کیا سراتو ۲۰۲۲ رونمایی شد؛ تغییرات مثبت برای سدان اقتصادی کرهای
کیا از فیسلیفت فورته برای بازار آمریکای شمالی رونمایی کرد. این خودرو که در سرزمین مادری با نام K3 و در برخی بازارهای دیگر از جمله ایران با نام سراتو شناخته میشود، در نسخه فیسلیفت تغییرات مثبتی را به خود دیده و چهرهای جذابتر دارد. بازنگری در طراحی چراغهای جلو و عقب، بازطراحی سپرها و جلوپنجره و همچنین نصب لوگوی جدید از شاخصترین تغییرات فیسلیفت فورته هستند.
در حالیکه نسل جدید اپتیما در آمریکا به K5 تغییر نام داده، کیا تصمیم گرفته فیسلیفت K3 را با همان نام فورته در این کشور به فروش برساند. شاید از نسل بعدی، این خودرو همانند برادر بزرگتر خود با هویتی جدید در ایالات متحده به فروش برسد.
تریم اسپرت GT از کیا فورته یا همان سراتو، با سپرهای اسپرتتر و سه چراغ مهشکن LED از دیگر تریمها قابل تشخیص است. این تریم به همراه تریم GT-Line به چراغهای عقب LED مجهز شده و با دقت در این ویژگی میتوان آن دو را از بقیه اعضای خانواده شناسایی کرد. رینگهای ۱۶ یا ۱۷ اینچی با طرح جدید به همراه اسپویلر کوچک روی صندوق عقب هم مختص تریمهای LXS و GT-Line هستند.
در داخل کابین نمایشگرهای موجود رشد ابعاد را تجربه کردهاند. نمونه حاضر در پشت فرمان در هر چهار تریم از ۳.۵ به ۴.۲ اینچ ارتقا یافته و نمایشگر مربوط به سیستم اینفوتینمنت که قبلا ۸ اینچ بود، در تریمهای ردهبالا ۱۰.۲۵ اینچی است. این نمایشگر حالا از اندروید اوتو و کارپلی بصورت بیسیم پشتیبانی میکند. استفاده از ترمز پارک برقی و تعبیه یک پورت شارژ USB برای سرنشینان عقب از دیگر تغییرات قابل ذکر هستند.
دو تریم GT و GT-Line به استارت از راه دور مجهز هستند و امکان سفارش چرم سنتتیک و همچنین ۱۵ سیستم ایمنی برای آنها وجود دارد، برخی از این سیستمها جدید بوده و برخی دیگر از نسخه قبلی منتقل شدهاند. از جمله سیستمهای ایمنی فورته که یک خودروی اقتصادی محسوب میشود، باید به مواردی مثل سیستم پایش نقاط کور، کروز کنترل مبتنی بر مسیریاب و سیستم خروج امن اشاره کرد.
کیا فورته ۲۰۲۲ با دو موتور وارد بازار خواهد شد. در تریمهای پایینرده یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر نیروی لازم را تامین میکند. این موتور توانایی ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۷۹ نیوتن متر گشتاور را دارد. در تریمهای GT و GT-Line وظیفه تامین نیرو به موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ سپرده شده؛ این موتور هم ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
هر دو موتور از طریق یک گیربگس هفت سرعته دوکلاچه خودکار با چرخهای محور جلو در ارتباط هستند. بد نیست اشاره کنیم در تریم GT که مدل پرچمدار به شمار میرود، از سیستم اگزوز اسپرت و سیستم تعلیق مولتی لینک (چند اتصالی) در عقب استفاده شده تا هندلینگ بهتری داشته باشد.
درباره قیمت و زمان عرضه فعلا حرفی به میان نیامده، اما برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم مدل ۲۰۲۱ از فورته در آمریکا با قیمتی زیر ۲۰ هزار دلار به فروش میرسد. از این رو به احتمال زیاد نسخه فیسلیفت هم با قیمتی در همین حدود راهی نمایندگیها خواهد شد.