استانها

بیش از۸میلیون هکتارتهیه نقشه های کاداستر برای اراضی ملی و دولتی در استان سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان جعفر مرادی حقیقی افزود: طرح جامع کاداستر (حدنگار) تثبیت دقیق و یکپارچه اراضی ملی و دولتی از طریق ایجاد نقشه های رقومی زمین مرجع با لایه های اطلاعاتی متصل به آن می باشد.
وی با بیان اینکه تهیه نقشه های کاداستر بستر برنامه ریزی مدیریت اراضی را فراهم می کند، اظهار داشت: تا پیش از اجرای طرح کاداستر نقشه ها به صورت آنالوگ و بهره برداری از آن زمان بر بوده ولی با اجرای کاداستر عملیات اجرایی بر روی آن بسیار سریعتر صورت می پذیرد.
جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: به این ترتیب اگر عملیات برای پاسخ استعلامی در چرخه قانونی یک ماهه انجام می گرفت همان عملیات با اجرای طرح جامع حدنگار در زمان پنج دقیقه به انجام می رسد.
وی افزود: آنچه که اهمیت کاداستر را در اراضی ملی ومنابع طبیعی کشور دوچندان می کند علاوه بر تثبیت مالکیت دولت بر عرصه های منابع طبیعی موجب حفظ حقوق بیت المال شده و از تضییع حقوق مردم جلوگیری خواهد کرد.
وی بیان داشت: از آنجا که حدود ۸۵ درصد اراضی کشور، اراضی ملی است اتمام این طرح از لحاظ استراتژیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: سهم استان از اراضی ملی و دولتی حدود ۹میلیون و۳۶۸ هزار هکتار است که اجرای این طرح تا سال ۱۳۹۹ حدود ۸میلیون و ۳۶۸هزارهکتار کاداستر انجام وتثبیت شده است.
وی با بیان اینکه در سالجاری نیز ۱میلیون هکتار دیگر باقی مانده است، تصریح کرد: با اجرای طرح کاداستر سند مالکیت دولتی برای تمام اراضی ملی استان صادر می شود.
جعفر مرادی حقیقی به مزایای اجرای طرح کاداستر اراضی ملی اشاره کرد و گفت: ایجاد پایگاه جامع و یکپارچه اطلاعات مکانی و توصیفی، تثبیت اراضی ملی و دولتی، فراهم نمودن بستر برنامه ریزی برای مدیریت یکپارچه ی اراضی ، ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی سنواتی و اختلافی ازجمله این مزایا می باشد .
وی، صدور اسناد مالکیت و شناسنامه دار کردن اراضی، فراهم شدن بستر پایش و جلوگیری از تصرف اراضی ملی ، ایجاد بستر طرح آمایش سرزمین، کمک به ایجاد زیرساخت ملی اطلاعات مکانی و کمک به تدوین لوایح قانونی مرتبط با املاک در راستای توسعه ی اقتصادی اجتماعی کشور را از دیگر این مزایا برشمرد.
استان سمنان حدود ۹میلیون و۷۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که بخش اعظم آن حدود ۹میلیون و۳۶۸ هزار هکتار را اراضی ملی و دولتی تشکیل می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا