استانها

بازی‌های رایانه‌ای مدیریت شده توانایی جسمی و فکری کودک را افزایش می‌دهد

مهنوش خزائی در گفتگو با خبرنگار سیلاد کرمانشاه، اظهار کرد: هوش هیجانی نه تنها در زندگی کودکان بلکه در زندگی بزرگسالان نیز موثر است و تاثیر آن بر کیفیت زندگی ما خواهد بود.

وی افزود: هرچه شناخت ما نسبت به خود بیشتر و انگیزه زندگی را در خود بیشتر کنیم و در شرایط مختلف بر روی خودمان کنترل داشته و با افراد مختلف همدلی کنیم در روابط اجتماعی موفق هستیم.

این کارشناس علوم تربیتی تصریح کرد: با توجه کردن به موارد فوق زندگی مطلوب‌تری خواهیم داشت و نتیجه بهتری از مسیری که طی می‌کنیم تا به اهدافمان برسیم به دست می‌آوریم.

وی گفت: به طور کلی هوش هیجانی نه تنها در زندگی کودکان بلکه در زندگی تمام افراد جامعه نقش مهمی دارد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

خزائی بیان کرد: بازی فرایندی است که تاثیر مهمی بر کیفیت زندگی و رشد شخصیت کودک دارد به طوری که در رشته‌های تخصصی روانشناسی و علوم تربیتی سرفصلی با عنوان روانشناسی بازی برای این موضوع تدوین شده است.

وی ابراز کرد: بازی زمانی برای کودک شکل می‌گیرد که کودک تصمیم می‌گیرد دنیای خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و در فرایندی که طی بازی کردن به وجود می‌آید بسیاری از مهارت‌ها را یاد می‌گیرد.

این کارشناس علوم تربیتی اذعان کرد: کودک در بحث مهارت جسمی یاد می‌گیرد که بین اعضای بدن خود هماهنگی ایجاد کند و بازی نقش بسیار بسزایی دارد.

وی تشریح کرد: بازی‌های رایانه‌ای در بحث مهارت‌های ذهنی موضوع وسیعی را در بر می‌گیرد، کودک هنگام بازی یاد می‌گیرد که رفتارهای اجتماعی خود چگونه است به طور مثال نحوه ابراز خشم را یاد می‌گیرد.

خزائی ابراز کرد: طی آسیب‌های اجتماعی یاد می‌گیریم که با تغییر رفتار خود فشارهای کمتری متحمل شویم، کودک به تجربه یاد می‌گیرد چه رفتارهایی مطلوب و چه رفتارهایی نامطلوب است و نتیجه رفتارهایش را می‌بیند.

وی گفت: بازی‌های مجازی هم اگر کنترل شده و با مدیریت انجام شود تاثیر مثبتی بر کودک دارد و توانایی حل مسئله را در کودک افزایش می‌دهد اما انتخاب بازی باید همراه با تحقیق و بررسی از فیلترهای مشخص شده باشد.

این کارشناس تأکید کرد: بازی رایانه‌ای توانایی جسمی و فکری کودک را افزایش می‌دهد، کودکی که ذهن و جسم سالمی دارد بهتر یاد می‌گیرد و کودکی که قوانین بازی را بهتر یاد گرفته است در حین تحصیل هم به قوانین پایبند خواهد بود.

وی عنوان کرد: علاوه بر تمام موارد ذکر شده تخلیه انرژی نیز صورت می‌گیرد و کودک از نظر ذهنی آرام و برای حل مسائل درسی متمرکز می‌شود.

بهره‌مندی از ٢ نوع هوش هیجانی و شناختی به صورت ذاتی و اکتسابی

خزائی گفت: به طور کلی ٢ نوع هوش داریم یک هوش هیجانی و دیگری هوش شناختی، هوشی که از ابتدای تولد به صورت ارثی با خود به همراه داریم هوش هیجانی است و هوشی که بعد از تولد می‌آموزیم و اکتسابی است، هوش شناختی است.

این کارشناس علوم تربیتی اذعان کرد: مدیریت کنترل و اداره هیجانات احساسات افراد شامل چند فاکتور از قبیل خودآگاهی، خودانگیزی، خود کنترلی، همدلی و مهارت‌های اجتماعی است.

وی اضافه کرد: برای تقویت ذهن کودک فاکتورهای زیادی وجود دارد که یکی از این فاکتورها بازی کردن است، بازی تمرکز کودک را افزایش می‌دهد و ذهن را تقویت و توانایی ذهنی را افزایش می‌دهد.

وی تشریح کرد: بعضی از کودکان بیش فعال هستند و نمی‌توانند برای مدت طولانی روی یک مسئله متمرکز شوند بازی و یادگیری شامل کودکان بیش فعال نمی‌شود اما می‌توان کودکان بیش فعال را برای مدیریت بین بازی و درس کنترل کرد.

خزائی بیان کرد: هوش هیجانی اعتماد به نفس زیادی به کودک می‌دهد و استرس کودک را کاهش می‌دهد به دلیل اینکه مدیریت بر احساسات خود را یاد می‌گیرند و توانایی مدیریت شرایط مختلف زندگی را فرا می‌گیرند.

وی افزود: رسانه‌ها با ایجاد برنامه‌های مختلف می‌توانند هوش هیجانی را به چالش بکشند و کتاب‌های درسی و تمام دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی می‌توانند در تقویت هوش هیجانی ما نقش بسزایی داشته باشند.

خزائی خاطرنشان کرد: مهمترین نقش را برای کنترل هوش هیجانی کودک، خانواده‌ها و والدین دارند، سپس با گزینش برنامه‌های کارتونی و در نهایت انتخاب محیط‌های بازی و کاری و درگیر کردن کودکان به برخی چالش‌ها برای تقویت هوش هیجانی کودک سایر اقدامات مفید است.

۴۶

مجله خبری سیلاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا