ورزش

فروشگاهی لاکچری و تماشایی به نام PSG

سپهر ستاری: در کنار رود «سن» در شهر پاریس و در فاصله پنج دقیقه‌ای تا موزه مشهور «لوور»، فروشگاهی به نام «ساماریتــِن» خودنمایی می‌کند. این ساختمان آخرین بار با هزینه‌ای ۷۵۰ میلیون یورویی مورد بازسازی قرار گرفت؛ ساختمانی از جنس چوب که در یک منطقه ویژه جا خوش کرده است. محصولات داخل این فروشگاه، برندهای لوکسی همچون «دیور»، «گاکی»، «پرادا» و «لوئی ویتان» هستند و مشتریان برای خرید یک کفش ساده حداقل ۱۰۰۰ یورو می‌پردازند! حتی در دوران شیوع کرونا نیز تجارت محصولات لاکچری نه تنها دچار رکورد نشد بلکه رشد قابل توجهی را نیز ثبت کرد. این حقیقتی غیرقابل کتمان است که «ساماریتـِن» توجه مردم را به شکلی جادویی به سمت خود جلب می‌کند؛ مردمی که در راهروهای آن با هیجانی غیرقابل وصف قدم می‌زنند و به تماشا و تحسین محصولاتِ فروشگاه می‌پردازند. گویی که مشغول تماشای نقاشی «مونالیزا» در موزه تاریخی «لوور» هستند.

تیم فوتبال «پاری‌سن‌ژرمن» را اکنون می‌توانید به «ساماریتن» تشبیه نمایید؛ تیمی که باارزش‌ترین و گران‌قیمت‌ترین ستاره‌ها و جواهرات دنیای فوتبال را زیر یک سقف گرد هم آورده. درون دروازه «جیانلوییجی دوناروما» حضور دارد که پس از کسب عنوان قهرمانی یورو ۲۰۲۰ با تیم ملی ایتالیا، عنوان بهترین بازیکن تورنمنت را به آغوش کشید. یک خط جلوتر «سرخیو راموس» کاپیتان سابق رئال مادرید و مهره باارزش آن‌ها در یک دهه اخیر، اینبار در لباس «PSG» خودنمایی می‌کند. چند قدم آن‌طرف‌تر «مارکو وراتی» یکی دیگر از ستارگان قهرمانی ایتالیا در یورو ۲۰۲۰ را می‌بینید که هدایت و رهبری خط هافبک «میلیونرهای پاریسی» را به دست گرفته است.

در نهایت هم خط حمله این تیم؛ جایی که تک‌تک هنرپیشه‌های نقش اولش را هر کودکی حتی در توکیو، دهلی‎نو، کیپ‌تاون و ریو هم می‌شناسد. «نیمار جونیور» و «کیلیان امباپه» نه تنها بااستعدادترین مهاجمان جهان هستند، بلکه لقب گران‌ترین‌ها را نیز یدک می‌کشند. دو ستاره‌ای که خریدشان برای «ناصر الخلیفی» بیش از ۴۰۰ میلیون یورو هزینه تراشید و حالا در کنار این دو جواهر، الماس چشم‌نوازی به نام «لیونل مسی»؛ برنده ۶ توپ طلا و قهرمان سابق بارسلونا هم شروع به دلبری کرده است. اسطوره‌ای که در جدال سه‌شنبه شب مقابل منچسترسیتی، گل دوم تیمش را با جادوی همیشگی خود به زیباترین شکل ممکن به ثمر رساند تا به چشم بینندگان، لحظاتی ناب از «هنر» را هدیه دهد.

این سه نفر مشهورترین فوتبالیست‌های روی کره زمین هستند که روی هم بیش ۵۰۰ میلیون دنبال‌کننده در فضای مجازی دارند. تنها کسی که از این جمع جا مانده «کریستیانو رونالدو» است اما حضور هم‌زمان این سه اسطوره هم قطعاً فراتر از رویای هر مربی محسوب می‌شود.

پاری‌سن‌ژرمن در ۹ سال گذشته، ۷ بار جام قهرمانی لیگ یک فرانسه را بالای سر برده اما نه برای هواداران و نه مدیران این باشگاه، دیگر لیگ داخلی در اولویت قرار ندارد. این باشگاه بدون کسب عنوان اروپایی در سال‌های اخیر، جای خود را بین بزرگان قاره باز کرده است؛ باشگاهی که مربیان مشهوری همچون «کارلو آنچلوتی»، «اونای امری»، «لوران بلان»، «توماس توخل» و حالا «مائوریسیو پوچتینو» را روی نیمکت خود نشانده! اکنون در پاریس همه دیدگاهی بین‌المللی یافته‌اند و به کسب عنوان قهرمانی در UCL می‌اندیشند؛ به کسب اولین عنوان بین‌المللی باشگاه از سال ۱۹۹۶ تاکنون. عنوانی که در سال‌های اخیر چند بار به آن نزدیک شدند اما در لمسش ناکام ماندند. اینبار ولی با بهره‌مندی از «بهترین‌ها» به نظر می‌رسد به خواسته‌اش دست یابد. پیروزی برابر منچسترسیتی می‌تواند پیش‌پرده همین موفقیت تاریخی باشد.

فراموش نکنید که طرفداران این تیم در سراسر جهان، روزبه‌روز افزایش می‌یابد و اگر این هواداران فرصت دیدن ستارگان محبوب خود از نزدیک را داشته باشند، احتمالاً جمعیتی مشابه با هواداران ستارگان موسیقی «پاپ» یا بازیگران «هالیوود» تشکیل خواهند داد. فروش پیراهن‌های «PSG» به طرز فاحشی افزایش یافته تا حتی ویروس «کووید ۱۹» هم در تاثیرگذاری مالی روی این باشگاه ناکام بماند. اکنون نام «پاری‌سن‌ژرمن» بیشتر از هر زمانِ دیگری سر زبان‌ها افتاده است. حالا می‌توانید با اطمینان از این بگویید که پس از «برج ایفل» و «کلیسای نوتردام»، اکنون پاریس یک قطب جدید پیدا کرده؛ یک تیم فوتبال فوق‌العاده گران‌قیمت.

باشگاه حتی به بخشی از فرهنگ پاپ تبدیل شده؛ به همین دلیل است که ویدیوهای تیم بازدیدهای ۹ رقمی دارد. ضمن اینکه «PSG» به واسطه بهره‌مندی از ستاره‌های جذابِ جدیدش، گامی بزرگ در صنعت مد نیز برداشته و با پرداخت ۳۰۰۰ یورو به «کریستل کوچر» طراح لباس مشهور، از پیراهن جدیدش رونمایی نمود. طراحی سرشناس که مشتریانی همچون «بیانسه»، «لئوناردو دی‌کاپریو» و «مایک جگر» را هم در کلکسیون خود می‌بیند. ترکیبی جادویی که در پاریس به عنوان شهر مد و افراط به خوبی جواب می‌دهد!

فوتبال حرفه‌ای همان‌طور که پاری‌سن‌ژرمن نشان داده، در سال‌های اخیر دچار تغییر و تحولی اساس شده و اکنون باشگاه‌ها مدل جدیدی را به عنوان الگوی خود در نظر گرفته‌اند. مدلی همچون «ساماریتــِن» که همه را مجذوب تماشایش می‌کند. به همین دلیل زمانی که «PSG» و «منچسترسیتی» مقابل هم قرار گرفتند، تمام جهان به تماشایشان نشست. آیا منظره‌ای از این بهتر وجود دارد؟ بعید می‌دانم.

نویسنده: فیلیپ لام

مترجم: سپهر ستاری

۲۵۸ ۴۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا