استانها

اعضای کتابخانه‌های استان آذربایجان‌غربی نصف شد / دلیل: شیوع کرونا

به گزارش سیلاد آذربایجان‌غربی، خدیجه معصومی در گفتگو با خبرنگاران در تشریح برنامه‌های بزرگداشت هفته کتاب در استان اظهار کرد: اجرای ۴۶ نشست کتابخوانی، ٣۶ مسابقه فرهنگی، ۵ جلسه رونمایی از کتاب، ١٠ جلسه نقد کتاب، ٧ برنامه شعر خوانی، ١۴ برنامه مشاوره و کارگاه آموزشی از مهمترین این برنامه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی استان به پیشران نسل اجتماعی تبدیل می‌شوند، ادامه داد: یکی از نقش کتابخانه نقش اجتماعی آنهاست که کتابداران به کنش گران اجتماعی تبدیل می‌شوند.

معصومی با اشاره به اینکه امسال هفته کتاب به شعار ” جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم ” و با محوریت کودک، نوجوان و خانواده پیش بینی شده است، افزود: افتتاح یک باب کتابخانه حاجیلار، اجرای طرح دیدار و جشن بازگشایی کتابخانه ها بعد از دو سال شرایط کرونای، اجرای طرح پویش کتابخانه محبوب من، جشن کودک در کتابخانه مرکزی ارومیه، یک نشست کتاب خوان خانوادگی از دیگر برنامه‌های این هفته هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با اشاره به عضویت رایگان و بخشودگی جرایم دیرکردی امانت کتاب در طول هفته نیز خبر داد و گفت: در طول هفته ١٠ هزار جلد کتاب به کتابخانه ها ارسال می‌شوند.

معصومی با بیان اینکه در سطح استان ٩۵ باب کتابخانه داریم که ٧٢ مورد آن نهادی و ٢٣ مورد نیز مشارکتی و مستقل هستند، گفت: در مجموع در سطح کتابخانه های استان یک میلیون و ۵٠٠ کتاب وجود دارند.

با اشاره به عضویت ۶٧ هزار نفر قبل از ایام کرونا گفت: متأسفانه به دلیل شرایط کرونایی با کاهش ۵۰ درصدی اعضا و افراد به حدود ٣٠ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی عنوان کرد: طرح کتاب پیک در سال ٩٩ به تعداد ارسال ١٢ هزار جلد کتاب اجرا شد و این طرح ادامه خواهد داشت.

معصومی خاطرنشان کرد: در سال ٩٩ پویش وقف ماندگار کتاب به تعداد ١۶ هزار جلد کتاب اجرا شد و در سال جاری نیز پویش ادامه می‌یابد که تاکنون بیش از ٢٠ هزار جلد کتاب دریافت شده است.

وی از وقف کتابخانه شخصی مرحوم حجت الاسلام سپهری مدیر کل فقید اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به تعداد ٢٠٠٠ جلد کتاب توسط فرزندانش خبر داد.

معصومی با بیان اینکه کتابخانه عمومی قائم جنب مسجد قائم به دلیل ادعای مالکیت هیئت امنای مسجد غیر فعال بوده و خدمات در آن ارائه نمی‌شود، اعتبار تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی استان را در مجموع ۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

۴۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا