فناوری اطلاعات

چت جی‌پی‌تی دلیل دردهای مزمن یک کودک را تشخیص داد

کورتنی که ترجیح داد نام‌خانوادگی‌اش را فاش نکند، به شبکه تودی (Today) گفت که پسرش الکس چهار ساله بود که در دوران قرنطینه کوویدــ۱۹ به علائم دردناکی مبتلا شد. کورتنی گفت که پرستار خانواده «به من می‌گفت باید هر روز به او داروی مسکن موترین بدهم وگرنه دچار دردهای شدید می‌شود». آن مسکن‌ها به کاهش درد فرزندش کمک کردند اما نشانه‌های نگران‌کننده دیگری پیدا شدند.

الکس شروع کرد به جویدن اشیا و خانواده‌اش گمان کردند دندانش دچار پوسیدگی شده‌اند. دندانپزشکی که او را معاینه کرد مشکلی نیافت. سپس الکس را به یک متخصص اردتودنسی معرفی کرد که او متوجه شد کام الکس بسیار کوچک است. این مسئله موجب بروز اختلال خواب می‌شود و خانواده‌ الکس تصور کردند این ممکن است بخشی از دلیل ناراحتی او باشد.

متخصص ارتودنسی یک اکسپندر (وسیله‌ای برای عریض کردن کام دهان) در کام الکس گذاشت که خیال خانواده او را تا مدتی آسوده کرد. کورتنی گفت:«تا مدت کوتاهی، همه‌چیز خوب پیش رفت. فکر کردیم که تمام شد.»‌

اما حال الکس همچنان بد بود. طولی نکشید که کورتنی متوجه شد پسرش رشد نمی‌کند و آن‌طور که باید راه نمی‌رود. او گفت: «پای راستش را جلو می‌گذاشت و پای چپش را فقط برای همراهی پیش می‌آورد.»‌ سردردهای شدید و خستگی‌اش نیز ادامه داشتند.

خانواده کورتنی برای تشخیص مشکل الکس به سراغ تعداد زیادی از متخصصان از جمله یک متخصص اطفال، یک متخصص مغز و اعصاب، یک متخصص گوش و حلق و بینی و سایرین رفتند. کورتنی گفت با ۱۷ پزشک مشورت کردند اما ناامید شدند و به نتیجه‌ای نرسیدند و هیچ‌یک از آن درمان‌های توصیه‌شده مشکلی را حل نکردند.  

پس از سه سال مراجعه به پزشک، کورتنی برای یافتن جواب به سراغ چت جی‌پی‌تی رفت. این ربات چت ساخت شرکتی به نام اوپن‌ای‌آی است و در سال ۲۰۲۲ برای گفت‌وگو با مردم به صورت مکالمه عرضه شده است.

کورتنی گفت:«من به سراغ خط به خط تمام چیزهایی که در نسخه‌های ام‌آرآی بود رفتم و آن‌ها را به چت جی‌پی‌تی متصل کردم. در مورد اینکه نمی‌تواند چهارزانو بنشیند، یادداشتی نوشتم… برای من این عاملی مهم بود که نشان می‌داد ممکن است مشکلی اساسی وجود داشته باشد.»

 

استفاده از چت جی‌پی‌تی کورتنی را به کشف سندروم تترد کورد رساند که از عوارض اسپینا بیفیدا (بیرون‌زدگی نخاع) است. او به دیدن جراح مغز و اعصاب دیگری رفت و او تایید کرد الکس در نتیجه اسپینا بیفیدا، نقصی مادرزادی که باعث مشکلاتی در رشد نخاع می‌شود، دچار سندروم تتردکورد شده است. این خفیف‌ترین نوع اسپینا بیفیدا است و به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا (CDC)، این وضعیت را گاهی اسپینا بیفیدا «پنهان» می‌نامند و اغلب تا اواخر دوران کودکی تشخیص داده نمی‌شود.

آن‌طور که کورتنی به یاد می‌آورد، پزشکان جدید «رک‌وراست گفتند این اسپینا بیفیدا پنهان است و اینجا همان جایی است که ستون فقرات به هم وصل می‌شود.» کورتنی گفت که پس از آن، «احساسات متناقضی به سراغم آمد: آرامش، تایید و هیجان برای آینده الکس».

اکنون پژوهشگران در حال بررسی تاثیرهای چت جی‌پی‌تی بر پزشکی‌اند. مقاله‌ای که در ماه مه در نشریه مرزها در هوش مصنوعی (Frontiers in Artificial Intelligence) منتشر شد، به مزایا و معایب این فناوری برای پزشکی اشاره کرده است. در این مقاله آمده است: «کاربردهای احتمالی چت جی‌پی‌تی در زمینه پزشکی، گستره‌ای از شناسایی موضوع‌های احتمالی پژوهشی تا کمک به متخصصان در تشخیص بالینی و آزمایشگاهی را در بر می‌گیرد.» اما در ادامه اشاره می‌کند: «باوجود کاربردهای احتمالی آن، استفاده از چت جی‌پی‌تی و سایر ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه نویسندگی پزشکی نگرانی‌های اخلاقی و قانونی نیز ایجاد می‌کند.»

به باور کارشناسان چت جی‌پی‌تی احتمالا برای هدایت مراقبت‌های بهداشتی به افراد خاصی کمک می‌کند، اما هنوز چنین چیزی وجود ندارد. همان‌طور که جسی ام. اهرنفلد، پزشک، کارشناس بهبود سلامت عمومی و رئیس انجمن پزشکی آمریکا (AMA)، در بیانیه‌ای به تودی گفت: «با اینکه محصولات هوش مصنوعی به‌خوبی نشان داده‌اند که به کاهش بار اداری پزشکی کمک می‌کنند و در نهایت ممکن است برای مراقبت مستقیم از بیمار از آن‌ها استفاده شود، اکنون چت جی‌پی‌تی اوپن ای‌آی و سایر محصولات هوش مصنوعی مولد مشکلات شناخته‌شده‌ای دارند و بی‌خطا نیستند.»

او توضیح داد که هوش مصنوعی اطلاعات جعلی، نادرست یا خطاهایی تولید می‌کند که «به بیمار آسیب می‌زند».

کورتنی به سهم خود گفت که این فناوری به او و خانواده‌اش کمک کرد تا بهترین درمان ممکن را برای پسرش فراهم کند. او به تودی گفت: «هیچ‌کس نیست که شواهد را برایتان کنار هم بگذارد. باید خودتان وکیل کودکان باشید.»

مجله خبری سیلاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا