اقتصاد

گلوله برفی تورم هنوز تخلیه نشده است/پیش بینی تورم در نیمه دوم سال

مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در شروع به کار دولت سیزدهم، اظهار داشت: تورم موضوعی پیچیده است و اگر بر اساس علم اقتصاد نسبت به آن پیش بینی صورت گیرد، همین گفتگوها به انتظارات تورمی دامن خواهد زد.

وی تصریح کرد: در این بین ضمن اینکه شفاف و آشکار سخن می‌گوییم، اما این ملاحظه را باید داشته باشیم تا این گفتگو موجب ترس شده یا در فروش کالا تاثیر بگذارد.

غضنفری گفت: اگر در نیمه باقی مانده سال‌ جاری با کسری بودجه مواجه شویم و دولت سیزدهم راهکار دولت دوازدهم را برای تامین کسری بودجه استفاده کند، وضع تورم بدتر خواهد شد.

چه عاملی باعث رشد تورم در نیمه دوم سال می‌شود؟

وی ادامه داد: گلوله برفیِ تورمی که از دولت دوازدهم شکل گرفت، هنوز تخلیه نشده است و حتی اگر دولت جدید سیاست‌هایی مجزا اعمال کند، آثار تورمی فعالیت گذشته در ماه‌های آینده پدیدار می‌شود.

غضنفری، تاثیرات تورمی را همراه با تاخیر دانست و گفت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید تلاش کند تا مخارج را کنترل و هزینه‌ها را کاهش دهد و از طرفی در هزینه‌های جاری، سیاست‌های انقباضی داشته باشد.

وی گفت: برخی بر این باورند که دولت باید اوراق چاپ کند، یعنی زیر یکسری کاغذ را امضا کند و در اختیار پیمانکاران بگذارد. پول را از آن‌ها بگیرد و به مردم بدهد. در این میان چون پول چاپ نمی‌شود، اثر تورمی زیادی ندارد ولی یک بدهی روی دست دولت‌های بعدی می‌گذارد. به این چک‌ها نرخ بهره هم تعلق می‌گیرد و لذا مدام بزرگ و دولت بدهکار تر می‌شود.

وی ادامه داد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه یک دولتِ تولید کننده ثروت داشته باشیم. یعنی سرمایه‌گذاران را ترغیب و تشویق کنیم و سرمایه خارجی را جذب کنیم تا راهکار تجارت خارجی تحکیم شود.

غضنفری لزوم بر طرف کردن موانع کسب‌ و کار را یادآوری کرد تا آن دسته از مردم که پولی در اختیار دارند، از بازارها و فعالیت‌های سوداگرانه به سمت فعالیت‌هایی با ارزش افزوده برای عموم مردم حرکت کنند.

این کارشناس حوزه اقتصاد افزود: کابینه‌ دولتها اصولا به صورت اتمی است نه مولکولی. وزیر اقتصاد، صمت و… در برابر مسائل بزرگ و عمده قرار گرفته‌اند. مشکلات از جزء بزرگ‌تر شده است و لذا باید برخوردی جمعی صورت گیرد.

غضنفری در توضیح این مطلب گفت: مثلا وقتی تنظیم بازار با مشکل رو به رو می‌شود، وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و اقتصاد و بانک مرکزی باید دست به دست هم دهند و با تشکیل یک مولکول مشکل را حل کنند، اما اگر برخورد خرد و اتمی داشته باشیم، یک وزارتخانه بهانه‌های مختلف مطرح کرده و از او کار بزرگی ساخته نیست.

۲۲۳۲۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا