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

تجربه کاربران و نظرات درباره موتور EF۷ و XU۷P

نقاط قوت و ضعف از دید دارندگان خودرو

با توجه به کیفیت نه چندان رضایت‌بخش محصولات داخلی و همچنین نوسانات کیفیتی قطعات مورد استفاده شاهد نظرات ضدونقیض زیادی درباره این دو موتور هستیم. البته اکثر افراد به قدرت و کشش مطلوب موتور EF۷ اشاره کرده‌اند و البته اکثر قریب به اتفاق مالکان نیز توصیه نموده‌اند روغن موتور را باید سر وقت تعویض نمود چراکه EF۷ به روغن موتور حساسیت بالایی دارد. از طرف دیگر اکثر مالکان از هزینه بالای قطعات و دستمزد تعمیرکاران انتقاد داشته‌اند؛ اما نظرات درباره موتور XU۷P ضدونقیض تر است به گونه‌ای که برخی افراد به مصرف سوخت و استهلاک کمتر آن اشاره کرده‌اند درحالی‌که برخی افراد نیز منتقد افت توان و گشتاور خودرو و صدای تولیدی آن هستند. همچنین برخی مالکان از هزینه بالای سرویس و تعویض روغن این موتور شاکی هستند اما برخی نیز در مقابل اظهار می‌دارند میزان کارکرد این نوع روغن بسیار بیشتر از روغن موتور EF۷ است.

نتیجه‌گیری؛ کدام موتور بهتر است؟

حال که با مشخصات فنی و نقاط قوت و ضعف هرکدام از این موتورها آشنا شدیم نوبت به نتیجه‌گیری می‌رسد.

آیا XU۷P ارزش خرید دارد؟

موتور EF۷ از تکنولوژی به‌روزتری نسبت به موتور XU۷P برخوردار است و قدرت بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد. البته به دلیل پیچیدگی‌های ذاتی این موتور باید با هزینه‌های تعمیر و نگهداری و قیمت بالای قطعات آن کنار بیایید. در مقابل باید گفت موتور XU۷P به عنوان نسخه بهینه شده از XU۷ قدیمی فاقد اکثر مشکلات موتور سالخورده ایران‌خودروست و قطعات یدکی آن به وفور یافت شده اما استهلاک و مصرف سوخت بالاتری نسبت به EF۷ دارد. همچنین باید دانست موتور EF۷ در خودرویی همچون سورن پلاس قیمت بالاتری نسبت به همین خودرو با موتور XU۷P دارد. در مجموع باید گفت موتور EF۷ در بازار محبوب‌تر از موتور XU۷P است و این موضوع را می‌توان با بررسی شرایط بازار سورن پلاس فهمید.

تفاوت موتور EF۷ با XU۷P ایران خودرو؛ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

در پایان تفاوت موتور EF۷ با XU۷P باید گفت اگر اهمیت زیادی به سرویس و نگهداری خودرو می‌دهید و به دنبال استفاده کمتر از خودرو هستید و نمی‌خواهید آن را به زودی تعویض کنید شاید موتور XU۷P بتواند نیازهای شما را رفع کند مخصوصاً اینکه وجود این موتور در خودرویی همچون سورن پلاس باعث کاهش قیمت خودرو نیز خواهد شد.

۳۲۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا