بین الملل

بغداد: اجازه تعدی از خاک عراق به ایران را نمی‌دهیم

«فواد حسین» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی در حاشیه هفتاد و هشتمین دور از نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره پایان مهلت ایران برای انتقال گروه‌های تروریستی از مرز دو کشور اظهار کرد: ما به قانون اساسی عراق پایبند هستیم و طبق آن هیچ سازمان یا گروهی حق استفاده از خاک کشور برای حمله به کشورهای همسایه و ایران را ندارد.

فواد حسین افزود: ما نیز در چارچوب قانون اساسی با این گروه‌های مسلح (تروریستی) مبارزه می‌کنیم و خوشبختانه با گفت‌وگوی مثبتی که با طرف ایرانی داشتیم، توانستیم حملات را متوقف کنیم.

وی با اشاره به دیدارهایش با مقامات ایران در سفر اخیرش به در تهران گفت: چند روز پیش در تهران بودم و دیدارهای طولانی و پرباری با همتای خود و رئیس جمهوری اسلامی ایران داشتم. قرارداد امنیتی میان تهران و بغداد وجود دارد. همچنین بغداد و اربیل در زمینه نحوه رفتار با گروه‌های مسلح (تروریستی) نیز همکاری دارند.

او با بیان این که دولت اقلیم کردستان عراق با گروه‌های مذکور در این زمینه رایزنی کرده، گفت: اربیل برخی از این گروه‌ها که فعالیت‌های نظامی در مرز دارند را متقاعد به عقب‌نشینی کرد و این گروه‌ها در پنج اردوگاه مستقر شدند.

اواخر اسفند ماه سال گذشته و در جریان سفر «علی شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عراق، طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور، توافق‌نامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق از سوی شمخانی و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق به‌ امضا رسید.

این توافق نامه امنیتی مشترک شامل هماهنگی در حفاظت از مرزهای مشترک بین دو کشور و تحکیم همکاری در چندین زمینه امنیتی است و بر اساس این توافق‌نامه که مقام‌های ارشد امنیتی دو کشور برای تهیه آن چندین ماه گفت‌گو و رایزنی کرده بودند، عراق متعهد شده که به گروه‌های مسلح تروریستی اجازه ندهد که از خاک این کشور در منطقه کردستان عراق برای حمله‌ به گذرگاه‌های مرزی ایران استفاده کنند.

ایران پیش از امضای این توافق‌نامه امنیتی در سال گذشته، در چندین نوبت مناطقی از اقلیم کردستان عراق را که به محل تجمع و فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب مخالف جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود، مورد حملات موشکی قرار داده بود و نسبت به فعالیت این گروه‌های تروریستی در مناطق مرزی مشترک بین ایران و عراق به مقامات دولت بغداد و اقلیم کردستان عراق هشدار داده و از مقامات این کشور همسایه خواسته بود که نیروهای نظامی خود را در مناطق مرزی مشترک مستقر کنند.

ایران امروز سه شنبه (۱۹ سپتامبر) را آخرین موعد برای اجرای این توافق امنیتی با عراق برای خلع سلاح گروه‌های تجزیه طلب در اقلیم کردستان اعلام کرده است.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری سیلاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا