بین الملل

بولتون: وضعیت فعلی از سایگون بدتر است/ تبعات خروج از افغانستان آمریکا را درگیر خواهد کرد

منابع خبری، شامگاه پنجشنبه، از وقوع دو انفجار تروریستی در فرودگاه کابل خبر دادند؛‌ انفجارهایی که تا این لحظه ۱۰۳ کشته بر جای گذاشته است که از این تعداد، ۱۳ نفر نظامی آمریکا بودند.

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا با اشاره به انفجارهای شامگاه پنجشنبه در کابل، در این خصوص گفت که آنچه در فرودگاه بین‌المللی «حامد کرزای»، روز پنجشنبه، روی داد، فاجعه بزرگی است زیرا افرادی که هدف قرار گرفتند سربازان آمریکا و شهروندان افغانستان بودند.

جان بولتون در بخش دیگری از اظهاراتش اضافه کرد که تمام جهان «از تبعات راهبردی این اشتباه آمریکا رنج خواهند برد. وی ادامه داد که دولت آمریکا «مرتکب خطای خروج ناموفق شده است و این مسئله دولت رئیس‌جمهور "دونالد ترامپ" و "جو بایدن" در تنگنا قرار خواهد داد زیرا این گام منجر به کشته شدن آمریکایی‌ها شد؛ آن هم بیش از آمارهایی که در دهه گذشته به ثبت رسیده بود».

بولتون همچنین تأکید کرد که وضعیتی که آمریکا امروز در آن به سر می‌برد، بدتر از تجربه خروج از «سایگون» است و «شهروندان آمریکا بهای این اشتباه راهبردی را خواهند پرداخت».

وی در ادامه اظهاراتش مدعی شد که فرماندهی نظامی و رهبری سیاسی آمریکا به دو هدف راهبردی در افغانستان دست پیدا کرد که این دو هدف سرنگون کردن نظام طالبان و بیرون راندن آن از کابل و همچنین بیرون کردن سازمان القاعده از خاک افغانستان بود. در عین حال، هدف دوم مانع شدن از این بود که افغانستان نقطه آغاز حملات تروریستی علیه آمریکا و منافع راهبردی آن در جهان شود.

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا بار دیگر تأکید کرد که خروج آمریکا و غرب از افغانستان یک خطای راهبردی است که تبعات آن آمریکا را درگیر خود خواهد کرد. وی همچنین بیان کرد که دور از ذهن نیست القاعده و داعش برای انجام فعالیت‌های نظامی علیه آمریکا و کشورهای غربی به افغانستان بازگردند.

جان بولتون توضیح داد: «آمریکا طی دو دهه گذشته اشتباه‌های بسیاری در افغانستان مرتکب شده است؛ اما اشتباه بزرگ، همان چیزی بود که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و بایدن با این خروج ناموفق مرتکب آن شدند».

بولتون مدعی شد که با این حال، «نمی‌توانیم از شکست آمریکا در افغانستان سخن بگوییم؛ اما می‌توان از اشتباه بزرگی که پیامدهای راهبردی بزرگی دارد، سخن به میان آوریم».

او در ادامه به آینده سازمان‌های تروریستی و نقش آمریکا در مواجهه با این گروه‌ها پرداخت و بیان کرد که بسیار سخت است که آمریکا مانع بازگشت تروریست‌ها به افغانستان و شکل‌گیری مجدد آن‌ها شود؛ با این حال وی ادعا کرد، اگر چنین چیزی رخ دهد و این گروه‌ها بازگردند، آمریکا در آن صورت ملزم خواهد بود که سخن پایانی خود را بزند و به کلی تمام سازمان‌های تروریستی را ریشه‌کن کند.

مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا در پایان این مصاحبه گفت که خروج ناموفق آمریکا از افغانستان بر آینده و شکل ائتلاف‌های بین‌المللی موجود در منطقه و جهان تأثیر خواهد گذاشت و «رقبای آمریکا از این خروج استفاده خواهند کرد. خروج نیروهای آمریکا و نیروهای ائتلاف ناتو یک خلأ در تحالف‌های راهبردی آسیای مرکزی ایجاد خواهد کرد و این رقبا خواهند بود که این خلأ را پر خواهند کرد».

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا