جامعه

کدام کیف و کفش مناسب دانش آموز است؟/ نحوه استفاده از کوله پشتی

مهیا سادات محمدی، در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما، گفت: کودکان و دانش آموزانی که تحت تأثیر استفاده از کوله پشتی‌های نامناسب با علائمی همچون سردرد، گردن درد، درد شانه و یا حتی بروز میخچه در پا، به درمانگاه‌های اطفال مراجعه می‌کنند، پزشک پس از گرفتن شرح حال، متوجه استفاده نامناسب بچه‌ها از این کوله پشتی ها می‌شود.

وی افزود: والدین با انتخاب کیف و کفش استاندارد برای فرزندانشان، هم از مشکلات گفته شده و هم از مشکلات آینده این افراد که معمولاً با بروز مشکلات عضلانی اسکلتی که شامل انواع کمر دردها است، جلوگیری می‌کنند.

محمدی در پاسخ به این سوال که کیف و کفش مناسب دانش آموزان دارای چه خصوصیاتی است، گفت: کیف یا کوله پشتی مناسب باید سبک باشد و در عین حال توزین مناسب وزنی داشته باشد (کل وزن کیف و محتویات داخل آن باید ۱۰ الی ۲۰ درصد وزن بدن را داشته باشد) و اگر وزن آن بیش از ۲۰ وزن بدن باشد، باید یک سری از وسایل داخل کیف را به گونه‌ای در دست حمل کنند که بر سینه و ستون فقرات خود بچسبانند.

وی افزود: بندهای کوله پشتی‌های شانه‌ای باید پهن و دارای حداقل ۵ سانتی‌متر ضخامت باشد که با وجود اسفنج داخل این بندها از فشار بر شانه‌ها جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هرگز از کوله پشتی‌های دوبندی بر روی یک شانه استفاده نکنید و چیدمان داخل کوله را به گونه‌ای انجام دهید که وسایل سنگین‌تر در قسمت عقب و چسبیده به ستون فقرات و وسایل سبک‌تر را در مقابل آن قرار دهید، هرچه کوله پشتی بیشتر به ساختار ستون فقرات بچسبد، فرد فشار کمتری را متحمل می‌شود.

وی یادآور شد: توجه داشته باشید که در ظاهر کیف، حتماً از شبرنگ استفاده شده باشد تا در زمان نور کم (تاریکی صبح زود و یا نزدیک غروب) از آسیب‌ها و برخوردهای خودروهای سواری و وسایل نقلیه جلوگیری شود. نکته بعدی توجه به عرض و ارتفاع کوله پشتی است، عرض کوله پشتی نباید از عرض شانه دانش آموز بیشتر باشد و همچنین طول آن باید ۵ سانتی‌متر پایین‌تر از عرض شانه و کمی پایین‌تر از کمربند لگنی قرار داشته باشد.

محمدی ادامه داد: اگر موقع استفاده از کوله پشتی، شانه‌ها به سمت جلو و یا عقب انحراف پیدا کند و یا فرد با بالا گرفتن یک شانه، تحمل وزن کوله را امکان پذیر کرد، نشان دهنده آن است که یا کوله پشتی استاندارد نیست و یا محتویات داخل آن بیش از حد لازم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کوله پشتی چرخدار در سنین دبستان انتخاب مناسبی است، گفت: استفاده از کوله پشتی‌های چرخدار برای کودکان دبستانی توصیه نمی‌شود، زیرا اینگونه کیف‌ها معمولاً سنگین است و کودک در برخورد با موانع و پله‌های مدرسه، مجبور به بلند کردن آن می‌شود. مطالعات نشان داده است که ۴۰ تا ۶۵ دانش آموزان در حین تحمل کوله پشتی، از عوارض آن رنج می‌برند، به همین جهت در انتخاب کوله پشتی استاندارد برای کودکان خود، دقت لازم را به کار بگیرید.

محمدی در پاسخ به این سوال که در خرید کفش مناسب برای دانش آموزان چه نکاتی را باید مد نظر داشت، گفت: اندازه کفش را با سایز مناسب پای کودک طوری انتخاب کنید که بلندترین انگشت پا، تا نوک کفش یک سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر کفش خیلی گشاد باشد، عضلات پا دچار انقباضی می‌شود که با درد پشت ساق پای فرد همراه خواهد بود، همچنین اگر کفش تنگ باشد، ممکن است پا دچار میخچه یا دردهای عضلانی شود.

محمدی، بهترین نوع کفش برای دانش آموزان را کفش کتانی استانداردی که دارای بند و یا چسب قابل تنظیم است، دانست و افزود: بهترین زمان برای خرید کفش، عصرها است، زیرا در این هنگام پاها در بزرگ‌ترین سایز خود قرار دارند.

۴۷۲۳۶

مجله خبری سیلاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا