دانش

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

تینا مزدکی_ اپل سرانجام در مراسم مورد انتظار واندرلاست از گوشی‌های جدید آیفون رونمایی کرد، در این مراسم چهار دستگاه آیفون ۱۵، ۱۵ پلاس، ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس، معرفی شد که که هرکدام از آن‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های قابل‌توجهی را ارائه می‌کنند.

اپل در هر چهار عضو نسل‌ جدید از آیفون‌های خود تغییرات قابل‌توجهی را اعمال کرده است؛ تغییراتی اعم از اضافه‌شدن «داینامیک آیلند» به آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس و همچنین مجهزشدن آن‌ها به دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، فریم تیتانیومی و پردازنده قدرتمند A۱۷ Pro در دو عضو حرفه‌ای این خانواده، یعنی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس. اپل در این مراسم ادعا کرد که این پردازنده سریع‌ترین عملکرد را بین تمام گوشی‌های هوشمند دارد و حتی می‌تواند برخی از رایانه‌های شخصی رده‌بالا را هم به چالش بکشد.

اپل همچنین پورت USB-C را به آیفون‌های خود اضافه کرد و سرانجام پورت قدیمی لایتنینگ را که بیش از ده سال از آن استفاده می‌کرد، کنار گذاشت. این درگاه از استاندارد سریع‌تر USB ۳ با سرعت انتقال حداکثر ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در مدل‌های پرو استفاده می‌کند.

در گوشی‌های جدید اپل خبری از دکمه میوت نیست و جایگزینش دکمه اکشن است که کاربردی‌تر به نظر می‌رسد. کاربران می‌توانند به صورت دستی تنظیم کنند فشردن این کلید، چه برنامه یا تنظیماتی را باز کند.

هر آنچه در مورد آیفون ۱۵ باید بدانید

گوشی iPhone ۱۵ از نظر قیمت، مشخصات فنی و ویژگی‌ها یک پرچمدار تمام‌عیار است و در رنگ‌های زرد، سبز، سفید مشکی و صورت تولید می‌شود. این دستگاه می‌تواند یکی از بهترین گوشی‌های اپل در سال‌های اخیر لقب بگیرد. این گوشی با تراشه Apple A۱۷ Bionic و ای او اس ۱۷ که جزو قدرتمندترین تراشه‌های معرفی شده تا به امروز است، می‌تواند رقبای قدرتمندش از سامسونگ و شیائومی را به چالش بکشد. همان طور که انتظار داشتیم، این گوشی از نظر طراحی در مقایسه با نسل قبل تغییر خاصی نداشته و اپل همچنان از طراحی کسل‌کننده‌اش استفاده کرده است. دیگر پیشرفت‌های این گوشی هم شاید برای کاربران معمولی خیلی به چشم نیایند اما برای کاربران حرفه‌ای، می‌توانند کاربردی باشند.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

به طور کلی آیفون ۱۵ از نظر مشخصات فنی و ویژگی‌ها، تکرار نسل پیش است و تنها برخی از ویژگی‌های این گوشی مانند پردازنده و دوربین تغییر کرده‌اند. ویژگی دکمه اکشن (کلید قابل شخصی‌سازی)، درگاه تایپ سی و قابلیت داینامیک آیلند ویژگی‌های جدید این گوشی محسوب می‌شوند. چند سال پیش و در روزهایی که استیو جابز مرد اول اپل بود، هر سال شاهد استفاده از یک طراحی جدید در گوشی‌های آیفون بودیم اما حالا و در دوران تیم کوک، دیگر کمتر از طراحی‌های جدید استفاده می‌شود و با توجه به معرفی آیفون ۱۵ با طراحی قدیمی، باید یک سال دیگر نیز منتظر استفاده اپل از یک دیزاین تازه بمانیم.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

البته در این بین باید اعتراف کنیم اضافه شدن داینامیک آیلند به آیفون جدید یک اتفاق مثبت است. این ویژگی پیش از این تنها در اختیار گوشی‌های سری پرو اپل بود. ماژول دوربین پرچمدار جدید اپل ظاهری مانند گذشته دارد اما حالا بخش بزرگ‌تری از پنل پشتی گوشی را به خود اختصاص داده است.

صفحه نمایشگر گوشی آیفون ۱۵ اپل، در مقایسه با نسل قبل تغییراتی داشته است. برای مثال حالا شاهد حاشیه‌هایی هستیم که کمی خمیده هستند. از این نظر، آیفون جدید اپل شباهت بیشتری به سری آیفون ۱۱ دارد و کمتر به دو نسل قبلی گوشی‌های کوپرتینویی‌ها شبیه است.

نمایشگر ۶.۱ اینچی یک نقطه ضعف بزرگ

در زمینه صفحه نمایش، مانند همیشه اپل عملکرد خوبی داشته اما یک نقطه ضعف بزرگ، همچنان در گوشی گران‌قیمت این شرکت وجود دارد. در بررسی گوشی آیفون ۱۵ اپل می‌بینیم این شرکت از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی از نوع اولد استفاده کرده است. رزولوشن صفحه نمایش رتینا این شرکت ۲۵۵۶ در ۱۱۷۹ است و می‌تواند در شرایط نوری مختلف عملکرد خوبی داشته باشد. میزان روشنایی نمایشگر این مدل ۱۶۰۰ نیت است.

متاسفانه همچنان نرخ نوسازی داینامیک ۱ تا ۱۲۰ هرتز، برای گوشی‌های پرو سری آیفون ۱۵ اپل است. نسخه پایه این سری، همچنان از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی بهره می‌برد که در مقایسه با گوشی‌های اقتصادی برخی از برندهای اندرویدی مانند سامسونگ، عدد به شدت پایینی است. بسیاری از گوشی‌های اقتصادی که این روزها راهی بازار می‌شوند، از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و حتی در برخی موارد، ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند.

در زمینه دوربین، اپل عملکرد خوبی داشته و پرچمدار جدید این برند می‌تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. دوربین سلفی این مدل ۱۲ مگاپیکسلی استو می‌تواند در شرایط مختلف، تصاویری باکیفیت و جذاب ثبت کند. در کنار دوربین سلفی این مدل، حسگر فیس آیدی قرار گرفته که مثل همیشه عملکرد پرسرعت و امنی در باز کردن گوشی دارد.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

در بررسی دوربین اصلی آیفون ۱۵ اپل می‌بینیم این گوشی به یک حسگر اصلی ۴۸مگاپیکسلی مجهز شده است. این دوربین از قابلیت‌های جذابی مانند پرتره هوشمند بهره می‌برد. این یعنی بدون نیاز به انتخاب قابلیت پرتره، می‌تواند تصاویر پرتره بگیرید. حتی می‌توانید پس از ثبت تصویر، فوکوس تصویر را هم تغییر دهید.

حالت نایت مود نیز پیشرفته‌تر از همیشه شده می‌تواند کوچک‌ترین جزئیات را نیز ثبت کند. در کنار این موضوع، زمانی که نور به اندازه کافی وجود داشته باشد می‌تواند از قابلیت اچ دی آر خودکار بهره ببرید و بهترین تصاویر ممکن را بگیرید.

در بخش فیلم‌برداری هم این گوشی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای کاربران نیمه‌حرفه‌ای است و با توجه به وجود حالت سینمایی قدرتمند، می‌تواند برای اکثر کاربران رضایت‌بخش باشد.

اپل همیشه در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار چندقدمی از رقبای اندرویدی‌اش جلو بوده است. قدرت اپل در ساخت پردازنده‌های قدرتمند و سیستم عاملی روان محدود نشده؛ بلکه هماهنگی کامل میان نرم‌افزار و سخت‌افزار باعث شده گوشی‌های اپل همیشه در عملکرد از رقبای اندرویدی‌شان بهینه‌تر و بهتر باشند.

نکته منفی گوشی آیفون ۱۵ اپل، استفاده از تراشه A۱۶ بایونیک است. این تراشه که سال گذشته معرفی شد جزو قدرتمندترین پردازنده‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند بود اما احتمالا امسال نتواند در مقابل بهترین تراشه‌های اسنپ دراگون، حرفی برای گفتن داشته باشد. با این حال بررسی آیفون ۱۵ نشان می‌دهد این گوشی با وجود تراشه یک ساله‌اش، می‌تواند یک غول واقعی از نظر قدرت باشد و تا چندین سال بتواند در اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها، در مقایسه با بهترین گوشی های پرچمدار عملکرد خوبی داشته باشد.

۱۵ پلاس، برادر بزرگ آیفون ۱۵

این گوشی اپل که در رنگ‌های صورتی، مشکی، سبز و آبی راهی بازار خواهد شد؛ از نظر مشخصات فنی و ویژگی‌ها، چیزی بین نسخه پایه و نسخه‌های پرو است و می‌تواند برای بسیاری از کاربران، بهترین انتخاب ممکن باشد. آیفون ۱۵ پلاس، محصول جدید کوپرتینویی‌ها با ویژگی‌هایی جذاب معرفی شد. این گوشی نسخه قدرتمندتر آیفون ۱۵ محسوب می‌شود و با توجه به مشخصات فنی، قیمت و ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند برای اکثر کاربران یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن باشد. البته این گوشی احتمالا هیچ وقت در کشورمان رجیستر نشود و احتمالا کاربران ایرانی راهی برای بهره بردن تمام ویژگی‌های این مدل نداشته باشند.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

درست مثل سال‌های اخیر، بخش طراحی به مهم‌ترین نقطه ضعف آیفون‌های جدید تبدیل شد. این شرکت همچنان در پنل پشتی از طراحی تاریخ‌گذشته قدیمی خود استفاده می‌کند؛ پس اگر به فکر خرید آیفون ‍۱۵ پلاس هستید، بهتر است بدانید بسیاری از افراد به هیچ وجه نمی‌فهمند شما جدیدترین نسخه از گوشی‌های آیفون اپل را در دست دارید. نمایشگر گوشی تغییر کرده و حالا از ویژگی داینامیک آیلند بهره می‌برد.

اگر از این نقطه ضعف چشم‌پوشی کنیم، می‌بینیم آیفون ۱۵پلاس اپل با وجود طراحی قدیمی‌اش، همچنان یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار از نظر طراحی ظاهری است. پنل پشتی گوشی از جنس شیشه است و فریم آلومینیومی است.

در زمینه دوربین، گوشی آیفون ۱۵ پلاس مانند نسخه معمولی سری iPhone ۱۵ عمل می‌کند و مشخصاتی مشابه دارد. حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است و در کنارش یک دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی جا خوش کرده است. این دوربین می‌تواند امکان استفاده از زوم دو برابری بدون افت کیفیت را به کاربران بدهد.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

دوربین این گوشی از حالت ویژه سینماتیک اپل پشتیبانی می‌کند و می‌تواند عملکرد خوبی در صحنه‌های پرتحرک داشته باشد. در کنار این ویژگی باید به قابلیت پرتره خودکار آیفون ۱۵ پلاس نیز توجه کنیم که به کاربران امکان ثبت تصاویر پرتره بدون نیاز به ورود به حالت پرتره را می‌دهد.

نمایشگر OLED، یک ویژگی برجسته برای آیفون ۱۵پلاس

یکی از ویژگی‌های برجسته آیفون ۱۵ پلاس، نمایشگر OLED با ابعاد ۶.۷ اینچ است که تصاویر با کیفیت بالا و رنگ‌های زنده و دقیق را ارائه می‌کند. این نمایشگر با نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ و حداکثر نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، تجربه‌ای بی‌نظیر از مشاهده محتواهای چندرسانه‌ای فراهم می‌کند اما همچنان در مقایسه با نسخه‌های پرو با توجه به نرخ به‌روزرسانی پایین‌ترش، ضعیف به نظر می‌رسد.

این مدل توان پخش محتوای دالبی ویژن با روشنایی ۱۶۰۰ نیت را دارد اما اگر کاربران بخواهند بیخیال این ویژگی شوند، می‌توانند از حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیتی بهره ببرند.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

برادر بزرگ‌تر آیفون ۱۵ از استانداردهای HDR دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند، که تصاویر با رنگ‌های عمیق و کنتراست بالا را ارائه می‌دهد. همچنین، این گوشی از نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display) نیز برخوردار است که اطلاعات مهمی را به کاربران نمایش می‌دهد بدون اینکه نیاز به روشن کردن نمایشگر باشد. باید امیدوار بود گوشی جدید اپل، مشکلات شناخته‌شده سیستم نمایشگر همیشه روشن نسل قبل را نداشته باشد.

در ادامه، آیفون ۱۵ Plus با تراشه‌ی Apple A۱۶ Bionic که با فرآیند ساخت ۳ نانومتری تولید شده است، عملکرد قوی و سریعی ارائه می‌دهد. پردازنده گرافیکی Apple GPU نیز به کاربران امکان اجرای بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی حرفه‌ای را می‌دهد.

در این گوشی هم خبری از تراشه نسل جدید اپل نیست و کاربران گوشی آیفون ۱۵ پلاس باید به استفاده از تراشه قدیمی عادت کنند. البته اپل ادعا می‌کند این گوشی از نظر عمر باتری در مقایسه با نسل قبل حدود ۲۰ درصد بهتر عمل می‌کند. بررسی آیفون ۱۵ پلاس نشان می‌دهد عمر باتری این مدل در زمان پخش ویدیو به ۲۴ ساعت می‌رسد که در مقایسه با آمار ۲۰ ساعتی نسل قبل، بهتر شده است.

آیفون ۱۵ Pro، عضو محبوب خانواده آیفون ۱۵

iPhone ۱۵ Pro، یکی از محبوب‌ترین مدل‌های این خانواده است که ابعادش هم اندازه نسخه معمولی بوده، ولی مشخصات فنی آن با نسخه پرو مکس شباهت دارد. یک نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED در جلوی قاب آن که رزولوشن ۲۵۵۶ در ۱۱۷۹ هرتزی و نرخ رفرش متغیر ۰ تا ۱۲۰ هرتزی برای این مدل از آیفون در نظر گرفته شده است. این نمایشگر نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹ را ارائه می‌کند، از استاندارد HDR و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و قابلیت نمایشگر همیشه روشن نیز روی آن سوار است. بالای این نمایشگر هم بریدگی نسبتا عریضی دیده می‌شود که مثل نسل قبلی، می‌تواند به‌صورت نرم افزاری جزیره پویا را در اختیار کاربران بگذارد تا نوتیفیکیشن‌های متفاوتی را دریافت کنند.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

سرعت پورت USB دو مدل پرو و پرو مکس با مدل‌های معمولی و پلاس متفاوت است. این دو از استاندارد USB ۳.۲ پشتیبانی می‌کنند که سرعت بالاتری نسبت به استاندارد USB ۲.۰ زیر فریم دو مدل آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس دارد.

تغییر بعدی مربوط به جنس بدنه دستگاه است. گوشی iPhone ۱۵ Pro اپل از فریم تیتانیومی جدیدی به‌جای فولاد ضد زنگ استفاده می‌کند. این متریال قوی‌تر و محکم‌تر و در عین حال سبک‌تر از فولاد ضد زنگ است. ولی فولاد ضد زنگ، مقاومت بیشتری در برابر خراش داشت. استفاده از تیتانیوم باعث شده از براق بودن قاب گوشی نیز کاسته شود و در نتیجه جای اثر انگشت کمتر روی دستگاه باقی خواهد ماند. این تغییر باعث شده «سبک‌ترین آیفون پرو اپل» تولید شود.

دوربین آیفون ۱۵ پرو نیز دستخوش تغییرات مثبتی نسبت به نسل قبلی شده است. وقتی گوشی را برگردانید هم سه‌دوربین درون ماژولی مربعی‌شکل خودنمایی می‌کند که شامل سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/۱.۷۸ و ابعاد بزرگ‌تر نسبت به نسل قبلی، دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۵ برابری و دوربین ۱۳.۴ مگاپیکسلی فوق عریض می‌شود. این دوربین اولترا واید نسبت به نسل گذشته تغییر کرده و از یک لنز ۷p بهره می‌برد. یک سنسور اسکنر عمق میدان TOF ۳D LiDAR هم در کنار این سنسورها قرار می‌گیرد.

یک خبر خوب برای علاقه‌مندان عکاسی

شما به‌لطف این سنسور جدید قادر به ثبت عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی با فرمت HEIF خواهید بود که خبر خوبی برای علاقه‌مندان به عکاسی است. همچنین شما می‌توانید به‌صورت پیش‌فرض انتخاب کنید که دوربین شما روی فاصله کانونی ۲۴، ۲۸ یا ۳۵ میلی‌متری تنظیم باشد.

در حالی که آیفون ۱۵ معمولی و پلاس از چیپست قدیمی‌تر A۱۶ استفاده می‌کنند، اما اپل روی دو نسخه Pro گوشی‌های جدیدش از چیپست توانمند جدیدی به‌نام “A۱۷ Pro” استفاده کرده است. این نخستین تراشه ۳ نانومتری جهان است که می‌تواند تا ۳۰ درصد کارآمدتر از گذشته باشد. این تراشه به پردازنده مرکزی ۶ هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی ۶ هسته‌ای مجهز است. ۸ گیگابایت رم نیز در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و این یعنی ۲ گیگابایت به ظرفیت رم آیفون‌های اپل افزوده شده است.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

سیستم عامل ای او اس ۱۷ نیز به‌صورت پیش‌فرض روی این گوشی نصب خواهد بود. از دیگر امکانات پرچمدار جدید اپل هم باید به اسپیکرهای دوگانه استریو، دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با سنسور تشخیص چهره سه‌بعدی FaceID، وای فای ۷ و بلوتوث ۵.۳ اشاره کرد. ظرفیت باتری این محصول ۳۶۵۰ میلی‌آمپر ساعت است که از طریق فست شارژ ۳۰ واتی سیمی، شارژ ۱۵ واتی بی‌سیم MagSafe و شارژ ۷.۵ واتی بی‌سیم Qi شارژ می‌شود.

گران قیمت ترین گوشی اپل، آیفون ۱۵ پرو مکس

پادشاه جدید دنیای موبایل امسال تغییراتی هر چند کم، ولی مهم را به خود دیده است. تغییراتی که می‌تواند به بهبود تجربه کاربری کمک کند و در نتیجه کاربران را بیشتر شیفته خودش کند. تغییراتی که در بدنه این موبایل رخ داده قابل توجه است. اپل بدنه فولاد ضد زنگ این گوشی را با یک آلیاژ جدید تیتانیومی تعویض کرده است. این تغییر باعث استحکام بیشتر و در عین حال سبک‌تر شدن گوشی شده است. هرچند نباید مقاومت بیشتر فولاد ضد زنگ در برابر خراش را هم نادیده گرفت.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

استفاده از این متریال جدید باعث شده از درخشندگی پنل پشتی کاسته شده و ظاهر برس خورده‌تری به‌خودش بگیرد. یک نمایشگر ۶.۷ اینچی در جلوی قاب گوشی جای گرفته که از فناوری OLED LTPO با نرخ رفرش متغیر ۰ تا ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد. این نمایشگر همچنین استانداردهای HDR و Dolby Vision را هم ارائه کرده و درخشندگی فوق‌العاده‌ای دارد.

اما تغییر بزرگ‌تر را می‌توان در زیر فریم گوشی دید. جایی که یک پورت USB-C جایگزین پورت همیشگی آیفون‌ها، یعنی لایتنینگ شده است. این پورت از فناوری USB ۳.۲ استفاده می‌کند که حداکثر سرعت انتقال ۲۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌کند.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

شما همان دوربین ۴۸ مگاپیکسلی را می‌توانی روی این قاب ببینید. ولی یک دوربین ۱۳.۴ مگاپیکسلی اولترا واید جدید با لنز ۷p جایگزین دوربین اولترا واید قبلی شده است. به این دو باید یک لنز ۱۲.۷ مگاپیکسلی تله فوتو با زوم اپتیکال را هم اضافه کرد که کیفیت تصاویر ارتقا یافته‌تری نسبت به نسل قبلی ثبت می‌کند. این دوربین می‌تواند زوم پریسکوپی ۵ برابری را ارائه کند. و اینکه سنسور اسکنر عمق میدان TOF ۳D LiDAR را هم باید به آن‌ها افزود.

سنسور دوربین ۴۸ مگاپیکسلی این گوشی با نسل قبلی متفاوت است. در واقع ابعاد بزرگ‌تری داشته و گشودگی دیافراگم بازتر f/۱.۷۸ را ارائه می‌کند. این دوربین عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی با فرمت HEIF را نیز ثبت می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید به‌صورت پیش‌فرض انتخاب کنید که دوربین شما روی فاصله کانونی ۲۴، ۲۸ یا ۳۵ میلی‌متری تنظیم باشد.همه این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که باید منتظر حضور گوشی جدید اپل در صدر لیست بهترین گوشی های پرچمدار سال ۲۰۲۳ باشیم.

۱۵ پرومکس، دستگاه تازه نفس برند آیفون

گوشی تازه‌نفس آیفون ۱۵ پرو مکس اپل از تراشه توانمندی به‌نام “A۱۷ Pro” قدرت می‌گیرد. تراشه‌ای که از فناوری فوق پیشرفته ۳ نانومتری برای تولید آن استفاده شده و می‌تواند ۳۰ درصد کارآمدتر از نسل قبلی خودش، مدل A۱۶ باشد

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

این تراشه به پردازنده مرکزی ۶ هسته‌ای مجهز است و پردازشگر گرافیکی ۶ هسته‌ای را نیز یدک می‌کشد که ۱ هسته بیشتر از تعداد هسته‌های پردازشگر A۱۶ خواهد بود. همچنین اپل امسال تصمیم گرفته ظرفیت رم آیفون پرو خودش را ۲ گیگابایت افزایش داده و به ۸ گیگابایت برساند. در بخش نرم افزاری این گوشی نیز آی او اس ۱۷ به‌صورت پیش‌فرض نصب خواهد بود.

گوشی جدید اپل به اسپیکرهای دوگانه استریو مجهز شده که کیفیت بسیار بالایی دارند. همچنین از بلوتوث ۵.۳ و فناوری وای فای ۷ نیز پشتیبانی می‌کند. یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی FaceID در جلوی گوشی سوار است. ظرفیت باتری این دیوایس هم ۴۸۵۲ میلی‌آمپر ساعت بوده که با توان ۳۰ واتی به‌صورت سیمی و با توان ۱۵ واتی از طریق فناوری بی‌سیم MagSafe و همینطور ۷.۵ وات بی‌سیم Qi شارژ می‌شود.

یک نگاه اجمالی به خانواده آیفون ۱۵

آیفون ۱۵ آیفون ۱۵ پلاس آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۵ پرو مکس
نمایشگر ۶.۱ اینچی ۶.۷ اینچی ۶.۱ اینچی ۶.۷ اینچی
چیپست A۱۶ Bionic A۱۶ Bionic A۱۷ Pro A۱۷ Pro
دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل عریض
۱۲ مگاپیکسل فوق‌عریض
۴۸ مگاپیکسل عریض
۱۲ مگاپیکسل فوق‌عریض
۴۸ مگاپیکسل عریض
۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو (زوم ۳ برابری)
۱۲ مگاپیکسل فوق‌عریض
۴۸ مگاپیکسل عریض
۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو (زوم ۵ برابری)
۱۲ مگاپیکسل فوق‌عریض
دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی ۱۲ مگاپیکسلی ۱۲ مگاپیکسلی ۱۲ مگاپیکسلی
حافظه داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت
رم
سیستم‌عامل iOS ۱۷ iOS ۱۷ iOS ۱۷ iOS ۱۷
باتری

دستگاه‌های رونمایی شده با پایه قیمت های متفاوتی به فروش خواهند رسید

آیفون ۱۵: نسخه پایه گوشی آیفون ۱۵ اپل با قیمت ۷۹۹ دلار راهی بازار خواهد شد. دیگر نسخه‌های این گوشی با حافظه ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی، به ترتیب با قیمت ۸۹۹ و ۱۰۹۹ دلار به دست مشتریان می‌رسد.

۱۵ پلاس: قیمت آیفون ۱۵ پلاس در نسخه پایه که به ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده، ۸۹۹ دلار است. برای نسخه ۲۵۶ دلاری باید ۹۹۹ دلار و برای نسخه نیم ترابایتی، ۱۱۹۹ دلار باید پرداخت.

۱۵ پرو: این گوشی با قیمت پایه ۱،۱۹۹ دلاری عرضه می‌شود، که البته این هزینه برای نسخه ۲۵۶ گیگابایتی گوشی جدید اپل می‌باشد.

۱۵ پرومکس: اما بحث قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس جنجالی است به طوری که نسخه پایه آن یعنی مدل ۲۵۶ گیگابایتی با ۸ گیگ رم را با قیمت ۱،۲۹۹ دلاری در نظر گرفته شده است.

گوشی موبایل یا کنسول بازی؟

اپل در جریان این روی پتانسیل بالای پردازنده‌ A۱۷ Pro برای اجرای بازی‌های گرافیکی تمرکز داشت. همچنین این شرکت ادعا کرد آیفون ۱۵ پرو «نسل بعدی بازی‌های موبایلی» خواهد بود زیرا اکنون توانایی پشتیبانی از بازی‌های کنسول و رایانه شخصی، که قبلاً روی سخت‌افزار موبایل در دسترس نبودند، را دارد. همچنین به گفته اپل پردازنده گرافیکی موجود در آیفون ۱۵ پرو ۲۰ درصد سریع‌تر است و طراحی ۶ هسته‌ای با حداکثر کارایی و بازده انرژی بهتر را دارد.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

در مراسم امروز اپل اعلام شد که آیفون ۱۵ پرو مجموعه‌ای از بازی‌های AAA شامل Resident Evil ۴ Remake، Resident Evil Village و Assassin’s Creed Mirage را دریافت می‌کند. این شرکت همچنین از به‌روزرسانی‌های عملکردی و ری‌تریسینگ برای بازی در آیفون خبر داد.

اپل نقطه عطفی در صنعت گیمینگ موبایل ایجاد کرده زیرا این اولین بار است که بازی Assassin’s Creed کنسول/کامپیوتر به صورت بومی روی iOS اجرا می‌شود. البته نباید آن را با استریم ابری یا بازی Assassin’s Creed منتشرشده برای موبایل اشتباه گرفت. به نظر می رسد نسخه کامل Assassin’s Creed Mirage در آیفون ۱۵ پرو در دسترس خواهد بود.

براساس اطلاعات، Resident Evil Village، Resident Evil ۴ و Death Stranding اواخر امسال برای آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس عرضه می‌شوند، در حالی که Assassin’s Creed Mirage در نیمه اول سال ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید.

اعضای تکمیلی رویداد واندرلاست

طبق روال هر سال، اپل در سپتامبر امسال نیز از اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ در کنار محصولاتش رونمایی کرد تا بازار گجت‌های پوشیدنی را داغ‌تر از همیشه نگه دارد و به شایعات و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های مختلف پایان دهد.

اپل واچ سری۹، یک دستیار تمام عیار

ساعت جدید اپل با طراحی خمیده مانند نسل قبل، بازطراحی بزرگی در بخش پردازنده را تجربه می‌کند. پردازنده S۹ با ۵/۶ میلیارد ترانزیستور در عملکردهای گرافیکی ۳۰ درصد سریع‌تر شده و پردازش عصبی تا ۲ برابر افزایش یافته!

با آمدن اپل واچ سری ۹، ساعت‌های هوشمند اپل به بهترین گزینه برای دستیار صوتی Siri تبدیل شده‌اند و به راحتی می‌توانید به داده‌های سلامتی خود دسترسی داشته باشید، چیزی که پیش‌تر در ساعت‌های اپل وجود نداشت.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

این ساعت‌ها که اندازه‌های نسل پیشین را دارند، سنسور سنجش اکسیژن خون بهبودیافته، تشخیص تصادف پیشرفته‌تر و سنجش ضربان قلب قوی‌تری داشته که تمام این قابلیت‌ها با سیستم‌عامل جدید WatchOS ۱۰ کامل می‌شوند که شامل واچ فیس‌ها و قابلیت جدیدی به نام ژست‌های حرکتی است و در استفاده‌های مختلف قابلیت شخصی‌سازی دارد مانند عکس گرفتن، پلی کردن موزیک یا جواب دادن تماس‌ها.

قابلیت‌ پیدا کردن آیفون‌های گمشده در خانه، شارژ سریع و ضبط حرکات ورزشی مانند دوچرخه‌سواری از ویژگی‌های جدید اپل واچ سری ۹ نسبت به نسل قبلی هستند. همچنین میزان روشنایی صفحه‌نمایش ساعت جدید اپل به ۲۰۰۰ نیت رسیده که برای ساعت‌های هوشمند عدد ارزشمندی محسوب می‌شود اما همچنان ۱۰۰۰ نیت از ساعت‌ جدید سری اولترا کم‌نورتر است.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

کوپرتینویی‌ها در آخر رنگ‌بندی و بندهای ورزشی مختلفی را برای اپل واچ سری ۹ معرفی کردند که کاربران سخت‌پسند را بیشتر تحت‌تاثیر قرار دهند. همچنین هر بند با هر رنگی واچ‌ فیس مخصوص به خود را داشته که از طریق ساعت یا گوشی، قابلیت شخصی‌سازی دارد.

در ادامه عکس‌های منتشرشده بیشتری را از بندهای اپل واچ سری ۹ مشاهده می‌کنید. همچنین قیمت تعیین شده برای این ساعت از ۳۹۹ دلار آمریکا شروع می‌شود که احتمالا براساس اندازه یا سایر ویژگی‌ها متغیر خواهد بود. کاربرانی که دارای سایر مدل‌های پیشین اپل واچ هستند می‌توانند از روز دوشنبه هجدهم سپتامبر، سیستم‌عامل جدید WatchOS ۱۰ را روی ساعت‌های خود نصب کنند.

گجت همه فن حریف، اپل واچ اولترا ۲

اپل در رویداد معرفی آیفون ۱۵ در کنار نسل نهم اپل واچ از نسل دوم اپل واچ اولترا نیز رونمایی کرد. اپل واچ اولترا ۲ که بهترین و قدرتمندترین ساعت هوشمند اپل محسوب می‌شود، از همان طراحی و جنس بدنه مشابه نسل قبل خود بهره می‌برد اما در بخش سخت‌افزار بهبودهایی را تجربه می‌کند. اپل اذعان دارد که این ساعت هوشمند برخلاف نسل اول که از آلومینیوم غیربازیافتی ساخته‌شده بود، به‌جهت کاهش ضایعات زیست محیطی و تولید کربن از آلومینیوم ۹۵ درصد بازیافت‌شده ساخته شده است.

اپل از این نوع تولیدات خود به‌عنوان محصولات Carbon Neutral یاد می‌کند. همچنین بدنه از نظر مقاومت و دوام برای استفاده در سطوح ۵۰۰ متری زیر سطح دریا و ارتفاع ۹۰۰۰ متری از سطح دریا سازگاری یافته است.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

اپل واچ اولترا ۲ از یک نمایشگر ۴۹ میلیمتری جدید بهره می‌برد که‌به گفته اپل روشنایی نمایشگر آن به ۳۰۰۰ نیت می‌رسد که ۵۰ درصد نسبت‌به نسل پیشین افزایش داشته و درخشان‌ترین نمایشگر در بین اپل واچ‌ها محسوب می‌شود. درخشندگی این نمایشگر به‌قدری بالاست که اپل کارکرد چراغ‌قوه را برای آن نیز درنظر گرفته است.

در بخش عملکرد اکنون تراشه جدید و بهبودیافته S9 SiP و نسل دوم تراشه Ultra-Wideband حضور دارد. تراشه S9 حدود ۶۰ درصد ترانزیستور بیشتر و ۳۰ درصد عملکرد بهتری نسبت‌به تراشه S8 به‌کار رفته در نسل پیشین دارد. براساس گفته‌های اپل این تراشه از موتور پردازش عصبی چهارهسته‌ای بهره می‌برد که نوید بهبود عملکرد دوبرابری در پردازش‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را می‌دهد.

نسل جدید اپل واچ اولترا از نظر باتری و شارژدهی تفاوتی با نسل پیشین خود ندارد و همان عمر باتری ۳۶ ساعته و ۷۲ ساعته در حالت Low Power Mode را حفظ کرده است.

اپل واچ اولترا ۲ همچون اپل واچ سری ۹ از ژست حرکتی دو انگشتی جدید که با ضربه‌زدن نوک انگشت اشاره و شصت عمل می‌کند، برای اجرای سریع‌تر برخی از دستورات مانند پاسخ‌دادن یا خاتمه‌دادن به‌تماس‌ها، پخش موسیقی و به‌تعویق‌انداختن آلارم‌ها پشتیبانی می‌کند.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

ژست حرکتی جدید به‌لطف وجود موتور پردازش عصبی، داده‌های دریافتی از حسگر شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و ضربان قلب را تحلیل و پردازش کرده و با شناسایی تغییرات در جریان خون و حرکات مچ دست به‌صورت همزمان، دستورات را اجرا می‌کند. البته این قابلیت در ماه آینده در قالب آپدیت نرم‌افزاری در اختیار صاحبان واچ اولترای جدید قرار خواهد گرفت.

همچنین سیری اکنون به‌صورت مستقل در اپل واچ حضور دارد و به‌کاربران اجازه می‌دهد تا به داده‌های سلامتی دسترسی داشته باشند و برای اجرای فرامینی مانند شروع یک فعالیت یا زمان‌شمار از اتصال به اینترنت بی‌نیاز باشد. برای اپل واچ اولترای جدید واچ‌فیس جدیدی موسوم به Modular Ultra درنظر گرفته شده است تا داده‌های بیشتری چون ثانیه‌شمار ساعت، ارتفاع و عمق را به‌صورت لحظه‌ای نمایش دهد. همچنین اکنون با ورود به محیط‌های تاریک به‌لطف حسگر سنجش نور محیطی، تم واچ‌فیس به‌صورت خودکار به دارک مود تغییر می‌کند.

واچ اولترا ۲ قابلیت‌های جدیدی برای ورزش‌های آبی و غواصان دارد. ابزار Depth گزارشات غواصی را ثبت و همراه با داده‌های موقعیت مکانی نقطه آغاز و پایان دراختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند داده‌های مهمی چون حداکثر عمق، تعداد شیرجه‌ها و زمان سپری‌شده را مشاهده و در طول فعالیت از هشدارهای مرتبط با شرایط بدنی خود مانند ضربان قلب مطلع شوند.

از گران‌قیمت‌ترین گوشی موبایل تا کنسول بازی / اپل در دنیای فناوری غوغا به‌پا کرد

به‌لطف وجود تراشه Ultra Wideband قابلیت جدیدی موسوم به Precision Finding برای کاربران اپل واچ اولترا و سری آیفون ۱۵ درنظر گرفته شده است تا کمک اپل واچ بتوان موقعیت دقیق گوشی را مشاهده و بتوان از طریق فاصله‌یابی و جهت‌یابی، گوشی مفقودشده را پیدا کرد.

اپل واچ اولترا ۲ به‌طور پیش‌فرض سیستم‌عامل watchOS 10 را اجرا می‌کند که به قابلیت‌های جدیدی چون ویجت هوشمند (Smart Stack) و واچ‌فیس‌های جدید مجهز شده است. بازطراحی ابزارهایی چون قطب‌نما و نقشه و قابلیت جدیدی که به‌کمک حسگر نور که به‌کاربر اعلام می‌کند چه‌مدت در معرض نور آفتاب قرار گرفته است، از دیگر ویژگی‌های watchOS 10 برای اپل واچ اولترا ۲ هستند.

قیمت اپل واچ اولترا ۲ همانند قبل تنها در یک نسخه ۴۹ میلیمتری و با بندهای Trail Loop و Alpine Loop و Ocean Band با رنگ‌بندی آبی، نیلی، زیتونی، نارنجی، نارنجی بژ، سبزنقره‌ای و آبی تیره عرضه می‌شود. قیمت این ساعت هوشمند نیز از ۸۰۰ دلار آغاز و فروش آن از ۳۱ شهریوز آغاز خواهد شد.

مسئله ریجستری، دغدغه کاربران ایرانی

حتما می‌دانید که گوشی های سری آیفون ۱۴ در ایران رجیستر نشدند و این موضوع مشکلات زیادی را برای کاربران به‌وجود آورد. مسئولان دلیل این ممنوعیت را آمریکایی و لوکس بودن گوشی های آیفون دانستند؛ اما خیلی‌ها هم می‌گویند گوشی های iPhone 14 به‌دلیل برخورداری از قابلیت ارتباط ماهواره‌ای در ایران رجیستری نشده است.

محدودیت رجیستری این گوشی‌ها باعث شد قیمت سری آیفون ۱۳ که آخرین آیفون‌های رجیستر شده در ایران بودند، به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. دلیل ممنوعیت سری آیفون ۱۴، هر چه که بوده در خصوص آیفون ۱۵ هم صدق می‌کند؛ با توجه به شواهد و قرائن موجود و همچنین با توجه به صحبت‌های دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، متاسفانه نباید منتظر رجیستر شدن گوشی‌های سری آیفون ۱۵ باشیم.

۲۲۷۳۲۳

مجله خبری سیلاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا