اقتصاد

رییس کل بانک مرکزی باید شجاعت اظهار نظر درباره اف‌ای‌تی‌اف را داشته باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدکمال سیدعلی، کارشناس اقتصادی در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی چه می‌گویند؟ تاکید کرد: من تصور می‌کنم آقای رییسی با محدودیت‌های بسیاری در انتخاب تیم خود مواجه بودند و اتفاقا تغییرات مکرر و دقیقه نودی نیز موید این نکته است. وی اضافه کرد: من اطلاعات چندانی از گزینه‌های معرفی شده برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه ندارم اما درباره بانک مرکزی و وزارت صمت، اهمیت بسیار بالاست.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت در این وضعیت بسیار تعیین کننده است، گفت: فردی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، بی‌تردید تعیین کننده آینده وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه نیز خواهد بود.

وی گفت: فردی باید در این جنگ اقتصادی در راس بانک مرکزی قرار گیرد که اول شیخوخیت کافی را داشته باشد و از سوی دیگر بتواند مقامات حاضر در کابینه را راضی کند که تصمیمات درست بگیرند.

وی در توضیح این مطلب افزود: بانک مرکزی نبض زندگی مردم را در اختیار دارد، وی باید بداند که تاثیر تورمی، افزایش نقدینگی و … هر مصوبه‌ای چیست؟ بارها قبل از این شاهد بودیم که رییس کل بانک مرکزی موردی را پذیرفته است اما بلافاصله بعد از ارجاع موضوع به بدنه کارشناسی مورد مخالفت قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل ارزی به انبوه بخشنامه های صادره ارزی متناقض در حوزه ارز اشاره کرد و گفت: می‌بینید احاطه رییس کل بانک مرکزی باید بسیار بالا باشد.

وی با اشاره به اینکه مصارف ارزی در سه بخش خلاصه می شود، گفت: واردات، واردات غیر قانونی یا قاچاق و سفته بازی سه حوزه مصارف ارزی در کشور هستند. در کنار این ها ماجرای خروج سرمایه بسیار بسیار جدی است. رییس کل بانک مرکزی باید قادر باشد که برنامه های خود را با نیروی انتظامی و قوه قضاییه تطبیق دهد تا مانع از خروح سرمایه و عامل تامین مصارف ارزی مجاز شوند.

او به مساله اف‌ای‌تی‌اف اشاره کرد و گفت: غیر از این‌ها باید این مقام شجاعت لازم و کافی را برای اظهار نظر در خصوص اف‌ای‌تی‌اف داشته باشد. موضوع این است که کل درامد ارزی سیستم بانکی ما که سه تا چهار میلیارد دلار است به صرافی‌ها اختصای یافته است و این فشاری بسیار بالا برای بخش بین‌الملل بانک‌هاست. در ضمن حرف وی در خصوص سیاست فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی هم باید مورد قبول باشد.

او تاکید کرد: بودجه کنونی بر مبنای موافقت با برجام بسته شده و در وضعیت کنونی باید سازمان برنامه هر چه سریع‌تر بودجه را اصلاح کند.

۲۲۳۲۲۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا