بین الملل

رسانه عربی: اسرائیل می‌داند ایران به برجام برنمی‌گردد/ تجهیز ایران به اس۴۰۰ خواب را از چشمان اسرائیل می‌گیرد

در ادامه این مطلب آمده است: سفیر روسیه در ایران در گفتگو با یک روزنامه ایرانی گفت که کشورش قصد دارد اس ۴۰۰ را به تهران بفروشد، این در حالی است که گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اسرائیل به دنبال آماده سازی برای هدف گرفتن تاسیسات هسته‌ای ایران است. سفیر روسیه گفت: ما از تهدیدات آمریکا نمی‌ترسیم و به تعهداتمان وفاداریم.

در این میان، ارتش اسرائیل در حالی که از عدم بازگشت ایران به توافق هسته‌ای تقریبا اطمینان دارد، در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود در زمینه اماده سازی برای حملات نظامی به تاسیسات هسته‌ای تهران را افزایش داده است. منابع اسرائیلی افشا کردند که سلاح هوایی آن، سال اینده آموزش برای ضربه زدن به برنامه‌های هسته‌ای ایران را شروع می‌کنند. این منابع خاطر نشان کردند که نیروی هوایی اسرائیل به دنبال تاکتیک‌های جدیدی است تا بتواند تاسیسات هسته‌ای ایران در زیر زمین را هدف گرفته و همزمان برای پاسخ ایران هم آماده باشد.

به گزارش منابع اسرائیلی، برخی جوانب برنامه نیروی هوایی تل آویو می‌تواند در یک دوره زمانی کوتاه آماده شود، در حالی که عملی شدن بعضی جوانب دیگر آن، احتمالا بیش از یک سال به طول می‌انجامد.

اما نگرانی‌های اسرائیل و آمریکا در مورد احتمال مجهز شدن ایران به اس ۴۰۰ منحصر به توانایی این سامانه برای حمایت از برنامه‌های هسته‌ای ایران و حریم هوایی این کشور نمی‌شود، بلکه سوالاتی وجود دارد مبنی بر اینکه این سامانه می‌تواند تهدید بزرگی برای آزادی جنگنده‌های اسرائیلی در هدف گرفتن نیروهای وابسته به ایران در عراق، سوریه و لبنان باشد.

قدرت هوایی فعلی ایران چه اندازه است؟

سامانه‌های دفاعی ایران از نیمه دهه اول هزاره سوم پیشرفت زیادی داشتند، در آن زمان، سامانه‌های دفاع هوایی ایران از قدرت لازم برای رصد یا رهگیری جنگنده‌های دشمن برخوردار نبودند و گهگاه اتفاق می‌افتاد که جنگنده‌های آمریکایی برای ساعت‌ها در حریم هوایی ایران بودند، بدون اینکه سامانه‌های دفاعی توان رصد آن‌ها را داشته باشند. سامانه‌های دفاعی ایران در آن زمان، موشک‌های قدیمی MIM-۲۳ ساخت آمریکا بودند که در دهه هفتاد [میلادی] در زمان حکومت شاه خریداری شدند. اما در ادامه، ایران موشک‌های دفاعی S-۳۰۰PMU-۲ را از روسیه خریداری کرد. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۴ تهران از سامانه (۳ خرداد) رونمایی کرد که به نظر می‌رسد این سامانه می‌تواند به موشک‌هایی برای هدف گرفتن جنگنده‌های دشمن نیز مجهز شود.

ایران حتی در تلاش است تا اس ۴۰۰ را شبیه سازی کند و در سال ۲۰۱۹ از سامانه (پاور.۳۷۳) رونمایی کرد که به اس ۳۰۰ روسیه و موشک‌های پاتریوت آمریکا شباهت دارد و بنابر ادعای ایران این سامانه می‌تواند تا ۳۰۰ هدف را از فاصله بیش از ۱۸۰ مایلی رصد و رهگیری کند.

اما مجهز شدن ایران به اس ۴۰۰ به چه معناست؟

پاسخ این سوال به میزان توسعه سامانه دفاعی روسیه بستگی دارد، چرا که نسل جدید اس ۴۰۰ از امکانات بالایی برخوردار است و به ادعای رسانه‌های روسی می‌تواند جنگنده‌های نسل پنجم و بمب افکن‌های بی-۲ را نیز نابود کند.

وقتی صحبت از سامانه‌های دفاعی روسی می‌شود که در اختیار ایران قرار می‌گیرد، ادعا در مورد اینکه جنگنده‌های قدرتمند در برابر این سامانه‌ها کاری از پیش نمی‌برند، تا حدی مشکوک است. در حالی که سامانه‌های اس ۴۰۰ و اس ۵۰۰ می‌توانند سناریوهای متفاوتی را مطرح کنند، صحت ادعای مذکور در مورد سامانه‌هایی که ایران از آن‌ها برخودار شود، نیاز به تحقیق بیشتر دارد.

آیا نیروهای نیابتی ایران هم حمایت می‌شوند؟

دولت ترامپ پیش از این تاکید کرده بود که سلاح‌های ایران احتمالا عراق، یمن، لبنان و دیگر مناطق را هم پر می‌کند و تهران نیروهای نیابتی خود را با سلاح‌هایی که در اختیار دارد، مسلح می‌نماید. با وجود سامانه‌های اس ۴۰۰ در منطقه، احتمال تهدید بیشتر برای جنگنده‌های اسرائیلی در جریان حمله به اهداف وابسته به ایران در سوریه، عراق و لبنان هم افزایش می‌یابد، علاوه بر اینکه ممکن است به این شکل گروه‌های شبه نظامی مخالف ایالات متحده و اسرائیل هم قدرت بگیرند.

به احتمال زیاد، خطر واقعی سامانه‌های اس ۴۰۰ برای جنگنده‌های اسرائیلی و آمریکایی، از این جهت است که رادارهای این سامانه‌ها توان شناسایی سریع اهداف دشمن را دارند و به آن‌ها فرصت فرار و عکس العمل را نمی‌دهند.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا