فناوری اطلاعات

مرکز ایسپا: نزدیک به نیمی از کاربران کشور فقط از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند

نتایج نظرسنجی «ایسپا» درباره استفاده‌ مردم از شبکه‌های اجتماعی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران منتشر شده و بر اساس این نظرسنجی ۴۸.۴ درصد از پاسخگویان گفته‌اند فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی مثل تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند.

در نظر سنجی ایسپا (مرکز آمار دانشجویان) آمده است که تنها ۱.۸ درصد افراد فقط از رسانه‌های اجتماعی داخلی مثل سروش استفاده می کنند. همچنین ۲۲.۸ درصد پاسخگویان گفته‌اند هم از رسانه‌های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می کنند. ۲۷ درصد پاسخگویان نیز در حال حاضر کاربر هیچکدام از رسانه‌های اجتماعی داخلی یا خارجی نیستند.

از سوی دیگر بر اساس این نظرسنجی ایسپا، گروه‌ سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بیش از سایر گروه‌های سنی فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند. ۵۰.۵ درصد از گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۹.۴ درصد از گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۴۴.۴ درصد افراد ۵۰ سال و بالاتر گفته اند فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی، ۲۷.۱٪ کاربران در طول روز به صورت مستمر از اینستاگرام استفاده می‌کنند. ۳۹.۳٪ روزی یک یا چند بار، ۱۲.۴٪ هفته‌ای یک یا چند بار و ۲.۷٪ ماهی یک یا چند بار به آن سر می‌زنند. ۱۸.۵٪ کاربران اصلاً وارد این رسانه اجتماعی نمی‌شوند.

آمار جدید ایسپا نشان می‌دهد که ۳۵.۶ درصد کاربران رسانه‌های اجتماعی، اصلاً از تلگرام استفاده نمی‌کنند اما ۱۲.۹٪ در طول روز به طور مستمر، ۲۷.۳٪ نیز روزی یک یا چند بار، ۱۷.۹٪ هفته‌ای یک یا چند بار و ۶.۳٪ ماهی یک یا چند بار وارد تلگرام می‌شوند.

این نظرسنجی در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده است. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است.

همچنین بر اساس نتایج نظرسنجی‌های گذشته ایسپا، واتساپ محبوب‌ترین پیام‌رسان داخلی است و ۷۱.۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال ایرانی از پیام رسان واتساپ استفاده می‌کنند.

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران پیش‌تر در گفتگو با دیجیاتو تاکید کرده بود که در آمارهایشان نمونه مکفی در نظر می‌گیرند تا قابلیت تعمیم به کل کشور را داشته باشد. او همچنین تاکید کرده بود نرفتن به سوی پیام‌رسان‌های داخلی یک اعتراض نمادین از سوی کاربران داخل کشور است؛ اعتراضی که به نظر می‌رسد کماکان ادامه دارد و حالا نزدیک به نیمی از مردم فقط این پیام رسان‌ها استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا