فناوری اطلاعات

اپل سیاست پرداخت درون برنامه‌ای خود را به نفع برخی توسعه دهندگان تغییر می‌دهد

در حالی که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اپل همچنان معتقد هستند تغییرات جدید اپ استور مشکلی را حل نکرده، به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها قصد دارند دست به تغییر جدیدی بزنند. به موجب تصمیم اپل برخی اپلیکیشن‌ها مانند نتفلیکس و اسپاتیفای در هنگام ثبت نام می‌توانند کاربران را به وب‌سایت خود منتقل کرده و با این روش سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اپل و ۳۰ درصد کارمزد آن را دور بزنند.

اپل در بیانیه مطبوعاتی خود ادعا می‌کند که با این اقدام به تحقیقات کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن پایان می‌دهد و در حال حاضر این تصمیم فقط برای دسته‌ای از اپلیکیشن‌ها مانند نتفلیکس، اسپاتیفای و Hulu ارائه می‌شود.

اپل

کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن نیز در بیانیه مطبوعاتی خود این توافق را تایید کرده و گفته است که اقدام اپل اتهام «نقض قانون ضد انحصار» را از بین می‌برد. این کمیسیون که از سال ۲۰۱۶ تحقیقات خود را درباره اپل شروع کرده تعهد دارد تا سه سال آینده وضعیت سالانه شفافیت اپلیکیشن‌ها را گزارش کند.

در حال حاضر اگر اشتراک نداشته باشد، اپلیکیشن‌های نتفلیکس و اسپاتیفای در iOS کاربردی نخواهند داشت. هر دوی آن‌ها در این شرایط شامل صفحه ورود به سیستم می‌شود و هیچ گزینه‌ای برای پیوند به وب‌سایت در آن‌ها وجود ندارد. از طرفی دیگر اپلیکیشن کیندل آمازون صفحه ایجاد حساب کاربری جدید را داخل اپلیکیشن خود ارائه کرده است اما اجازه خرید را به کاربران نمی‌دهد و برای خرید کتاب یا اقلام دیگر باید به مرورگر گوشی خود مراجعه کنید.

اپل با ادعا جدید خود به توسعه‌دهندگام اپلیکیشن‌های یاد شده اجازه می‌دهد که لینک وب‌سایت خود را به اشتراک بگذارند تا کاربران بتوانند حساب کاربری خود را ایجاد و مدیریت کنند. اپل همچنین عنوان می‌کند که به توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن‌ها کمک خواهد کرد تا از کاربران در هنگام انتقال به وب‌سایت خارجی برای خرید محافظت کند. با این وجود به نظر غول فناوری مستقر در کالیفرنیا دستورالعمل‌های خاصی برای نحوه نمایش این لینک‌ها ارائه خواهد کرد. همچنین هنوز مشخص نیست که توسعه‌دهندگان بتوانند قیمت‌گذاری خود را نیز در این روش اعلام کنند.

در همین رابطه، پارلمان کره جنوبی در این هفته لایحه‌ای تحت عنوان «قانون ضد گوگل» (Anti-Google law) را تصویب کرد که به موجب آن ساختار پرداخت توسعه‌دهندگان به فروشگاه‌های اپلیکیشن گوگل و اپل تغییر می‌کند و غول‌های فناوری باید امکان استفاده از سیستم‌های پرداخت جایگزین را برای آن‌ها فراهم کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا