پژوهش مشترک اسنپ و دانشگاه علوم پزشکی در بررسی اثرگذاری کرونا بر کودکان
تیم «استراتژی و تحقیقات بازار اسنپ» با همکاری«مرکز تحقیقات عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی» طی همکاری مشترک، گزارشی به سازمان جهانی بهداشت (WHO) درباره اثرات ویروس کرونا بر کودکان ارائه دادند. جزئیات این تحقیق که با عنوان «اولین مطالعه جامع سرواپیدمیولوژی و بررسی مولکولی SARS-CoV-2 در کودکان شهر تهران» بهصورت چندمرکزی (multi-central) انجام شده است، همچنان نزد وزارت بهداشت محرمانه است.
چنین مطالعاتی در گروه معدود مطالعات جهانی قرار دارد که به بررسی اثر ویروس کرونا بر کودکان پرداخته است. این پژوهش بینالمللی با همکاری سازمان جهانی بهداشت و موسسه «روبرت کخ آلمان» در ایران انجام شده و به نظر میرسد گامی موثر در راستای شناخت اثر ویروس کرونا بر کودکان و انتقال ویروس به وسیله آنهاست.
وقتی کرونا سراغ کودکان میرود
از ابتدای پاندمی کرونا در جهان، محققین برای درک صحیح اثر این بیماری، عوارض و نحوه سرایت آن در کودکان مطالعات بسیاری انجام دادهاند. تنوع جمعیتی کودکان و افزایش گزارش موارد ابتلای آنها از یک سو، ناشناخته بودن تاثیر این ویروس بر سلامت کودکان و همچنین نقش آنها در انتقال ویروس کووید ۱۹ از سوی دیگر باعث شد تا مراکز مطالعاتی از سراسر جهان برای اجرای پژوهشهای بینالمللی مشترک گام بردارند. از این رو مرکز تحقیقات عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز مطالعهای جامع بر روی کودکان ۱ تا ۱۴ سال شهر تهران را در دستور کار خود قرار داد.
نوع خوشهبندی مناطق مختلف شهری در کلان شهر تهران، شناسایی خانوادههای دارای کودک، دعوت از خانوادهها، فراهم سازی تسهیلات تردد، فراهمسازی بستر مشاوره پزشکی و نمونهگیری با توجه به پروتکلها و محدودیتهای موجود، و در کنار آن درگیری تمام مراکز بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی در جوابدهی به بیماران کرونایی که باعث حذف امکان بهرهبرداری از این مراکز در تحقیق مورد نظر میشد سبب شد تا اجرای مطالعه در این طرح با چالشهای فراوانی مواجه شود.
اسنپ چطور در این طرح پژوهشی مشارکت کرد؟
در پی عدم استقبال اولیهخانوادههای ساکن تهران از این طرح، اسنپ با پوشش جمعیتی مناسب از مناطق مختلف شهری تهران و کارکرد مطمئن آن در جابهجایی بینشهری، مطابق استانداردهای بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مطالعه مشارکت کرد.
تیم استراتژی و تحقیقات بازار اسنپ با طراحی سامانه برخط برای خوشهبندی و اجرای فراخوان، رویکرد جدیدی را در مطالعات سلامتمحور ایجاد کرد. «حسین رستمی»، راهبر استراتژی و تحقیقات بازار اسنپ، در این خصوص گفت: «به واسطه سابقه خوب همکاری اسنپ با وزارت بهداشت در طرح پایش سلامت کاربران راننده اسنپ، پس از شیوع کرونا، در پی تقاضای مرکز تحقیقات عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از پتانسیل اسنپ برای دعوت از خانوادهها مورد ارزیابی و موافقت قرار گرفت.»
به گفته رستمی، به منظور اجرایی شدن این تحقیق سلامتمحور قبل از هر چیز از امنیت فرایند اطمینان حاصل شد، پس از برنامهریزیهای لازم در سه نوبت با ارسال پیام به حدود ۲میلیون نفر از کاربران اسنپ در تهران، از آنها دعوت به مشارکت در این پروژه تحقیقاتی شد. در ادامه داوطلبان پس از اعلام آمادگی به همراه کودک خود با سفر رایگان اسنپی و با حفظ تمامی پروتکلهای بهداشتی به آزمایشگاههای تعیین شده مراجعه کردند. به منظور تشویق شرکتکنندگان، علاوه بر کودک برای والدین آنها نیز امکان انجام تست کامل کرونا از سوی مجریان طرح فراهم شد.
از سویی دیگر او با اشاره به اطمینان کاربران به مجموعهی اسنپ در کنار امنیت و سلامت در کل فرایند، گفت: «اشتیاق افراد مشارکت کننده برای کمک به بررسی علمی کرونا و مشوق های تاثیرگذاری مانند رایگان بودن تست جامع کرونا (مولکولی و سرولوژی) برای والدین و کودکانشان باعث عملی شدن این پژوهش شد.»
کرونا و تیم تحقیقات بازار اسنپ
رستمی درباره جزئیات همکاری اسنپ با وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: «بلافاصله بعد از ورود کرونا به کشور، اسنپ با کمک معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات، پس از اتصال به سامانه وزارت بهداشت، ساختاری برای پایش سلامت کاربران راننده خود ایجاد کرد که هدف آن علاوه بر شناسایی کاربران راننده مبتلا، حمایت از آنها برای گذراندن دوران بیماری بود.»
به گفته او در این طرح رانندگان مبتلا به کرونا با همکاری وزارت بهداشت شناسایی و بهطور موقت غیرفعال شده و اسنپ برای پشت سر گذاشتن دوران درمان به آنها وام بدون کارمزد پرداخت میکند. در همین راستا در سال ۹۹ بیش از ۵ هزار وام حمایتی به رانندههای اسنپ اعطا شد. از همینرو علاوه بر افزایش سلامت سفر مقوله معیشت رانندگان اسنپ هم مورد توجه قرار گرفت.
تیم تحقیقات بازار یا قلب استراتژیک اسنپ
راهبر استراتژی و تحقیقات بازار اسنپ در توضیح مسئولیتهای این تیم ادامه داد: «تمام تصمیمات در اسنپ بر پایهی ارزیابی و تحلیل دادههای جمعآوری شده گرفته میشود. این رویکرد دادهمحور، یکی از عوامل مهم موفقیت اسنپ در توسعه و رشد اقتصاد دیجیتال کشور در سالهای اخیر است. ارسال ۲۵میلیون پرسشنامه از طریق پیامک و همچنین ۵۰۰هزار مصاحبه رو در رو به صورت سالیانه، تنها گوشههایی از تلاش تیم اسنپ برای دریافت بازخورد لحظه به لحظه از مخاطبان و بازتاب دادن آن در روند تصمیمگیریهای خرد و کلان گروه اسنپ است.»
او با تاکید بر اینکه، به طور کلی تیم تحقیقات بازار اسنپ دو وظیفه اساسی پایش و ارزیابی دائمی عملکرد تمام بخشهای اسنپ و یافتن عوامل تاثیرگذار در بازار هدف را برعهده دارد، ادامه داد: «در حقیقت قبل از ورود به هر بازار و یا اخذ تصمیمات استراتژیک، در قدم اول تیم مارکت ریسرچ وارد میدان میشود و با سنجیدن وضعیت بازار و رقبا،درک روشنی از شرایط موجود و احتمالات آینده برای کسب و کار فراهم میکند. گاهی روند جمع آوری اطلاعات برای آغاز یک خدمت جدید و رسیدن به بهترین عملکرد مدت ها طول میکشد.»
به گفته او پژوهش و مطالعات اولیه در راستای راهاندازی سرویس «اسنپدکتر» نیز از دو سال پیش شروع شد. تیم تحقیقات بازار کمک میکند تا شرایط بازار، نیاز مردم و همچنین روشهایی که با استفاده از آنها میتوان در بازار موجود وارد شد شناسایی شود یا حتی در برخی موارد بازاری که وجود ندارد از ابتدا شکل بگیرد. به بیان ساده، نیاز مردم به استفاده از روشهای جدید ، مقرون به صرفه، در دسترس و شفاف است که مشخص میکند در کدام بازار و با چه ترتیب ارائه محصولی باید خدمترسانی انجام شود.