بین الملل

سیاست خارجی کامالا هریس، دولت دوم بایدن

سیاست خارجی کامالا هریس، دولت دوم بایدن

به گزارش سیلاد خبرگزاری رویترز در گزارشی با توجه به تحولات انتخاباتی آمریکا و کنار کشیدن بایدن و مواضع جانشین او می‌نویسد: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که ظاهرا بعد از خروج بایدن از عرصه انتخاباتی یکه‌تاز کسب نامزدی دموکرات‌ها شده است، تجربه حین کار، روابط شخصی ایجاد شده با رهبران جهانی و حسی از امور جهانی را که در دوره سنا و به عنوان فرد دوم بایدن به دست آورده است، در معرض نمایش قرار خواهد داد.

به نقل از ایسنا اما در رقابت با «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا، آسیب‌پذیری بزرگی هم خواهد داشت؛ وضعیت آشفته در مرز ایالات متحده و مکزیک که بایدن را متحیر کرده و به موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی تبدیل شده است. هریس در ابتدای دوره خود وظیفه رسیدگی به علل ریشه‌ای مهاجرت غیرقانونی بی‌شمار را بر عهده داشت و جمهوری‌خواهان به دنبال این بودند که او را به عامل مشکل‌زا تبدیل کنند.

به گفته تحلیلگران، در طیفی از اولویت‌های جهانی، ریاست جمهوری هریس شبیه دولت دوم بایدن خواهد بود.

«آرون دیوید میلر» مذاکره‌کننده سابق غرب آسیا برای دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه گفت: «او ممکن است بازیگر پرانرژی‌تری باشد، اما نباید انتظار یک چیز را داشته باشید و آن، هرگونه تغییرات بزرگ فوری در اصل سیاست خارجی بایدن است.»

به عنوان نمونه، هریس نشان داده است که از حمایت قاطع بایدن از ناتو منحرف نخواهد شد و به حمایت از اوکراین در مبارزه با روسیه ادامه خواهد داد. این در تضاد شدید با وعده ترامپ برای تغییر اساسی روابط ایالات متحده با این ائتلاف و تردیدهایی است که او در مورد عرضه تسلیحات آتی به کی‌یف مطرح کرده است.

هریس که یک وکیل واجد صلاحیت و دادستان کل سابق کالیفرنیا بود، در نیمه اول دوره ریاست جمهوری بایدن تلاش کرد تا بتواند جایگاه خود را پیدا کند، اما به دست گرفتن پرونده غیر قابل حل مهاجرت، آن هم در بحبوحه عبور بی‌سابقه پناهجویان از مرز ایالات متحده و مکزیک، به او کمکی نکرد.

این به دنبال یک کمپین ناموفق ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بود که به طور گسترده‌ای کم‌رنگ تلقی می‌شد. اگر او نامزد ریاست جمهوری نوامبر شود، دموکرات‌ها امیدوارند هریس در انتقال اهداف سیاست خارجی‌اش موثرتر عمل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در نیمه دوم ریاست جمهوری بایدن، هریس که اولین معاون رئیس‌جمهور سیاه‌پوست و آسیایی-آمریکایی این کشور به شمار می‌رود- جایگاه خود را در موضوعات مختلف از چین و روسیه گرفته تا غزه ارتقاء داد و برای بسیاری از رهبران جهان به چهره‌ای تقریبا شناخته‌شده تبدیل شد.

در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال، او سخنرانی تند و تیزی ایراد کرد و در آن از روسیه به دلیل حمله به اوکراین انتقاد کرده و متعهد شد که ایالات متحده به شرط ماده ۵ ناتو برای دفاع متقابل احترام بگذارد.

در مورد چین، هریس مدت‌هاست که خود را در جریان اصلی دوحزبی واشنگتن، در مورد نیاز ایالات متحده برای مقابله با نفوذ چین به ویژه در آسیا، قرار داده است. تحلیلگران می‌گویند، او احتمالا موضع بایدن در مقابله با پکن را در صورت لزوم حفظ ‌کند و در عین حال به دنبال زمینه‌هایی برای همکاری باشد.

هریس چندین سفر را با هدف تقویت روابط در این منطقه پویای اقتصادی انجام داده است، از جمله سفری به جاکارتا در سپتامبر برای پر کردن جای بایدن در نشست سران انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.سه.‌آن). در این دیدار، هریس چین را متهم کرد که تلاش می‌کند همسایگان کوچک‌تر را با ادعاهای ارضی خود در دریای مورد مناقشه چین جنوبی تحت فشار قرار دهد.

بایدن همچنین هریس را برای تقویت اتحاد با ژاپن و کره‌جنوبی، متحدان کلیدی که دلایلی برای نگرانی در مورد تعهد ترامپ به امنیت خود دارند، اعزام کرد.

«موری هیبرت» از همکاران ارشد برنامه آسیای جنوب شرقی در «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن» گفت: «او به این منطقه نشان داد که مشتاق ترویج تمرکز بایدن در هند و اقیانوس آرام است. در حالی که او نمی‌تواند با مهارت دیپلماتیکی که بایدن در طول دهه‌ها توسعه داده برابری کند، اما خوب عمل کرد.»

با این حال، هریس هم مانند رئیسش بایدن هر از گاهی مستعد گاف‌های کلامی است. او در سفری به منطقه غیرنظامی بین کره‌جنوبی و کره‌شمالی در سپتامبر ۲۰۲۲ برای حمایت مجدد واشنگتن از سئول، به اشتباه «اتحاد ایالات متحده با جمهوری کره‌شمالی» را تبلیغ کرد که بعدها دستیارانش آن را اصلاح کردند.

جنگ علیه غزه

اگر هریس پرچمدار حزب خود شود و بتواند بر برتری ترامپ در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات غلبه کند و کاخ سفید را به دست بگیرد، جنگ علیه فلسطین در دستورکار او قرار می‌گیرد، به‌ویژه اگر جنگ غزه همچنان ادامه داشته باشد.

گرچه هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا عمدتا در حمایت قاطعانه از تل‌آویو پس از عملیات فلسطینی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سخن گفت، او در انتقاد از رویکرد نظامی اسرائیلی‌ها در غزه کمی جلوتر از بایدن حرکت می‌کرد.

در ماه مارس، او صراحتا از تل‌آویو انتقاد کرد و گفت این رژیم به اندازه کافی برای کاهش «فاجعه انسانی» در طول حملات زمینی خود به فلسطین کاری انجام نمی‌دهد. در اواخر همان ماه، او احتمال «عواقب» برای طرف اسرائیلی را در صورت تهاجم گسترده به رفح مملو از آوارگان فلسطینی در جنوب غزه رد نکرد.

تحلیلگران می‌گویند که چنین لحنی این احتمال را افزایش می‌دهد که هریس، به‌عنوان رئیس‌جمهور، حداقل خط لفاظی قوی‌تری را نسبت به بایدن در قبال تل‌آویو اتخاذ کند.

گرچه رئیس ۸۱ ساله هریس، سابقه مراوده طولانی با تعدادی از رهبران اسرائیلی را دارد و حتی خود را «صهیونیست» نامیده است، هریس ۵۹ ساله فاقد ارتباط شخصی درونی با تل‌آویو است.

او روابط نزدیک‌تری با ترقی‌خواهان دموکرات دارد، که برخی از آنها به دلیل نگرانی از تلفات بالای غیرنظامیان فلسطینی در جنگ غزه، بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند تا شرط و شروطی را به منظور ارسال تسلیحات آمریکا قائل شود.

اما تحلیلگران انتظار ندارند که تغییر بزرگی در سیاست ایالات متحده در قبال رژیم صهیونیستی، نزدیک‌ترین متحد واشنگتن در غرب آسیا رخ دهد.

«هالی سویفر» که در دو سال اول حضور هریس در سنای آمریکا از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به‌عنوان مشاور امنیت ملی او خدمت می‌کرد، معتقد است که حمایت هریس از رژیم صهیونیستی به اندازه حمایت بایدن بوده است. او گفت: «واقعا تفاوت فاحشی میان مواضع این ۲ مقام وجود نداشته است.»

ایران

همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که هریس در برابر دشمن سرسخت منطقه‌ای رژیم صهیونیستی یعنی ایران، که پیشرفت‌های هسته‌ای اخیرش موجب محکومیت فزاینده ایالات متحده شده است، سرسختانه رفتار کند.

«جاناتان پانیکوف» معاون افسر اطلاعات ملی پیشین دولت ایالات متحده در امور غرب آسیا، گفت تهدید فزاینده برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند یک چالش بزرگ اولیه برای دولت هریس باشد، به خصوص اگر تهران تصمیم بگیرد رهبر جدید ایالات متحده را محک بزند.

پس از یک سری تلاش‌های ناکام، بایدن علاقه چندانی به بازگشت به مذاکرات با تهران بر سر از سرگیری توافق هسته‌ای بین‌المللی ۲۰۱۵ که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود از آن خارج شد، نشان نداده است. به گزارش رویترز، هریس، به‌عنوان رئیس‌جمهور، بدون نشانه‌های جدی مبنی بر آمادگی ایران برای دادن امتیاز، بعید به نظر می‌رسد که دست به هرگونه اقدام بزرگی بزند.

با این وجود، پانیکوف که اکنون در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن حضور دارد، گفت: «دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید با ایران تعامل کند. این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خواهد بود.»

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری سیلاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا