اقتصاد

آخرین جزئیات حمل و نقل ترانزیتی ایران و ارمنستان

مشکلات کامیون های ترانزیتی در مسیر ایران ارمنستان و آذربایجان که از ماه های پیش به دلیل بسته بودن بخشی از مسیر کشور ارمنستان دچار مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض بیشتر شده بودند به نظر می رسد با رایزنی های صورت گرفته و حضور هیئت ایرانی این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.

بر اساس این گزارش خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با هیات فنی و مهندسی برای تصمیم‌گیری در مشارکت ایران در ساخت جاده تاتو در ارمنستان، عازم این کشور شد تا در اسرع وقت این مشکل بررسی و برطرف شود که البته این مشکل هم توسط وزارت امور خارجه پیگیری می شود که امیدواریم به سرعت برطرف شود چراکه افزایش هزینه ها برای کامیون ها به هیچ عنوان به صرفه نیست و همین موضوع باعث خواهد شد که ترانزیت در این بخش کمرنگ تر شود.

آخرین جزئیات حمل و نقل ترانزیتی ایران و ارمنستان

عوارض ۳ میلیون و ۶۰۰ هزارتومانی عبور کامیون‌ها از آذربایجان

طبق گفته مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری هر کامیون ایرانی برای عبور از این مسیر ترازیتی باید ۱۳۰ دلار (۳ میلیون و ۶۰۰ تومان) پرداخت کنند که پرداخت این مبلغ برای کامیون های ایرانی به هیچ عنوان به صرفه نیست.

از تلاش ارمنستان برای بازسازی این محور جهت آماده سازی تردد کامیون‌های حامل محموله‌های صادراتی به ارمنستان خبر داده بود. سوخت و فرآورده‌های نفتی یکی از اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ارمنستان از ایران است.

به گفته برخی مقامات ارشد سازمان راهداری، دولت باکو با ایجاد گیت های عوارضی و گمرکات در بخشی از مسیر گوریس-قاپان که بعد از جنگ ۴۴ روزه ارمنستان-آذربایجان و در ذیل توافقنامه آتش بس نوامبر ۲۰۲۰ به عنوان قلمروی آذربایجان شناخته می‌شود، از کامیون‌های عبوری ایران به سمت ارمنستان، ۱۳۰ دلار عوارض دریافت می‌کنند.

کشور آذربایجان از حدود یک ماه گذشته مقررات سختگیرانه‌ای را نسبت به کامیون‌های ایرانی وضع کرده است. از مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری مرز نوردوز تا ایروان، برای کمتر از ۲۰ کیلومتر آن کشور آذربایجان ادعای مالکیت دارد و اخیرا کامیون‌های ایرانی برای عبور از این ۲۰ کیلومتر با مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و مالیات مواجه شده‌اند.
در حالی که باکو توهم حذف ایران از کریدور جنوب -شمال را دارد و به گمان خود می‌تواند ایران را از مسیر تجاری به اروپا متوقف کند و بر سر راه ترانزیت و تجارت ایران مانع ایجاد کند، امروز هیاتی فنی و مهندسی از ایران به سرپرستی خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای کشور وارد ارمنستان شد تا در مشارکت تکمیل جاده تاتو، مسیر دیگری جایگزین جاده گوریس – قاپان شود. تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از ۱۵ کیلومتر از آن باقی مانده، به این معناست که ایران بدون نیاز به ورود به آذربایجان به ارمنستان می‌رسد و از آنجا به روسیه و اروپا متصل می‌شود.

برگزاری جلسه با مقامات ارمنستانی برای حل مشکلات تجاری

امروز قرار بر این است که هیات فنی ایرانی بازدیدی از این محور در خاک ارمنستان داشته باشند و برنامه این است که فعلا جاده فرعی ایمن‌سازی و تنظیم رویه شود تا جاده اصلی طراحی و در مدت زمان کوتاه اجرا شود.

باید توجه داشته باشیم که این مسیر از خطوط حیاتی برای تجارت و ترانزیت ایران به اروپا و اتصال اروپا به چین محسوب می‌شود و باید این مسیر را زنده و روان حفظ کنیم. از این رو ایران برای ساخت و تکمیل هر چه سریع‌تر مسیر مستقیم ایران به ارمنستان اعلام آمادگی کرده است و به زودی مسیر باقیمانده از جاده تاتو در خاک ارمنستان با مشارکت ایران تکمیل می‌شود.

حال با توجه به آنکه وزیر امور خارجه کشور ارمنستان وارد ایران شده و دیداری با وزیر امور خارجه ایران دارد که امیدواریم هرچه سریعتر رایزنی ها برای بازگشایی این مسیر صورت گیرد.

۲۲۳۲۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا