بین الملل

سنتکام:ترور الکاظمی کار گروه‌های وابسته به ایران بود!/مقام‌های آمریکایی: ایران دستور حمله به الکاظمی را صادر نکرده است

ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه پیشتر مدعی شده بود که گروه‌های مسلح وابسته به ایران حمله پهپادی به اقامتگاه الکاظمی در منطقه سبز بغداد را انجام داده‌اند اگر چه ایران به شدت این ادعا را رد کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی در وزارت دفاع این کشور به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت که حمله احتمالا مورد تایید ایران نبوده و ایران کنترل زیادی بر شبه نظامیان در عراق ندارد.

این مقام دفاعی در ادامه این مصاحبه گفت: «منصفانه است که بگوییم ایران از زمان کشته شدن سلیمانی، کنترل چندانی بر این گروه‌ها ندارد».

رسانه‌های عراقی، بامداد یکشنبه هفته پیش، از شنیده ‌شدن صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز بغداد و هدف قرار گرفتن منزل مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور خبر دادند.

پس از آن، وزارت کشور عراق اعلام کرد که از سه پهپاد برای ترور نافرجام «مصطفی الکاظمی» نخست‌ وزیر این کشور استفاده شده است. سرتیپ «سعد معن» مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کشور عراق این اقدام را «تروریستی» و «مردود» خواند.

حادثه بامداد یکشنبه، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی بسیاری به همراه داشت. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با همتای عراقی خود ضمن ابراز خرسندی از سلامتی نخست‌وزیر عراق در پی سوءقصد بامداد یکشنبه، چنین اتفاقاتی را خلاف ثبات و امنیت این کشور برشمرد که از سوی بدخواهان و در جهت بر هم زدن آرامش عراق انجام می‌شود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق را محکوم و بر موضع ثابت و مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و آرامش در عراق تأکید کرد. 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در توئیتی در واکنش به سوءقصد به جان مصطفی الکاظمی نوشت: «سوءقصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم ⁧‫عراق⁩ نداشته‌اند».

۲۳۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا