صادرات مبل اصفهان در کمای عمیق/ترکیه گوی سبقت را از نصف جهان ربود
سیلاد اصفهان- فاطمه کازرونی: منطقه رهنان و آتشگاه اصفهان به قطب تولید مبل استان و کشور معروف است و تولیدات چوبی با کیفیت آن در طول سالهای گذشته زبانزد بوده است اما مشکلات پیش روی تولیدکنندگان این صنعت را به کما برده است و تولیدکنندگان با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند.
کمبود و گرانی مواد اولیه، شامل گرانی دلار، کمبود چوب، به روز نبودن ماشین آلات و مشکلاتی مانند تحریم است که بر سر راه واردات ماشین آلات از مهم ترین مشکلاتی است که این صنعت را با مشکل جدی مواجه کرده است.
در چنین شرایطی با وجود اینکه که مبل اصفهان از مهم ترین صنایع این استان است که می تواند ارزآوری خوبی برای کشور و درآمد اقنصادی مناسبی برای استان داشته باشد، نه تنها جایگاه آن با گذشت زمان تغییر مثبتی نکرده است، بلکه کیفیت تولیدات آن با افت زیادی نسبت به یک دهه گذشته روبرو بوده است.
محمد یک فعال بازار مبل در این ارتباط در گفت و گو با سیلاد در این ارتباط اظهار کرد: ما خودمان اذعان داریم که کیفیت مبل تولیدی ما به خوبی گذشته نیست اما چاره ای نداریم، در گذشته ما از چوبهای مرغوب برای کل تجهیزات مبلمان منازل بهره می بردیم اما اکنون مجبور هستیم کالایی با کیفیت چوب پایین تر و یا با مواد مشابه تولید و در نقاطی از کالا که در دید قرار ندارد مانند پشت میز تلویزیون، رویه داخلی کمد و غیره از فیبر یا چوب های اضافی بهره ببریم.
کمبود و گرانی مواد اولیه
وی با اشاره به کمبود و گرانی مواد اولیه مانند اسفنج، چوب و پارچه گفت: اکثر مواد اولیه مبل وارداتی است و با توجه به گرانی ارز، در قیمت مبل تولیدی نیز تاثیر دارد و همین امر سلیقه مخاطب را نیز در درخواست مبل خوب کاهش می دهد.
این فعال بازار موبایل تاکید می کند: کاهش خرید مبل به تنهایی انگیزه تولیدکننده را کاهش می دهد و برخی را به سمت استفاده از چوبهای نامرغوب تر یا استفاده بیشتر از فیبر و خرده و چوب سوق می دهد اما در این میان عدم نظارت بر قیمت گذاری مواد اولیه و عدم ثبات نرخ ارز بر باز مشکلات می افزاید و تولید مبل کارگاههای با کیفیت در استان اصفهان روز به روز آب می رود.
وی اضافه کرد: بالا رفتن قیمت مبل سبب شده بسیاری از مردم به تعمیر مبلهای قدیمی خود روی آورند و کارگاههای تولید مبل نیز تبدیل به کارگاه ها تعمیراتی شوند و برخی نیز نتواند از عرصه ورشکستگی خود را نجات داده و به ناچار تعطیل کنند.
از سویی نیز جنگل های کشور توان تامین چوب مورد نیاز صنایع مبل سازی اصفهان را ندارند و ۹۰ درصد چوب مورد نیاز از کشورهای خارجی وارد می شود و این امر نیز آتش بیار معرکه گرانی شده است
طبیعی است با توجه به اینکه در فرهنگ اصفهانی ها خرید مبلهای خاص سنتی به جای مبلهای کلاسیک و مدرن اداره ای، به ویژه برای جهیزیه جایگاه خاصی دارد، این امر بر قیمت بالای مبل در اصفهان با توجه به قیمت زیاد چوب مرغوب و با کیفیت دامن می زند، از سویی نیز جنگل های کشور توان تامین چوب مورد نیاز صنایع مبل سازی اصفهان را ندارند و ۹۰ درصد چوب مورد نیاز از کشورهای خارجی وارد می شود و این امر نیز آتش بیار معرکه گرانی شده است.
در این ارتباط مجید اعتصامی رئیس اتحادیه صنایع تولید مبل استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر چوبی که در صنایع مبل سازی اصفهان به کار گرفته می شود از ارمنستان و گرجستان وارد می شود، اظهار کرد: متاسفانه این چوبهای وارداتی کیفیت لازم را ندارد و در نتیجه بر کیفیت مبل تولیدی نیز تاثیر می گذارد.
وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه این صنعت به صورت ماهیانه رو به افزایش است و نسبت به سالهای گذشته حدودا ۵ برابر شده است، تاکید می کند: پارچه و اسفنج تولید شرکتهای نساجی و پتروشیمی استان اصفهان است اما آنها نیز نیز به حدی گران شده که برخی از تولید کنندگان را دچار مشکل کرده است.
اما دلالان اینجا هم پای خود را در کفش تولیدکننده کرده اند؛ دلالانی که اجناس انها بعضا قاچاق و بسیار بی کیفیت تر از موارد دیگر است و بیشتر به صندلی شکسته ای شباهت دارند تا مبل قدیم اصفهان و این امر موجب می شود بازار اصفهان بیش از پیش ضعیف شود.
دلالان پا در کفش تولیدکنندگان کردند
در این ارتباط نیز اعتصامی رئیس اتحادیه صنایع تولید مبل استان اصفهان می گوید: اگر پای دلالان از صنعت مبل اصفهان کوتاه نشود به زودی بازار اصفهان به ویژه برای صادرات از دست می رود.
نیازمند تولیدات قوی و برندسازی در بازار رقابت خارجی هستیم و باید در کنار فعالیت های تخصصی در زمینه بازارسازی، کیفیت را نیز بالا ببریم تا در رقابت با بازار جهانی موفق عمل کنیم
وی با بیان اینکه صادرات خارجی مبل اصفهان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارمنستان، افغانستان، عراق، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز کاهش یافت، گفت: صادرات مبل از اصفهان سابقه بیش از ۱۰ ساله دارد اما با این روند هنوز پا نگرفته رو به کاهش می رود و باید در این ارتباط چاره اندیشی اساسی کنیم.
عبدالله فریدمنش رئیس انجمن صنفی صنایع چوب و مبل شهر اصفهان نیز با اشاره به تورم و گرانی و کمبود مواد اولیه در این ارتباط می گوید: با وجود همه مشکلات هنوز هم کیفیت مبلمان ما از کشورهایی مانند ترکیه بهتر است اما به دلیل عدم بازاریابی مناسب و عدم حمایت و پرداخت تسهیلات حمایتی در ارائه محصولات خود به دنیا از این کشور عقب افتاده ایم.
برندسازی در بازار رقابت خارجی
وی با اشاره به اینکه نیازمند تولیدات قوی و برندسازی در بازار رقابت خارجی هستیم، تاکید کرد: باید در کنار فعالیت های تخصصی در زمینه بازارسازی، کیفیت را نیز بالا ببریم تا در رقابت با بازار جهانی موفق عمل کنیم.
رئیس انجمن صنفی صنایع چوب و مبل شهر اصفهان تاکید می کند: از سویی تبلیغات در کشورهای دیگر و همچنین حضور در نمایشگاه های خارج از کشور مبل اصفهان ضرورت دارد چراکه به نظر میرسد تبلیغات و بازاریابی حلقه مفقوده بازار مبل است.
با توحه به جایگاه مبل اصفهان در صنعت کشور و ارزاری این صنعت، لازم است دولت و مسئولان سازمان، صنعت معدن تجارت فکری به حال مشکلات موجود کرده و حداقل کمبود مواد اولیه را برطرف و یا برای چالش قیمت ارزی واردات آنها فکری کند و در این میان نباید از برندسازی نیز غافل باشیم، موضوعی که می تواند در بازار رقابت خارجی مبل اصفهان را صدرنشین کند.
۴۶
مجله خبری سیلاد