فناوری اطلاعات

چین ساخت کارخانه‌های زغال سنگ در کشورهای در حال توسعه را متوقف می‌کند

رییس جمهور چین «شی جین پینگ» طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد یک گام بزرگ در جهت کنترل انتشار آلاینده‌ها برداشته است. بعد از تاکید مجدد روی تعهدات اقلیمی کشورش، وی اعلام کرد که چین با حمایت از پروژه‌ انرژی‌های تجدید پذیر و به اتمام رساندن کارخانه‌های زغال سنگ کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای برای دیگر کشورها را آغاز می‌کند.

چین در راستای سیاست خارجی خود، پروژه‌های زیربنایی زیادی در کشورهای در حال توسعه را تامین می‌کند و برای مهندسان و شرکت‌های این کشور مزایای زیادی دارد. آن‌ها برای تامین برق اکثر کشورها از منابع ذغال سنگ استفاده می‌کردند. بنابراین کارخانه‌های زغال سنگ زیادی در کشورهای در حال توسعه ساخته شد و سوالات زیادی پیرو مشروعیت انتشار گازهای آلاینده در جهان مطرح شد. چین قبلا اعلام کرده بود که در پایان این دهه اوج انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد و تا سال ۲۰۶۰ به کشوری کربن خنثی بدل می‌شود.

اما تاکنون بانک‌های این کشور به حمایت از توسعه دهندگان کارخانه زغال سنگ ادامه می‌دادند و بعضا شرکت‌های وابسته خودشان چنین کارخانه‌هایی تاسیس می‌کردند. با این حال شی جینگ پینگ در سخنرانی از پیش ضبط شده‌ای در سازمان ملل متحد گفت: «چین حمایت خود از سایر کشورهای در حال توسعه و به دنبال انرژی سبز و کم کربن را افزایش می‌دهد و پروژه جدید ساخت نیروگاه زغال سنگ خارجی را کلید نمی‌زند.»

البته زمان دقیق اجرای آن هنوز مشخص نیست و بزرگترین سوال پیش رو اینست که پروژه‌های موجود تا چه زمانی به کار خود ادامه می‌دهند. چین بسیاری از تجهیزات انرژی خورشیدی و بادی را تولید می‌کند و قطعا این تصمیم روی بازار زغال سنگ و آینده آن تاثیر زیادی می‌گذارد. استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای نسل‌های آینده و کره زمین بسیار حیاتی خواهد بود و زندگی آیندگان در گرو آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا