فناوری اطلاعات

چرا اتحادیه اروپا باید اپل را مجبور به استفاده از USB-C در آیفون کند؟

اکثر گوشی‌های اندرویدی به پورت USB-C مجهز شده‌اند، لپ‌تاپ‌ها از این پورت بهره می‌برند و حتی مک‌بوک‌ها و برخی آیپدهای اپل هم چنین پورتی دارند، اما کوپرتینویی‌ها هنوز از پورت لایتنینگ در آیفون‌ها استفاده می‌کنند. این موضوع در آینده احتمالا تغییر می‌کند چرا که اتحادیه اروپا می‌خواهد اپل را مجبور به استفاده از پورت USB-C در آیفون کند، اما چرا چنین اقدامی را باید مناسب ارزیابی کنیم؟

اتحادیه اروپا بطور خاص اپل را هدف قرار نداده و می‌خواهد تمام سازندگان محصولات الکترونیکی را به استفاده از چنین پورتی برای شارژ مجبور کند. اما اکثر شرکت‌های مطرح در چنین مسیری قرار دارند و تنها کوپرتینویی‌ها از چنین پورتی برای گوشی‌هایشان دوری می‌کنند.

اتحادیه اروپا می‌خواهد با یکسان‌سازی پورت شارژ میان محصولات الکترونیکی، ضایعات را کاهش دهد چرا که کاربران تنها باید از یک شارژر و کابل برای شارژ دستگاه‌های مختلف استفاده کنند. این قانون تنها مربوط به گوشی‌های هوشمند نمی‌شود و دوربین‌ها، تبلت‌ها و هدفون‌ها را هم شامل می‌شود، هرچند مواردی استثنایی هم وجود دارد.

اگر این طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا به یک قانون تبدیل شود، تولیدکنندگان ۲۴ ماه فرصت دارند که تغییرات لازم را روی محصولاتشان اعمال کنند. بنابراین اپل هم در نهایت مجبور می‌شود از چنین پورتی در آیفون‌ها استفاده کند. اما چرا اتحادیه اروپا باید کوپرتینویی‌ها را به چنین کاری مجبور کند؟ در ادامه دلایل چنین موضوعی را بیان می‌کنیم.

راحتی استفاده از دستگاه

در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی شاهد استفاده از پورت USB-C هستیم، بنابراین اگر یک شارژر با چنین کابلی داشته باشید، می‌توانید اکثر دستگاه‌ها از لپ‌تاپ گرفته تا گوشی‌های هوشمند و دوربین‌ها را با آن‌ها شارژ کنید.

علاوه بر این، دیگر نیازی به خرید کابل‌های جداگانه نخواهید داشت که نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان می‌شود، بلکه کاهش ضایعات الکترونیکی را هم در پی دارد که به نفع محیط زیست است.

تجهیز بسیاری از محصولات اپل به USB-C

اپل در حالت کلی از پورت USB-C در محصولاتش استفاده می‌کند و می‌توانید این پورت را در مک‌بوک‌ها و برخی آیپدها حتی نسل جدید آیپد مینی هم ببینید. در حقیقت چند سالی می‌شود که این پورت در مک‌بوک‌های اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اپل در استفاده از پورت USB-C در لپ‌تاپ‌هایش از شرکت‌های دیگر حتی جلوتر است و تمام کارها را به آن‌ها واگذار کرده، البته احتمالا در آینده شاهد بازگشت پورت HDMI به مک‌بوک پرو باشیم.

اگر رویکرد اپل اینطور بود که مک‌بوک‌ها را به پورت USB-C مجهز کند و سایر محصولاتش پورت لایتنینگ داشته باشند، می‌توانستیم با استفاده از لایتنینگ در آیفون‌ها کنار بیاییم. اما همانطور که بالاتر گفتیم، حتی آیپدها هم چنین پورتی دارند، البته هنوز آیپد پایه به لایتنینگ مجهز شده که منطقی است.

نسل نهم آیپد یک تبلت مقرون به‌صرفه است، اما آیفون‌ها با قیمت تقریبا بالایی به فروش می‌رسند. علاوه بر قیمت، دیگر در جعبه آیفون‌ها هم خبری از شارژر نیست و شارژری که اپل به کاربران می‌فروشد، پورت USB-C دارد.

استانداردسازی بهتر

یکی دیگر از مزایای استفاده از USB-C در آیفون‌ها، کمک به بهبود استانداردسازی چنین پورتی است. یکی از مشکلات USB-C مربوط به پروتکل‌های شارژ می‌شود که برخی مواقع برای هر دستگاهی متفاوت است.

در نسل‌های قبلی گوشی‌های وان پلاس، تا زمانی که از فناوری این کمپانی استفاده نمی‌کردید، قادر به بهره‌مندی از شارژ سریع نبودید، حتی از گوشی‌تان پورت USB-C داشت. این موضوع از آن زمان تا به امروز بهبود چشمگیری پیدا کرده، اما هنوز نمی‌توان برخی دستگاه‌ها را با سرعت مناسبی شارژ کرد.

با ورود آیفون‌ها به چنین میدانی، پروتکل‌های شارژ بهبود پیدا می‌کنند. اگرچه این موضوع به معنای عدم توسعه فناوری‌های مختلف نیست، اما شرکت‌ها سازگاری بهتری با شارژر‌های مختلف پیدا می‌کنند. بدون شک نمی‌توان از تاثیرگذاری بالای اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند چشم‌پوشی کرد.

دسترسی راحت‌تر به شارژر

با توجه به کشوری که کاربران در آن زندگی می‌کنند، آیفون‌ها یا گوشی‌های اندرویدی سهم بیشتری در بازار دارند، بنابراین اگر نیاز به شارژر داشته باشید و جزو اکثریت نباشید، نمی‌توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید. اما اگر استانداردسازی بهبود پیدا کند و شاهد استفاده از استانداردهای شارژ و شارژهای مشابه باشیم، در تمام شرایط می‌توانید یک شارژر پیدا کنید.

اقدامی در راستای برنامه محیط زیست اپل

اپل سال گذشته میلادی با این عنوان که می‌خواهد به محیط زیست کمک کند، تصمیم به حذف شارژر و هدفون از جعبه گوشی‌های سری آیفون ۱۲ گرفت و البته امسال هم چنین روندی را با سری آیفون ۱۳ ادامه داد. پس از این اقدام کوپرتینویی‌ها، شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ هم در چنین مسیری گام برداشتند.

همانطور که گفتیم، چنین کاری برای محیط زیست انجام شد چرا که کاربران به استفاده از شارژرهای قدیمی ادامه می‌دهند و ضایعات الکترونیکی کمتر می‌شود و همچنین ابعاد و وزن جعبه آیفون‌ها کاهش می‌یابد که منجر به مصرف سوخت کمتر برای حمل و نقل آن‌ها می‌شود که تمامی آن‌ها به نفع کره زمین است. البته همانطور که می‌توان حدس زد، یک شرکت تریلیون دلاری تنها برای محیط زیست دست به چنین کاری نمی‌زند و پول نقش مهمی در چنین تصمیم‌هایی دارد.

اگر اپل واقعا هدفش از چنین اقداماتی محیط زیست بود، از چند سال پیش یعنی از همان زمانی که پرچمدارهای اندرویدی شروع به استفاده از USB-C کردند و مک‌بوک‌ها به آن مجهز شدند، آیفون‌ها را به این پورت مجهز می‌کرد. بنابراین طرح اتحادیه اروپا می‌تواند به اجبار اپل را به اهداف زیست محیطی‌اش نزدیکتر کند.

تغییری که شاید بدون اجبار انجام نشود

شاید در نگاه اول تصور کنید که بدون چنین طرحی هم اپل به‌زودی از پورت USB-C در آیفون استفاده می‌کند، اما نمی‌توان درباره این موضوع مطمئن بود چرا که از همین حالا کوپرتینویی‌ها مخالفتشان با چنین تغییری را اعلام کرده‌اند و چنین اقدامی را مانع نوآوری در آینده می‌دانند.

با توجه به چنین واکنشی، اپل احتمالا برنامه‌ای برای افزودن چنین پورتی به آیفون ۱۴ نداشته چرا که در اینصورت، با یک بیانیه عادی از بررسی طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا خبر می‌داد و از همان ابتدا با آن مخالفت نمی‌کرد.

پورت لایتنینگ مانند ناچ بالای نمایشگر به یکی از ویژگی‌های اساسی آیفون‌ها تبدیل شده و به گونه‌ای آن‌ها را نسبت به سایر محصولات بازار منحصر به‌فرد می‌کند، بنابراین شاید همین موضوع یکی از دلایل مخالفت‌های اپل باشد.

آیفون ۱۳ پرو مکس

در نهایت کوپرتینویی‌ها با یک روش می‌توانند قانون احتمالی اتحادیه اروپا را دور بزنند که آن، حذف هرگونه پورت است. با اینکار، آیفون‌ها به ارتباطات بی‌سیم برای شارژ و انتقال اطلاعات وابسته می‌شوند و دیگر نیازی به استفاده از پورت USB-C هم ندارند. اگرچه گزارش‌ها از توسعه چنین آیفونی خبر می‌دهند، اما چنین ایده‌ای احتمالا در آینده نزدیک عملی نباشد، هرچند اپل نشان داده که می‌تواند به راحتی جهت بازار را تغییر دهد.

در هر صورت انتظار می‌رود عمر پورت لایتنینگ رو به پایان باشد و در نهایت بتوانیم به پورت USB-C در آیفون‌ها دسترسی پیدا کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا