پرداخت خلافی فقط از درگاههای مجاز مورد تایید پلیس است
تخلفات رانندگی همواره در کشور ما بحث داغی بوده است چراکه هم رانندگان با بیاحتیاطی و گاها بیفکری تخلفات جدیدی را ثبت کرده و جریمه میشوند و هم پلیس پیوسته در حال بهروزرسانی قوانین بازداره خود است. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار و قوانین جدید این حوزه:
پرداخت خلافی فقط از درگاههای مجاز مورد تایید پلیس است [به روز رسانی] – شهریور ۱۴۰۰
سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: «به هموطنان توصیه میکنیم که جریمههای رانندگی خود را تنها از طریق درگاههای مجاز مورد تایید پلیس همچون درگاه راهور ۱۲۰ یا ATM و یا درگاه بانکهای معتبر پرداخت نمایند.»
گفتنی است علاوهبر دستگاههای ATM، بانکها و سایت راهور ۱۲۰ بعضی از شرکتهای خصوصی نیز خدمات مرتبط با پرداخت جریمههای رانندگی را ارائه میدهند که البته تعدادی از این شرکتها مورد تایید پلیس نبوده و توصیه میشود از خدمات آنها استفاده نشود.
سرداد هادیانفر در خصوص نحوی فعالیت این شرکتها گفت: «شرکتهای خصوصی از طریق ارائه خدمات کسب درآمد دارند و به همین جهت نیز جریمههای پرداختی توسط مردم را نزد حساب بانکی خود نگه داشته و پس از چند روز و با بهره بردن از سود این جریمهها، آنها را به حساب خزانه دولت واریز میکنند. ما دسترسی این شرکتها به سامانه پرداخت خلافی خود را قطع کردهایم و به مردم توصیه میکنیم جریمه خود را از طریق آپ و قبضینو پرداخت نکنند، این درگاه ها مورد تایید پلیس راهور نیست.»
افزایش رقم توقیف خودرو تا سقف ۳ میلیون تومان [به روز رسانی] – شهریور ۱۴۰۰
سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد:
براساس قانون سقف جرایم برای توقیف خودرو یک میلیون تومان است اما با توجه به شرایط کرونایی تا سه میلیون تومان با راننده مساعدت میشود.
وی همچنین خاطر نشان کرد تأخیر در ارائه خدمات دفاتر پلیس به علاوه ۱۰ به رانندگان، به دلیل حجم بالای جرایم کرونایی است که با راه اندازی ربات درحال برطرف شدن است.
جریمه، نمره منفی ،احضار و اخذ تعهد در انتظار رانندگان پرسرعت و حادثه ساز [به روز رسانی] – شهریور ۱۴۰۰
سرهنگ محمد رازقی معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ به نقش قرارگاه سرعت در کاهش تخلفات رانندگی پرداخت و اظهار داشت: «پس از اخذ تخلف حتی یک نفر برای بار دوم به این قرارگاه مراجعه نکرده است.»
سرهنگ رازقی گفت: «پلیس راهور تهران بزرگ برای مدیریت سرعت در شهر تهران برنامه ریزی های متعدد انجام داده و کاهش و کنترل سرعت های غیر مجاز وسایل نقلیه را به روشهای مختلف در برنامه خود قرارداده است.»
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: «در دسته بندی سرعتهای غیر مجاز سه سطح با میزان جریمه متفاوت تعیین شده است؛ اگر سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر از حد مجاز باشد مبلغ ۶۰ هزار تومان جریمه دارد؛ در سرعت بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر از حد مجاز ضمن اعمال قانون ۲۰۰ هزار تومانی، ۵ نمره برای وسایل نقلیه شخصی و ۱۰ نمره منفی برای وسایل نقلیه عمومی ثبت می شود.»
سرهنگ رازقی افزود: «در سرعتهای بالای ۵۰ کیلومتر با توجه به خطر آفرینی هم برای فرد راننده و هم دیگر رانندگان، ضمن ۲۰۰ هزار تومان اعمال قانون و ثبت نمره منفی، برای این نوع رانندگان برنامه ویژه ای داریم.»
وی گفت: «در قرارگاه کنترل سرعت با توجه به رصد روزانه سرعت با استفاده از سامانهها، رانندگانی که سرعت های بالا و خطر آفرین دارند از طریق پیامک و یا تماس تلفنی به پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ احضار شده و میبایست حضور یافته و ضمن آموزش هایی که میبینند توجیه شوند؛ در ضمن از این رانندگان تعهد اخذ میشود که دیگر مرتکب این تخلف حادثه ساز و خطرناک نشوند.»
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: «این کار، تبعات بسیار خوبی داشته است چراکه از زمانی که این طرح را اجرا کرده ایم هیچ راننده ای دوباره این تخلف را تکرار نکرده و همه کسانی که این تعهد را داده و آموزش ها را گذرانده اند برای بار دوم این تخلفات را انجام ندادهاند.»
اگر برای سوم مرتکب تخلف رانندگی شوید به مقامات قضایی معرفی خواهید شد [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰
جانشین پلیس راهور تهران بزرگ از ارسال پیامک مربوط به تخلفات رانندگی برای ۲ هزار و ۷۳۵ راننده در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.
سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور جانشین پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: «با پیگیریهایی که صورت پذیرفت امسال مجدد قرارگاه کنترل سرعت در پلیس راهور تهران بزرگ کار خود را ادامه میدهد، همکاران بنده در مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ مسئولیت این کار را برعهده دارند و زیر نظر مستقیم رییس این مرکز قرارگاه سرعت فعالیت خود را ادامه میدهد.»
وی بیان کرد: «قانون گذار سرعت را به سه بخش تقسیم کرده است که بخشی از سرعتها تا ۳۰ کیلومتر بیشتر از حد مجاز و بخش دیگری ۳۰ کیلومتر تا ۵۰ کیلومتر بالاتر از حد مجاز و بخش سوم نیز سرعتهای بالاتر از ۵۰ کیلوتر در ساعت است، قرارگاه کنترل سرعت در پلیس راهور تهران بزرگ سرعتهای بالاتر ۵۰ کیلومتر در ساعت را مورد بررسی و کنترل میکند.»
سرهنگ موسوی پور بیان کرد: «دوربینها این سرعتها را که شبها ثبت میکنند، فردای همان روز همکاران بنده این سرعتها را رصد کرده و سرعتهایی که بالای ۵۰ کیلومتر بالاتر از سرعت مقرره بوده را از طریق سامانههایی که در دسترس داریم ثبت کرده برای مالکین مشخص شده پیامک ارسال میشود.»
وی گفت: «برای بار اول و دوم برای رانندگان متخلف حضور در پلیس راهور است و بحث توجیه و آموزش و اعمال قانون و پرداخت جرایم را داریم و اگر این تخلفات به بار سوم برسد برابر ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی این تخلف اخلال در نظم محسوب شده و پرونده تحویل مقامات قضایی میشود.»
وی افزود: «برای ۲۷۳۵ راننده در سه ماهه سال جاری پیامک ارسال شده که امیدواریم با احترام به قانون و کاهش سرعتها توسط رانندگان شاهد حوادث تلخ در سطح معابر شهر تهران نباشیم.»
عدم صلاحیت سربازان برای صدور قبض جریمه [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰
طبق ماده ۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تنها افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیدهاند، اجازه تشخیص تخلفات و صدور قبض جریمه را دارند و در نتیجه سربازان وظیفه چنین صلاحیتی ندارد.
طبق ماده ۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پلیس زمانی میتواند خودروی در حال حرکت را متوقف کند که تخلفی مشاهده کند. در غیر این صورت، چنانچه بدون دلیل خودرویی را متوقف کند دستور دهنده مرتکب تخلف شده است. این ماده مقرر میکند به مأموران موضوع ماده ۲ این قانون اجازه داده میشود متخلفین از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را پس از تشخیص تخلف و انطباق آن با میزان جرایم متوقف کنند. در این راستا، ماده ٩ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز تاکید داشته که ماموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه میکنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد.
هم سوی با رویکرد ذکر شده، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ با صدور رایی، بند ۲ بخشنامه شماره ۲_۷/۹۲ مورخ ۱۷ مهر سال ۱۳۹۲ بازرسی پلیس راهور ناجا که به موجب آن پلیس راهور میتوانست بدون مشاهده تخلف مبادرت به متوقف ساختن خودروهای در حال حرکت کند را ابطال کرد.
ثبت میانگین سرعت خودروها در جادهها/ زودتر برسید، جریمه میشوید [به روز رسانی] – تیر ۱۴۰۰
رئیس پلیس راهور با اشاره به ارزیابی عملکرد سامانه ثبت سرعت متوسط خودروها، گفت:
در سامانه جدید، ثبت سرعت میانگین زمان رسیدن به مقصد ملاک قرار گرفته است و اگر قبل از زمان محاسبه شده به مقصد برسند، توسط این سامانه جریمه خواهند شد. این سامانه هم اکنون در برخی از بزرگراه های مهم کشور نظیر محور تهران – اصفهان به کار گرفته شده است.
از ارسال پیامک و احضار تلفنی تا ثبت شکایت پلاک در انتظار رانندگان پرسرعت [به روز رسانی] – شهریور ۱۴۰۰
سرهنگ مجید رنجبر رییس مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ از رصد ۲۴ ساعته سرعتهای غیر مجاز از طریق دوربینها خبر داد و گفت: با رصد سرعتهای غیر مجاز از طریق دوربینها برای رانندگان دارای سرعتهای بالا پیامک ارسال شده و در صورت تکرار تخلف، ثبت شکایت پلاک خودرو صورت میگیرد.
رییس مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: برابر ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی و تعزیرات ۱۳۷۵ همکاران بنده از طریق دوربینهای نظارتی به صورت ۲۴ ساعته معابر خلوت را که احتمال افزایش سرعتهای غیر مجاز و حتی سرعتهایی با ۵۰ کیلومتر بیش از حد مجاز را داریم تک تک رصد کرده و رانندگان پر خطر و پر سرعت شناسایی میشوند.
سرهنگ رنجبر با بیان اینکه این دسته از رانندگان از طریق ارسال پیامک و تماس تلفنی به این مرکز احضار می شوند، افزود: بنابر دستور مقام قضایی در مرحله اول از این رانندگان تعهدی مبنی بر اخلال در آرامش و نظم عمومی و عدم تکرار گرفته میشود.
وی ادامه داد: اگر این تخلف از سوی راننده دوباره و مجدد تکرار شود برابر کسب تکلیفی که از مقام محترم قضایی داریم به صورت قانونی ثبت شکایت پلاک برای آنها صورت میگیرد، بدین صورت که خودروی ثبت شکایت شده در هر نقطهای از سطح کشور مشاهده شود توقیف خواهد شد.