آیا خودروهای برقی واقعاً آلایندهتر از بنزینیها هستند؟

آیا خودروهای برقی واقعاً آلایندهتر از بنزینیها هستند؟
به گزارش سیلاد و به نقل از ایویسنترال، برخی از منتقدان ادعا میکنند که فرآیند تولید باتریهای سنگین خودروهای برقی به دلیل استخراج مواد معدنی، آلایندگی بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی ایجاد میکند. اما بررسیهای علمی و گزارشهای معتبر نشان میدهند که در طول عمر یک خودرو، میزان انتشار گازهای گلخانهای EVها به مراتب کمتر از ICEها است.
CSIRO (سازمان علمی استرالیا) تأکید دارد که اگرچه تولید خودروهای برقی و باتریها به محیط زیست آسیب میرساند، اما در مجموع، انتشار کربن آنها در طول عمرشان کمتر از خودروهای احتراقی است، بهویژه اگر از انرژیهای تجدیدپذیر برای شارژ استفاده شود.
BloombergNEF گزارش کرده است که تولید یک خودروی برقی CO₂ بیشتری نسبت به یک خودروی احتراقی تولید میکند، اما این اختلاف در طول استفاده جبران میشود. در آمریکا، تنها پس از ۲۷,۰۰۰ کیلومتر، مزایای زیستمحیطی EVها نمایان میشود.
آژانس بینالمللی انرژی (IEA) ابزاری برای مقایسه خودروهای برقی و بنزینی ارائه کرده و نشان داده که حتی اگر ۹۰ درصد برق مصرفی خودروهای برقی از زغالسنگ تأمین شود، باز هم انتشار کربن آنها کمتر از خودروهای بنزینی است.
شورای بینالمللی حملونقل پاک (ICCT) پیشبینی کرده که تا سال ۲۰۳۰، با کاهش استفاده از سوختهای فسیلی، اختلاف انتشار کربن بین خودروهای برقی و بنزینی بیشتر خواهد شد.
تسلا و پولستار نیز در گزارشهای خود نشان دادهاند که هرچند تولید باتریها بخشی از انتشار کربن را شامل میشود، اما مزایای EVها در مرحلهی استفاده و کاهش آلایندگی بیشتر است.
نتیجه کلی این گزارشها این است که خودروهای برقی، حتی با در نظر گرفتن آلایندگی مراحل تولید، از نظر زیستمحیطی بهصرفهتر از خودروهای احتراقی هستند و این اختلاف در آینده افزایش خواهد یافت.