اقتصاد

افزایش ۵۰ درصدی قیمت خیار در تابستان امسال/ تنه خیار به میوه‌های لاکچری!

مردم نمی دانند با گرانی محصولی مانند خیار چه کنند! از مرغ و گوشت و تخم مرغ و صدها کالا و محصول اساسی که بگذریم حالا نوبت سبقت گیری قیمت خیار از قیمت سایر میوه ها و صیفی جات رسیده است.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که میانگین افزایش قیمت کالاهای اساسی از مرداد ماه ۱۴۰۰ تا آخر مرداد سال جاری بیش از نرخ اعلامی مرکر آمار بوده و در بیشتر مواد غذایی و خوراکی با تورم بیش از ۱۰۰ درصدی مواجه شده است.

میوه یکی از اقلام گران شده در سبد خانوارهاست. از ابتدای سال تا امروز در این دو فصل گذشته شاهد نوسان شدید قیمت در محصولات مختلف بوده ایم. افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت موز تا گرانی ۱۰۰ درصدی میوه‌های تابستانه نسبت به سال گذشته نشان از تورم بالای این محصولات در بازار مصرف دارد.

خیار محصولی پُر تقاضا اما گران

خیار یکی از محصولات پُر تقاضا در بازار میوه و تره بار است که تقریباً همه فصول بازار خود را حفظ نگه می‌دارد. اما از ابتدای سال تا اواسط شهریور نرخ هر کیلو خیار به بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

هر کیلو خیار بوته‌ای در فروردین سال جاری به ۲۳ هزار تومان رسید که انتظار می‌رفت با گرم شدن هوا و افزایش کشت این محصول قیمت ریزش کند، اما برخلاف روند معمول خیار در اواسط تابستان به کیلویی ۳۸ تا ۵۵ هزار تومان هم رسید.

به عقیده کارشناسان و فعالان بازار، بالا بودن هزینه‌های تولید و نبود نظارت بر میادین مرکزی میوه و تره‌بار، موجب گرانی میوه آن هم در فصلی شده است که طبق سال‌های گذشته نباید با چنین جهش قیمتی مواجه شود.

رقابت قیمت خیار با قیمت میوه های لاکچری

این روزها اگر سری به میوه‌فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار شهرداری در سطح شهر بزنید متوجه می‌شوید علاوه بر قیمت‌های سرسام‌آور و گران میوه که از همان ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شده برخی از محصولات صیفی مانند خیار به قدری بالا رفته که گویا قصد رقابت با میوه‌های لاکچری را دارد.

البته بهترین جواب برای چرایی گرانی قیمت خیار، حضور دلالان در زمین کشت کشاورز است. زمانی که نظارت بر هیچ بازاری نیست و یک محصول پس از کشت با چرخیدن در چند دست بین واسطه‌گران به میدان توزیع مرکزی شهر می‌رسد، افزایش‌های ناگهانی و غیرواقعی یک محصولی مانند خیار خیلی هم جای تعجب ندارد.

۲۷۲۱۷

مجله خبری سیلاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا