بین الملل

تخلیه سفارت آمریکا آغاز شد/کاخ ژنرال دوستم تصرف شد؛ژنرال به همراه عطا محمدنور به ازبکستان گریخت

به گزارش خبرآنلاین، رویترز صبح یک‌شنبه گزارش داد ایالات متحده آمریکا خروج دیپلمات‌های خود را از سفارت این کشور در کابل آغاز کرده‌است.

یک مقام آگاه که به شرط پنهان ماندن نامش با رویترز گفتگو کرده‌است، می‌گوید: «فعلا تعداد کمی از افراد سفارت را ترک کرده‌اند، اما بخش اعظم کارمندان آماده ترک سفارت هستند. با این حال سفارت به فعالیتش ادامه می‌دهد.»

همچنین ژنرال دوستم که وعده داده بود با طالبان می جنگد با سقوط مزارشریف به ازبکستان گریخت.شب گذشته؛ مرز حیرتان شاهد انبوه خودروهای نظامی افغانستان در حال عقب نشینی به سوی ازبکستان بود.به گفته برخی منابع خبری "ژنرال دوستم" و "عطامحمد نور" تنها مدافعان جدی در افغانستان نیز شب گذشته به سوی مرز حیرتان فرار کرده‌اند و وارد ازبکستان شده اند.

همچنین طالبان اعلام کرده است که مراکز ولایت‌های بلخ، فاریاب، لغمان، کنر، پکتیکا و پکتیا، جلال آباد، دایکندی را طی شبانه‌روز گذشته به‌تصرف خود درآورده است.این ولایت‌ها در جریان شب‌ و روز گذشته (شنبه، ۲۳ مرداد) سقوط کرده است.

عطامحمد نور که فرماندهی نیروهای مقاومت مردمی را در بلخ به عهده داشت، تایید کرده است که شهر مزارشریف به دست طالبان افتاده است.

گفته شده است که مارشال عبدالرشید دوستم، نور و مقام‌های محلی به ازبکستان رفته‌اند.

نور می‌گوید که طی یک توطئه قرار بوده است که مارشال دوستم و او به دام طالبان انداخته شوند، اما آن‌ها اکنون مصون هستند.

به گفته او، طی این برنامه همه امکانات به طالبان سپرده شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک هم در اینباره نوشت: عطا محمد نور، والی سابق ولایت بلخ و مارشال عبدالرشید دوستم، از رهبران ازبک تبار نیروهای منطقه‌ای، در جنگها در افغانستان از روزهای حمله شوروی سابق دخیل بوده و جزو سرسخت‌ترین دشمنان طالبان محسوب می‌شوند.

نور که فرماندهی نیروهای شبه نظامی محلی را به هنگام سقوط مزار شریف به دست طالبان به عهده داشته، گفت، هم او و هم دوستم در امنیت به سر می‌برند و "دسیسه" را مقصر سقوط این شهر دانست.

مقامهای استانی گفتند، نیروهای طالبان تقریبا بدون مواجهه با مخالفتی همچنان که نیروهای امنیتی با استفاده از اتوبان این شهر به ازبکستان فرار کردند، وارد شهر شدند. برخی تصاویر تایید نشده در رسانه‌های اجتماعی خودروها و نیروهای ارتش افغانستان را ظاهرا حین تجمع روی پل آهنی در گذرگاه حیرتان نشان میدهند.

نور در توئیتر نوشت: متاسفانه به رغم مقاومت شدید ما در نتیجه یک دسیسه بزدلانه و سازمان یافته بزرگ همه تجهیزان نیروها دولتی و امنیتی افغانستان تحویل طالبان داده شد. آنها این دسیسه را چیدند تا مارشال دوستم را و خود من را در تله بیندازند اما موفق نشدند.

فرار نور و دوستم نه فقط بر فروپاشی دولت مرکزی در کابل در ضمن تداوم پیشروی شبه نظامیان بلکه همچنین بر فروپاشی یک نسل از رهبران منطقه‌ای قدرتمند متعلق به نیروهای مجاهدین ضد شوروی سابق که با طالبان جنگیدند، تاکید می‌کند.

اهمیت این رهبران که گاهی به عنوان جنگسالار توصیف می‌شوند، ناشی از داشتن جایگاه رسمی در دولت نیست بلکه مربوط به قدرت شخصی و پایگاه قدرت منطقه‌ای آنها بوده و نزاع‌های مکرری با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان داشتند.

آنها سالها متهم به فساد و سواستفاده‌های حقوق بشری شدند و در سالهای اخیر دوستم دوره‌ای را در تبعید از بابت متهم شدن به دستور به تجاوز جنسی به یک مخالف سیاسی خود سپری کرد.

نور نیز که به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان در افغانستان در نظر گرفته می‌شود، با اتهامات مکرر فساد علیه خود مواجه شده که آنها را رد کرده است. همچنان که نیروهای نظامی عادی ارتش افغانستان در مواجهه با طالبان و بعد از خروج نیروهای خارجی فروپاشیدند، آنها به خط مقدمهای جنگ با این امید که قدرت محلی آنها یک مقاومت موثرتر را ارائه دهد بازگشتند.

نور نوشت: مسیر ما اینجا تمام نخواهد شد.

منابع محلی در فاریاب می‌گویند که شهر میمنه به دست طالبان افتاده و همچنین شهر مهترلام، مرکز ولایت لغمان نیز بدون درگیری توسط طالبان تصرف شده است.

طالبان تاکنون مراکز ۲۶ ولایت را تصرف کرده‌اند.

با این شمار تنها ولایت‌های کابل، پروان، کاپیسا، پنجشیر، میدان وردک، خوست، نورستان و بامیان در اداره حکومت باقی مانده اند.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا