ریمپ ایسیو چیست؟
ریمپ چیست؟
وقتی تغییراتی در سیستم برق، سوخت، موتور و حتی قوای محرکه خودرو ایجاد می شود این تغییرات باید در ECU خودرو نیز ثبت شود تا این واحد بتواند با تغییرات اعمال شده فرمان های جدید را ارسال کند و در این حالت خودرو به اصطلاح تقویت و ریمپ می شود و سرعت و شتاب بالاتری خواهد داشت.
باید گفت ریمپ ایسیو جایگزین نرم افزار اصلی ایسیو می گردد. برنامه اصلی خودرو به صورت کلی و بر اساس نیاز مشتری مورد بازنگری قرار می گیرد و در ریمپ ایسیو نرم افزار ایسیو برای دستیابی به حداکثر راندمان تغییر پیدا می کند. این کار به عنوان ریمپ ایسیو شناخته می شود زیرا که ریمپ ایسیو موتور خودرو را کنترل می کند و ریمپ پارامتر های اصلاح شده ایسیو می باشد که مورد بازنگری قرار گرفته است.
ریمپ چه تاثیری بر روی خودرو دارد؟
بسیاری از افراد این سوال در ذهن شان پیش می آید که چطور می توان با تغییر ریمپ موتور و ریمپ ایسیو هم توان خروجی بیشتری از موتور گرفت و هم مصرف سوخت را کاهش داد. نکته قابل توجه این است که تمامی پارامترهای عملکردی ایسیو در جدول های جداگانه ای وجود دارد که می توان این پارامترها را جداگانه تغییر داد. بطور مثال زمانیکه شما نیاز به شتاب گیری دارید معمولا دریچه گاز به طور کامل باز می گردد و دور موتور بالا است. بنابراین در ریمپ میتوان پارامترهای سوخت و جرقه را فقط در دورهای بالا و زمان شتابگیری تغییر داد و در ناحیه دور آرام و حالت کروز تغییری درسوخت وافزایش پارامترها نخواهد داشت.
پارامتر های قابل تغییر توسط ریمپ خودرو
• تغییر پارامتر های سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی
به کمک تنظیم مجدد یا ریمپ سیستم سوخت و جرقه می توان میزان مصرف سوخت وقدرت پیشرانه را در این قسمت ارتقا بخشید.
• تغییر پارامتر های مرتبط با سامانه زمانبندی متغییر سوپاپ ها
در این بهش نیز می توان برحسب نیاز جداول گشتاور و توان را مورد بازنگری قرار داد.
• تغییر پارامتر های سامانه منیفولد هوای ورودی
در این بخش می توان جریان گردابی هوا را در دور های متفاوت موتور بازنگری قرار داد.
• تغییر پارامتر های سیستم توربو شارژ
در این بخش می توان پارامتر جداول توربو شارژ را تغییر داده و موجب افزایش بوست توربو در محدوده ایمن شد. در نتیجه راندمان مجموعه توربوشارژ افزایش یافته و لگ توربو کاهش می یابد که باعث زود تر وارد شدن توربوشارژ به مدار می شود.
کار هایی که سنسور با کمک ایسیو انجام می دهد :
- • هنگامی که از خودرو استفاده می کنید و کولر آن را می زنید، دما آب به حد نرمال می رسد و باعث غیر فعال شدن سیستم تهویه مطبوع هوا می شود و باعث خنک شدن موتور ماشین می شود. سنسور یه کار دیگر برای ماشین نیز انجام می دهد که آن این است که دور دوم فن را فعال می کند که با گذشت دمای آب آن نرمال می شود و در دور دوم باز فعالت دارد که فعالیت آن از سری اول بیشتر و بهتر می باشد.
- • سری جدید خودرو های تولید شده این گونه می باشد که ای سی یو باعث تنظیم آن شد و در دور دوم زمان سرد بودن کم می شود و دور موتور را پایین می آورد.
- • اکثر این سنسور ها ۳ پایه هستند که ۲ پایه آن برای دمای آب ارسال می شود و ECU را به کیلومتر تبدیل می کند.
- • در اکثر خودرو ها یونیت فن آن ها جدا بوده و از چند سنسور و با دما های مختلف کار شده است.
- • خودروهایی که کاربراتوری هستند، و سنسور آن مثل سویچ می باشد که عملکرد آن با ترموستات فرقی ندارد و وقتی فن به حد دما می رسد، فن آن روشن باقی می ماند.
- • در خودرو های تازه تولید شده و قدیمی از سنسوری به نام رادیاتور استفاده می شود که به سنسور ها کمک می کند و باعث خنک شدن موتور می شود.
- • خودرو هایی امروزی، وقتی سنسور با ای سی یو قطع شود، فرمان روشن می شود و نمی گذارد به شما و ماشین شما آسیب رسیده شود.
نکته : در خودروهایی که تازه تولید شده اند، سنسور آن رادیاتور نام دارد و دیگر به آن سنسور نمی گویند فقط در بعضی از مواقع گفته می شود.
آیا با ریمپ گارانتی خودرو باطل می شود؟
خیر، ریمپ علائم بیرونی ندارد که بتوان فهمید و آن را همچون بهانه ای مثل نصب دزدگیر غیراستاندارد، موجب ابطال گارانتی خودرو دانست. اما پیشنهاد می کنیم در حین مراجعه به نمایندگی از بیان آن خودداری کنید تا آنها بهانه ای برای اینکار نداشته باشند. جالب است بدانید از طریق دیاگ هم قابل تشخیص نخواهد بود.
دلیل انجام نشدنریمپایسیو توسط شرکت های خودرو سازی چیست؟
با اینکه ریمپ ایسیو عملکرد خودرو را تا میزان زیادی افزایش می دهد، معمولاً کمپانی های خودرو سازی از آن استفاده نمی کنند. دلیل می تواند این باشد که ریمپ کردن برای کلیه خودروها که در مناطق آب و هوایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد به صورت انبوه امکان پذیر نیست.
شرایطی که برای تولید انبوه در نظر گرفته می شود، معمولاً سخت ترین شرایط می باشد.
مثلاً با برنامه ای که روی ECU خودرو قرار دارد، حتی سوخت بی کیفیت به موتور آسیب نمی زند. همچنین ایسیو خودرو جوری برنامه ریزی می شود که جرقه زنی در دمای ۵۰ درجه و منفی ۲۰ درجه بدون ناک اتفاق بیفتد.
دکتر ریمپ تمامی برنامه مربوط به ریمپ با ۲ سال گارانتی در خدمت مشتریان قرار میدهد.
هدف ما در این مقاله بیان اطلاعات درست به مخاطب و افرادی که قصد ریمپ دارند است تا کاملا مخاطب را آگاه کرده باشیم تا بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. به یاد داشته باشید به علت فراوانی مراکز ریمپ که با گذراندن دوره های کوتاه ریمپ ایسیو بدون هیچ علمی مشغول به ریمپ کردن شده اند. حال با دکتر ریمپ میتوانید به درستی از مزایای ریمپ و معایب ریمپ بیشتر آشنا شوید.
شما می توانید همواره در هر ساعت از شبانه روز با این شماره از دکتر ریمپ ۰۹۳۵۱۱۹۸۵۵۷ تماس گرفته و از سوالات خود را از ما بپرسید.
۲۱۲۱