فروش قایدی برای جبران فجایع مدیریتی بود/ استقلال چارهای نداشت؛ هواداران احساساتی نشوند
خبرورزشی –
پیرو انتشار متن خداحافظی مهدی قایدی با هواداران باشگاه استقلال، جمعی از طرفداران این تیم مقابل ساختمان باشگاه به شدت به وضعیت تیم شان و جدایی این ستاره از استقلال اعتراض کردند. مسعود اقبالی مدرس فوتبال آسیا و کارشناس فوتبال در گفتوگو با خبرورزشی، در ارتباط با چرایی فروش مهدی قایدی حرف زد.
چرا مهدی قایدی فروخته شد؟
این موضوع ریشه در مسائل گذشته دارد. برای این که یک باشگاه تراز مالی درستی داشته باشد ابتدا برایش بودجهی مثلاً ۱۰۰ دلاری تعیین میکنند و بعد باشگاه بر اساس همان ۱۰۰ دلار خریدهایش را انجام میدهد و سپس به بحث درآمدزایی فکر میکند و مثلاً ۱۵۰ دلار نیز درآمدزایی میکند که این میان باشگاههای صنعتی و وابسته به کارخانجات بزرگ در فوتبال ما از این نظر چندان مشکلی ندارند. ولی تیمهایی مثل استقلال و پرسپولیس که بودجه شان توسط اسپانسرهای دولتی تامین میشود قطعاً دچار مشکل درآمد زایی میشوند. البته مسائل دیگری هم هست.
چه مسایلی؟
اینکه ما در باشگاههایی مثل استقلال و پرسپولیس آکادمیهای فوتبال برای پرورش فوتبالیست نداریم تا آنها را بزرگ کنیم و بفروشیم، از طرف دیگر حق پخش تلویزیونی هم به این دو تیم تعلق نمیگیرد، که اینها باعث میشود با بحران مالی مواجه شوند. ولی از آن مهمتر مدیران باشگاه استقلال هستند.
چطور؟
متاسفانه مدیران برای خودنمایی اقدام به خریدهای بزرگ با بودجههای آنچنانی میکنند و وقتی از پس آن بر نمیآیند از کار کنار رفته و بدهیهای بزرگی روی دوش باشگاه میگذارند. اینجاست که هوادار تیم استقلال با باشگاه دچار چالش میشود.
بیشتر در این باره توضیح میدهید؟
وقتی باشگاه نمیتواند از پس بدهیهای هنگفت بربیاید مجبور میشود ستارههای تیمش را که خریدار دارند بفروشد تا جبران مافات کند. وقتی مدیران قبلی فجایعی مثل پرونده شفر یا پرونده استراماچونی را برجای میگذارند راهی برای باشگاه نمیماند تا ستارههایش را بفروشد و از این طریق درآمدزایی کند و بدهیهایش را بدهد. طرفداران استقلال هم با دیدن جدایی بازیکنان شاخص تیمشان عصبانی میشوند.
اما این یک رویه عادی در همه باشگاههای حرفهای نیست؟
درست است. همه همین کار را میکنند. همین تازگی دیدیم وقتی قرارداد مسی با بارسلونا تمام شد و دوباره خواست با رقمیبالاتر از سقف بارسا در این تیم بماند باشگاه بارسلونا این موضوع را نپذیرفته و بالاتر از سقف نرفت. این تبادلات و انتقالات در مارکتینگ فوتبال هر روزه اتفاق میافتد و حالا هم استقلال خواسته از این طریق برای خودش درآمدزایی کند.