بین الملل

با احتمال سقوط افغانستان؛بلینکن با دبیرکل ناتو و همتای آلمانی و قطری رایزنی کرد/احتمال برکناری زلمی خلیل‌زاد/اعزام۳هزار نیروی آمریکایی به کابل

به گزارش خبرآنلاین، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امروز (جمعه) با «هایکو ماس» همتای آلمانی، «مارک گارنیو» همتای کانادایی و «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، گفت‌وگو کرد.

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، این تماس‌ها در پی نگرانی‌ها از پیشروی گروه طالبان در افغانستان و با موضوع وضعیت امنیتی این کشور انجام شد.

به نوشته وبگاه این وزارتخانه، بلینکن در این تماس‌ها درباره برنامه آمریکا برای کاهش حضور شهروندان و اتباع خود در کابل، با توجه به تحولات وضعیت امنیتی و نزدیک‌شدن طالبان به پایتخت افغانستان صحبت کرده است.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به محل مذاکره امریکا و طالبان در دوحه گزارش داد: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر به گفتگو پرداخت و قدردانی خود را بابت شراکت استراتژیک دو کشور ابراز کرد.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: بلینکن همچنین از همتای قطری خود بابت نقش کلیدی دوحه در حمایت از اقدامات برای دستیابی به سازشی قابل مذاکره و با دوام در افغانستان و همچنین تلاش‌های آمریکا برای ایجاد امنیت برای مردم این کشور جنگ‌زده تشکر کرد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن همچنان به حفظ روابط امنیتی و دیپلماتیک قوی با دولت افغانستان و همچنین همکاری با متحدان خود درخصوص این کشور متعهد است.

بر این اساس، بلینکن و همتایان آلمانی و کانادایی او درباره وضعیت امنیتی افغانستان، نیاز فوری به کاهش خشونت‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران و جنگ در این کشور گفت‌وگو کدرند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده است که بلینکن بار دیگر بر پایبندی واشنگتن به حمایت از راهکار دپلماتیک جهت پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان تاکید کرده است.

این در حالی است که برخی اخبار ضد و نقیض از ایالات متحده خبر از برکناری زلمی خلیل زاد نماینده ویژه دولت بایدن در امور افغانستان می دهد.

درهمن حال یک عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا خواستار کناره‌گیری زلمی خلیل‌زاد از سمتش شده‌است.

مایک والتز در گفت‌وگو با صدای آمریکا با اعلام این خبر گفت: " استراتژی خلیل‌زاد برای گفت‌وگوهای صلح ناکام ماند و او باید استعفا بدهد؛ زیرا طالبان هرگز علاقمند به صلح نبودند."

این نماینده‌ی کنگره آمریکا گفته که خواستار وضع تحریم بر طالبان و آن مقام‌های اردوی پاکستان است که از طالبان حمایت می‌کنند.

والتز در ادامه افزوده است که سال‌هاست پاکستان "بازی دوگانه" را در قبال افغانستان به پیش گرفته است.

اوضاع در افغانستان همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور به شدت رو به وخامت است و نیروهای شبه‌نظامی طالبان از این فرصت برای تصرف نواحی مختلف افغانستان استفاده کرده‌اند.

آمریکا ۳۰۰۰ نیرو برای خارج کردن کارمندان سفارتش، به کابل می‌فرستد

در همین حال آمریکا به دلیل روبرو شدن با افزایش فعالیت‌های طالبان، تصمیم گرفته تا تعداد کارمندان در سفارتش در کابل را کاهش دهد و حدود ۳۰۰۰ سرباز را به صورت موقت برای کمک به تخلیه کارمندان در کابل بفرستد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس تخمین‌های دولت آمریکا، طالبان می‌تواند ظرف ۳۰ روز کابل را محاصره و ظرف ۹۰ روز کنترل آن را به دست بگیرد. همین مساله باعث شده تا واشنگتن نگران حضور اتباعش در سفارت آمریکا در کابل باشد و تعداد آنها را به شدت کاهش دهد. انگلیس نیز تعداد پرسنلش در سفارت کابل را کاهش می‌دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما هر روز در حال ارزیابی اوضاع امنیتی هستیم تا مشخص کنیم بهترین راه ممکن برای تامین امنیت نیروهای غیرنظامی خود در سفارت چیست. انتظار داریم حضور دیپلماتیک خود را در افغانستان در هفته آتی کاهش دهیم. اما سفارت بسته نمی‌شود.

اما یکی از مقام‌های مطلع گفته که هیچ تضمینی برای باز ماندن سفارت آمریکا در کابل وجود ندارد.

آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجی و دفاع آمریکا روز پنجشنبه با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفتگو کرده و گفتند که آمریکا همچنان در ثبات و امنیت افغانستان در مواجهه با طالبان سرمایه‌گذاری می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین آمده است، این دو همچنین گفتند آمریکا حضور غیرنظامی خود در کابل را با توجه به اوضاع امنیتی پیش آمده در افغانستان کاهش می‌دهد و روند صدور ویزای ویژه مهاجرتی برای افغان‌های کمک‌رسان به آمریکا را تسریع می‌کند.اگر اوضاع در افغانستان وخیم‌تر شود، حدود ۳۵۰۰ سرباز به انضمام ۱۰۰۰ پرسنل دیگر قرار است از کارولینای شمالی به منطقه اعزام شوند تا روند اعزام افغان‌های کمک‌رسان به نیروهای آمریکایی تسریع شود. این یک مساله رایج است که ارتش ارتش آمریکا برای تخلیه پرسنل از مناطق جنگی نیرو اعزام کند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. گروه طالبان اخیراً حملات خود را به شهرهای بزرگ کشور گسترش داده است. نبرد بین نیروهای دولتی و مردمی با طالبان در شهرهای هرات، لشکرگاه، قندهار و تخار جریان دارد.

۳۱۰ ۳۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا