بین الملل

انتشار اخباری از کودتای نظامی در سودان

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، منابع خبری از قبیل «عرب نیوز» و «الحدث» خبرهایی درباره وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند.

طبق این گزارش‌ها، نیروهای نظامی ناشناس به خانه «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان حمله کردند و او اکنون تحت بازداشت خانگی آنها قرار دارد.

بنا بر گزارش الحدث، نظامیان ناشناس همچنین چهار وزیر کابینه سودان و یک نماینده عضو «شورای حاکمیتی» سودان را در ساعت‌های اولیه بامداد دوشنبه (امروز) بازداشت کرده‌اند.

برخی منابع رسانه‌ای محلی خبر دادند، تعدادی از مردم ساکن خارطوم پایتخت سودان برای مقابله و اعتراض به تلاش برای کودتای نظامی به خیابان‌ها آمده‌اند.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «مقام‌های سودانی» خبر داد که نیروهای نظامی حداقل پنج مقام ارشد دولتی شامل نخست‌وزیر را تحت بازداشت خانگی قرار داده‌اند.

در بحبوحه خبرها درباره کودتا در سودان، منابع رسانه‌ای از بسته شدن فرودگاه خارطوم پایتخت این کشور خبر داده‌اند.

وزارت اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که نیروهای نظامی مشترک در حال اعمال فشار بر حمدوک هستند تا وی بیانیه‌ای در تایید کودتا صادر کند. وی طی پیامی از مقر اقامت اجباری‌اش از سودانی‌ها می‌خواهد که به صلح پایبند باشند و برای دفاع از انقلابشان به خیابان بیایبند.

رسانه‌های سودانی از آغاز نشست فوری فرماندهان ارتش سودان برای بررسی تحولات جاری و بازداشت اغلب رهبران ارشد احزاب سیاسی و برقراری تدابیر امنیتی در خارطوم خبر می‌دهند.

در چنین شرایطی، فرستاده ویژه آمریکا به سودان نیز در خصوص گزارش‌های واصله در خصوص کودتای نظامی در سودان ابراز نگرانی کرد

انتشار این خبرها در شرایطی صورت گرفته که اواخر شهریور ماه سال جاری، خبرهایی درباره کودتا در سودان منتشر شده بود.

 تلویزیون رسمی سودان ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ، ناگهان پخش زنده برنامه‌های خود را متوقف و اعلام کرد در این کشور «کودتایی نافرجام» صورت گرفته است.

گمانه‌زنی‌ها درزباره کودتا در سودان در حالی صورت گرفته که این کشور در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، شاهد عزل «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دستور ارتش بود.

سودان از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شده که به مدت ۵۳ ماه ادامه خواهد داشت و قرار است اوایل ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود. در حال حاضر قدرت بین ارتش، نیروهای مسلح و ائتلاف موسوم به «الحریة والتغییر» تقسیم شده است.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا