استانها

رفع موانع تولید در دستور کار انجمن‌های صنفی باشد/برقراری تعادل در زنجیره فولاد

به گزارش سیلاد از اصفهان، محمدیاسر طیب نیا در دیدار با رئیس و اعضای هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه اصلاح گفتمان توسعه کمی به توسعه کیفی و راه‌اندازی نهضت استفاده از حداکثر ظرفیت‌های موجود، افزایش بهره‌وری و رفع موانع تولید ازجمله مواردی است که امروز بیش‌ازپیش باید در دستور کار زز قرارگیرد، اظهار داشت: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به‌عنوان نهادی که شرکت‌های فولادی و صنایع پایین‌دست و بالادست زنجیره فولاد در آن عضو هستند، به‌خوبی می‌تواند نقش نمایندگی و گفتمان‌سازی در جهت برقراری تعادل در زنجیره فولاد را ایفا نماید.

وی افزود: ازاین‌رو انتظار مجموعه‌های فولادی عضو انجمن این است که انجمن اگرچه جایگاه حاکمیتی ندارد، اما با آینده‌نگری و لحاظ کردن تهدیدها و فرصت‌هایی که در زنجیره وجود دارد، گفتمان سازی را به‌خوبی اجرا کند، چراکه در زنجیره فولاد عدم تعادل‌هایی نیز به چشم می‌آید.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته و به‌واسطه نیازی که کشور درحال‌توسعه به صنعت فولاد داشت، گفتمان توسعه کمی، گفتمان رایج و حاکم بر زنجیره فولاد بود و همه موظف و مکلف بودیم در این گفتمان و پارادایم حرکت کنیم و توسعه‌های بسیار خوبی که در چند دهه گذشته در همین راستا شکل گرفته، نتیجه این گفتمان است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر شاهدیم زنجیره فولاد نه‌تنها پاسخگوی نیاز بازار داخل است، بلکه امکان صادرات نیز در زنجیره وجود دارد.

طیب‌نیا افزود: از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد، ۱۷ میلیون تن در داخل مصرف می‌شود، درحالی‌که بالغ‌ بر ۴۰ میلیون تن ظرفیت وجود دارد و طرح‌های توسعه در دست اجرا به سمتی حرکت می‌کند که در ۴ تا ۵ سال آینده، بالاتر از برنامه ۵۵ میلیون تن ظرفیت احداث‌شده خواهیم داشت. پر واضح است که در سال‌های گذشته، گفتمان توسعه کمی، برای کشور نیاز بوده، ولی امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که زیرساخت‌ها، منابع و مواد اولیه در زنجیره پاسخگو نیست و این می‌طلبد که گفتمان امروز تغییر کند و نقش نهادهایی مانند انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ایجاد این گفتمان نقشی بی‌بدیل و تعیین‌کننده است.

وی ادامه داد: این نهاد باید نقش روشنگری داشته باشد و فعالان زنجیره را نسبت به توسعه‌هایی که انجام می‌دهند هوشیار کند؛ چه بسا بسیاری از توسعه‌هایی که در شرایط فعلی شکل می‌گیرد، خود برهم زننده تعادل در زنجیره باشند. به همین دلیل باید گفت امروز تبدیل گفتمان توسعه کمی به گفتمان توسعه کیفی با ارزش افزوده بالاتر، نخستین نقشی است که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌تواند عهده‌دار آن باشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در زنجیره فولاد و صنایع مختلف صورت گرفته تصریح کرد: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم ظرفیت‌های ایجادشده در بسیاری از حوزه‌ها بیش از نیاز مصرف‌کنندگان داخلی است. اگرچه در حوزه محصولات کیفی کمبودها همچنان پابرجاست، اما در حوزه محصولات تجاری، انرژی، مواد غذایی و دیگر زنجیره‌ها، ظرفیت‌های خوبی در کشور ایجاد شده، ولی به‌علت مشکلات موجود، از این ظرفیت‌ها به‌طور کامل استفاده نمی‌شود. از همین رو، ما نیازمند ایجاد نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و افزایش بهره‌وری در کنار رفع موانع تولید هستیم.

طیب‌نیا با تأکید بر رفع موانع تولید افزود: امروز باید نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و افزایش بهره‌وری و رفع موانع تولید، مطابق آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، در کشور تبدیل به یک نهضت ملی شود و نکته اساسی این است که اگر سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده به بهترین نحو استفاده شود، اگر شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایجادشده در دستور کار قرار گیرد، نهادهایی مانند انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به‌راحتی می‌توانند در زنجیره فولاد مشخص کنند که کجا ظرفیت داریم، خلأها کجاست و یا با چه حجم سرمایه‌گذاری و با چه رویکردی می‌شود از این ظرفیت‌ها استفاده حداکثری کرد و این رویکرد نشان از نقش بی‌بدیل این نهاد صنفی دارد.

۴۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا