مرسدس در مسیر سایپا؛ تاخیر یک ساله تحویل خودروها به علت کمبود تراشه
صنعت خودروسازی روزهای عجیبی را سپری میکند. با شیوع گسترده کرونا و نیاز روز افزون به تراشه برای تولید رایانههای شخصی، تعطیلی خطوط تولید و کاهش ذخایر تراشه، تمامی برنامه خودروسازان را برای آینده نزدیک دچار مشکل کرده است. این مسئله باعث شده تا بسیاری از خطوط تولید در سرتاسر جهان به صورت اجباری تعطیل شود و سایرین نیز با مشکل تاخیر در تحویل محصولات مواجه شوند و همین عامل نیز باعث برهم خوردن نظم عرضه و تقاضا در بازار شده و افزایش شدید قیمت برخی خودروهای خاص را در پی داشته است، وضعیتی تقریبا مشابه با شرایط خودروسازان داخلی ایران.
به تازگی مرسدس بنز آلمان اعلام کرده است که به علت کمبود تراشه بخش عظیمی از سفارشهای خود را با تاخیر بیش از یک ساله به دست مشتریان خود خواهد رساند.
اولا کالنیوس مدیرعامل گروه خودروسازی دایملر در این رابطه گفته که تقاضا برای برند مرسدس بنز بسیار زیاد است و در عین حال محدودیتهای شدیدی وجود دارد.
در حال حاضر مرسدس بنز و بی ام و اعتقاد دارند که کمبود تراشه ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به طور کامل رفع نشود. گرچه در سال آینده میلادی احتمالا مشکلات کمتر خواهد بود.
پیش از این گزارشی مبنی بر عدم عرضه مدلهای V8 در بازار ایالات متحده آمریکا به علت کمبود تراشه رسانهای شد اما مرسدس اعلام کرد که به علت مشکلات کیفی مجبور شده تا عرضه مدل V8 را به صورت موقت به بازار آمریکای شمالی متوقف کند.
فیلیپ شیمرف رئیس بخش AMG اعلام کرده است که با توجه به تقاضای زیاد برای مدل های V8، این دست از محصولات تا ۱۰ سال دیگر توسط مرسدس بنز عرضه خواهند شد. گرچه احتمالا بازار اتحادیه اروپا به علت شرایط سخت گیرانه زیست محیطی امکان فروش خودرو با موتور V8 را از چند سال آینده ممنوع کند.
در حال حاضر مرسدس بنز G-Class با قیمت های نوجومی در آمریکا خرید و فروش میشوند و یکی از دلایل قیمت بالا، توقف عرضه این محصول به این بازار است.
کمبود تراشه به خبر اصلی صنعت خودرو تبدیل شده است با این وجود افرادی از جمله ایلان ماسک اعتقاد دارند که این مسئله به زودی و با پایان همه گیری کرونا در سرتاسر جهان حل خواهد شد.