جامعه

موافقان و مخالفان عین‌الهی چه گفتند؟/ وعده پایان واکسیناسیون کرونا در بهمن

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با توجه به مذاکراتی که در مجلس درباره گزینه تصدی وزارت بهداشت انجام شد به نظر می رسد نمایندگان مخالف او به عملکرد وزارت بهداشت ظرف سالیان گذشته انتقاداتی دارند که معتقدند گزینه پیشنهادی قادر به رفع این مشکلات نیست و از سوی دیگر نمایندگان موافق او معتقدند عین الهی توان حل مشکلات را دارد و گذشته خوبی دارد.

عین الهی متخصص جراحی چشم پزشکی و معاون سابق وزارت بهداشت بوده است. او همچنین در جنگ تحمیلی به عنوان رییس بهداری سپاه پاسداران خدمت می کرده است.

او به عنوان برنامه پیشنهادی تصدی وزارت بهداشت، جزوه ای ۱۱۷ صفحه ای را تقدیم مجلس کرده که در بین طرحهای پیشنهادی وزرای سیزدهم، رکوردار است و البته به گفته یکی از منتقدان او، این جزوه بیشتر با طرحهای گرافیکی و عکس پُر شده است.

کمیسیون بهداشت با وزیر پیشنهادی بهداشت موافق است

در ابتدای بررسی عملکرد عین الهی زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهداشت خبر داد.

عباسی: وزیر بهداشت درباره راه رسیدن به وضع مطلوب توضیح دهد

علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی به عنوانمخالف وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت وضع مطلوب و راه رسیدن به آن را تشریح کند.

گودرزی: وزیر پیشنهادی بهداشت در برابر اجرای مطالبات نمایندگان باید تضمین بدهد

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت تاکید کرد: وزیر پیشنهادی بهداشت باید در خصوص اجرای پزشک خانواده، مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، کمبود پزشک و ترویج طب سنتی به نمایندگان تضمین بدهد.

پس از نمایندگان مخالف، دو نماینده موافق به بیان نظرات خود پرداختند.

آریان پور نماینده موافق گفت: امروز در تهران و کلانشهرها بیمارستانهایی داریم که از نظر کیفیت خدمات حرف برای گفتن دارند و توریست درمانی داریم و از کشورهای اروپایی برای درمان به ایران می آیند.

او گفت: برخی مردم اطلاع ندارند و نمی توانند از این بیمارستانها استفاده کنند. در کنار اینها بیمارستانهایی هم در شهرهای کوچک داریم.

موافقان و مخالفان عین‌الهی چه گفتند؟/ وعده پایان واکسیناسیون کرونا در بهمن

آریان پور گفت: بزرگترین چالش امروز کشور ما کرونا است و وزیری باید انتخاب کنیم که باید فردی توانمند باشد. کرونا چالش امنیتی، اجتماعی و اقتصادی است. قدرت مقابله با کرونا نشان دهنده قدرت حاکمیت و سیاست هر کشور است.
این نماینده موافق گفت: چالش دیگر ما کمبودی نیروی انسانی و پزشک است. نبود برنامه برای حفظ و نگهداری نیروی انسانی این مشکل را تشدید می کند. امروز پزشکان انگیزه کار در اورژانس و مناطق محروم را ندارند. پرستاران توسط کشورهای اروپایی و همسایه جذب می شوند.
او گفت: چالش دیگر در سیستم درمانی، افزایش پرداختی از جیب مردم است. زیرمیزی نصیب اندکی از پزشکان می شود ولی کل جامعه پزشکی را هتک حیثیت می کند. وزیری می خواهیم که برای این مشکلات برنامه داشته باشد.
وی گفت: دکتر عین اللهی فردی است که کمیسیون بهداشت و نمایندگان موافق به این نتیجه رسیده ایم که توانایی مدیریت و رفع چالشها را دارد. اگر ۵۰ درصد وزرای معرفی شده سوابق و رشته تحصیلی شان با محل ماموریتشان موافقت دارد، یکی از این وزرا، دکتر عین الهی است.

پس از او محمدعلی محسنی بندپی به عنوان نماینده موافق سخنرانی کرد و گفت: سلامت یکی از مهمترین مولفه های توسعه کشور است که اگر مهمتر از امنیت نباشد کمتر از آن نیست. هیچ پدیده ای در کشور نتوانسته در نیم قرن اخیر روزانه ۵۰۰ قربانی از ما بگیرد. هم اشتغال و هم کسب و کار و حتی شعایر مذهبی مردم را درگیر کند. منطقی است سکان اداره چنین چالشهایی به دست فردی مدیر و مدبر و متعهد سپرده شود.
این رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی گفت: دکتر عین الهی را از سال ۷۴ می شناسم. او با اخلاق، مدیر، مدبر و با توجه به مناطق محروم است. دوستانی دیروز نقد جدی کردند و به آنها می گویم مهمترین حلقه مفقوده نظام سلامت ما نبود نظام ارجاع و پزشک خانواده، نسخه نویسی الکترونیک، پرونده الکترونیک و سطح بندی خدمات است.
او گفت: تا زمانی که بیمار به چند پزشک با هر تخصصی مراجعه می کند وضعیت بهداشت ما همین است. از برنامه آقای دکتر عین الهی توجه به پزشک خانواده است. اگر او فقط به همین برنامه بپردازد هم به کشور، بیماران و نظام سلامت خدمت کرده است.

انتقاد به پارتی بازی در مسایل شخصی وزیر پیشنهادی

یکی از محورهایی که مخالفان وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان روی آن مانور دادند مسایل شخصی او بود.

توسلی نماینده مخالف وزیر گفت: شما دارای مطلب خصوصی در مجتمع قایم و شاغل در بیمارستان خصوصی نگاه هم هستید و همزمان در بخش دولتی هم مشغولید. شما از سهامداران اصلی بیمارستان خصوصی نگاه در خیابان گل نبی هستید.
او افزود: دخترخانم و داماد شما، دکتر رضایی محل خدمتشان در دماوند تعیین شد ولی یک هفته قبل بعد از ۲.۵ سال به تهران منتقل شدند. انشالله رانت و پارتی بازی وجود نداشته ولی چرا همزمان با معرفی شما هر دو این بزرگواران به تهران منتقل شدند؟

وی با اشاره به وضعیت کشتار کرونا در کشور گفت: دیروز ۶۸۴ نفر از مردم به دلیل کرونا ازدنیا رفتند. رای مردم به رئیس جمهور پیامی دارد که العاقل یکفی به الاشاره.
نماینده مخالف گفت: حوزه سلامت مهمترین بخش از زندگی انسان است. دکتر عین الهی انسانی فرهیخته و متخصص در حوزه چشم پزشکی است ولی امروز می خواهد سکاندار این وزارتخانه استراتژیک شود. در برنامه ۱۱۷ صفحه ای او نشانه ای از فکر استراتژیک نیستیم و شاهد کلی گویی هستیم.
او افزود: شاخصهای کمی با زمان بندی مناسب در برنامه او نیست. پزشک خانواده از اسناد بالادستی ما در برنامه های پنجم و ششم توسعه و برنامه ابلاغی مقام معظم رهبری است. پرونده سلامت الکترونیک ۱۰ سال است معطل مانده است. حضور تمام وقت استادان بالینی در بیمارستانها و ورود برخی از آنها به بخش خصوصی لطمات زیادی به اقشار مختلف جامعه وارد کرده است.

توسلی گفت: جایگاه اخلاق در خصوص زیرمیزی و سقط جنین در برنامه شما کجاست؟ برنامه ای که نوشته اید را خود خوانده اید؟ جنابعالی چگونه می خواهید بر اساس داده هایی تصمیم بگیرید که مربوط به ۱۰ سال قبل است؟ در برنامه تان مهمترین علل مرگ ایرانیان را بیماری عروقی عنوان کرده اید که مربوط به ۵ سال قبل است ولی الان کرونا مردم را قتل عام می کند. آمارتان درباره آلزایمر مربوط به ۵ سال قبل است.

این نماینده بیان داشت: بفرمایید دلایل بروز بیماری آلزایمر چیست و برنامه شما برای کنترل آن چیست؟ صدمات جاده ای را با ۳۱ درصد کاهش اعلام کرده اید ولی آمار رسمی کشور چیز دیگری می گوید. شما ۱۲.۵ میلیون ایرانی را مبتلا به اختلال روانی اعلام کرده اید که معنی اش این است که از هر ۴ نفر، یک نفر بیمار روانی است که مربوط به ۱۰ سال قبل است. حتی آمار تزریق واکسن شما مربوط به ۲ ماه قبل است.
توسلی گفت: سخن گفتن از طب سنتی در کشور ما جرم است. حکیمی مانند خیراندیش را ۵۷ بار به دادگاه برده اند. شما درباره مافیای که در کشور وجود دارد و اجازه نمی دهد طب سنتی جان بگیرد هیچ برنامه ای اعلام نکرده اید. در حوزه نیروی انسانی بسیاری از پرستاران و کادر درمان انگیزه و توان لازم برای کار را ندارند. هزاران نفر به صورت قراردادی کار می کنند ولی در برنامه شما مطلبی برای تغییر وضعیت آنها نیست. بهورزان در پایین ترین سطح خدمات بهداشتی نقش تعیین کننده دارند ولی برای آنها هیچ برنامه ای ندارند. در برنامه شما درمان به پیشگیری مقدم است.
او گفت: شما در برنامه خود چیزی درباره کاهش آلودگی هوا نیست. درباره گذشته تان توضیحاتی باید بدهید در سال ۷۴ دوره دکتری علوم آزمایشگاهی را لغو و به کارشناسی تقلیل دادید. علت آن چه بود؟ در برنامه شما چیزی درباره مشکلاتی مانند درباره کمبود دارو و توزیع آن دیده نمی شود.
وی با بیان اینکه شما صدور مجوز تاسیس هر گونه موسسه آموزش پزشکی را از سال ۷۴ تا ۸۳ را متوقف کردید و ظرفیت پذیرش پزشکی را بسیار کاهش دادید، گفت: در انتهای مسئولیت شما ۳۷ دانشکده کمتر از ۲۰۹۰ نفر پذیرش پزشک کردند. در آن سال با وجود ۱۶ دانشکده دندانپزشکی تنها ۴۳۰ دانشجو پذیرش شده اند.

نماینده مخالف دیگری درباره عین الهی بیان کرد: انتخاب وزیر بهداشت و درمان انتخاب حیاتی است و با جان مردم نمی شود با تساهل بیان کرد. ما یک وزیر معمولی برای شرایط عادی نمی خواهیم. وزارت بهداشت هر تصمیمی در ستاد کرونا بگیرد برای کل کشور تصمیم سازی می کند. برخی اختیارات این ستاد فراتر از قانون اساسی است.
مهدی عسکری گفت: در برنامه های وزیر پیشنهادی، تقلید محض از سازمان بهداشت جهانی درباره کنترل کرونا را می بینیم. با تلفاتی که در کارآزمایی دادیم. این عواقب روند موجود است. کمیته علمی ستاد کرونا که از دوستان آقای وزیر است می گوید برای رمدسیور ۵ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم که اثربخشی آن زیر سوال است.
وی توضیح داد: در واکسیناسیون تعارضات و تناقضات بین حرف مسئولان را ببینید. یک روز می گویند واکسن وارد نشود و روز بعد می گویند از هر جا بشود وارد می کنیم.این التهابات را چه کسی جواب می دهد؟ آقای رییسی، وزارت بهداشت، وزارت مردم است نه وزارت پزشکان.

موافقان وزیر: او در واکسیناسیون و لاک داون توانمند است

خلیل بهروزی فرد نماینده موافق او در دفاع از گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت گفت: دکتر عین الهی شخصیتی انقلابی و رزمنده دفاع مقدس و رییس جامعه بسیج پزشکان کشور و دارای صلاحیت علمی و حرفه ای و دارای سوابق درخشان است. او تفکر توسعه ای دارد. بسیاری از دانشکده های پزشکی در دوره ایشان شکل گرفته و جایگاه آموزش بهداشت و درمان را ارتقا می دهد.
او گفت: ۹۱ درصد برنامه های او بر اساس ارزیابی معاونت نظارت مجلس در تطبیق یا همسو با اسناد بالادستی است. تنها ۹ درصد احکام اشاره نشده که نسبت به میانگین ۱۵ درصد وزرای پیشنهادی رقم قابل قبولی است.
بهروزی فرد گفت: اولویت دادن به مسایل سلامت و مقابله با بیماری کوید ۱۹ از محاسن و ضروریات برنامه اوست. متاسفانه مردم عزیزمان به سبب امواج متعدد این ویروس صدمات زیادی دیده اند.
این نماینده موافق توضیح داد: در برنامه او دوشیوه مواجهه لاک دان (تعطیلی سراسری) و واکسیناسیون مورد توجه قرار گرفته است. نقش بیمه ها برای مهار گرانی داروهای خاص در برنامه های او موردتوجه قرار گرفته است.
او بیان داشت: نگاه عادلانه به تجهیزات پزشکی و مدرن سازی آنها و توجه به نیروی انسانی کارامد و حل موضوع تعدد و تنوع نیروهای انسانی شاغل یکی از خواسته های عمومی است.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده موافق دیگری بود که درباره وزیر پیشنهادی گفت: اتفاق خوبی امروز برای دکتر عین الهی می افتد و شما باید پاسخگوی ۸ سال گذشته هم باشید و بحث استیضاح شما مطرح است. همه مواردی که دوستان مخالف گفتند به طرح تحول سلامت برمی گردد. همه اینها را باید جای دیگر باید توجه کنید.
این نماینده افزود: من از یک آدم معصوم دفاع نمی کنم. کسی که ۴۰ سال مدیریت کرده مگر می تواند نقطه ضعف نداشته باشد؟ همه نقطه ضعف داریم ولی آدم بسیجی، جهادی که ۳ سال در خط مقدم بوده و ۷ سال در بحث درمان جانبازان بوده است.
میرمحمدی گفت: آقای دکتر مخبر، بحث کرونا قرار نیست توسط یک وزارتخانه حل شود. این را شک نکنید. کرونا یک بحث جمعی است. این کار همه است. کار دولت و بیرون از آن است. یک آدم پای کار می خواهد همه را همراه کند. این را آقای دکتر عین الهی نشان داده است. بعد از ولفجر مقدماتی ۲۰۰۰ مجروح را به تهران آورده و برده در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری و درمان کرده.
وی گفت: کرونا درمان پذیر نیست مگر اینکه ما لاک داون درست و حسابی داشته باشیم. چه کسی دانشکده های طب سنتی را راه انداخت؟ همین بنده خدا ولی چرا از او می پرسید در ۸ سال گذشته طب سنتی چه شد؟
او توضیح داد: آنچه دکتر پزشکیان می گوید درست است. برنامه توسعه ششم داریم و سند ابلاغی حضرت آقا در حوزه سلامت را شما اجرایی کن. این را بگو انجام می دهم که تعهد هم دادید. جانانه از شما دفاع می کنیم اگر این برنامه ها اجرا نشود. قطعا اگر برنامه ها اجرا نشود مطالبه می کنیم و این خط قرمز ماست.
میبدی گفت: سوابق دهها سال تلاش مجاهدانه شما نشانه تعهد شماست. یک تعهد الان می گیریم علیکم به توانمندی تمام وقت خودت و روسای وزارتخانه. اگر می خواهید تعارض منافع نباشد راهکار این است.
این نماینده موافق ادامه داد: من شهادت می دهم ۲۰ سال با او کار کرده ام. آدمی است که توسعه و حضورش در مناطق محروم برای او بسیار مهم است. این را من متعهد هستم. آقای دکتر سیستان و بلوچستان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد یادت نرود.
او گفت: من شهادت می دهم در زمان ایشان توسعه رشته ها و احداث دانشکده ها انجام شد. باید ظرفیتها افزایش پیدا کند ولی پاشنه آشیل کمبود پزشک توزیع نامناسب است، بومی گزینی است. شما متعهد هستید و این اتفاق شیرین می افتد. او یک آدم میدانی است. مصلحت اندیش و عافیت طلب نیست. اگر همه دولت پای دولت آید و مجلس هم در کرونا پای کار بیاید و حمایت و نظارت کند او موفق خواهد شد.

دفاع وزیر پیشنهادی از عملکرد و برنامه خود

پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، نوبت به دفاع وزیر پیشنهادی از عملکرد و برنامه هایش رسید. دکتر بهرام عین الهی پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا از فرصت ۳۰ دقیقه ای خود برای دریافت رای اعتماد از مجلس استفاده کند.

او گفت: جهاد سلامت در ۴۰ سال ادامه داشت تا در ۲ سال اخیر به حد اعلی خود رسید. اینجانب دشواری بیماری کرونا را با پوست و گوشتم حس کردم. در اسفند ۱۳۹۸ یکی از نخستین پزشکانی بودم که کرونا گرفتم و مرگ را به چشمان خود دیدم. امید به زنده ماندن نداشتم و جز تصویری مبهم از پزشکان و پرستان در آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری که برای زنده ماندنم تلاش می کردند چیزی به خاطر ندارم.
وی گفت: خداوند دستم را گرفت و جانی دوباره به من بخشید تا اجازه ندهم پرچم سفید بر زمین بماند که قبل از این در دست دوست گرامی ام شهید دکتر محمد زارع بود و قبل از آن در بهداری سپاه در دست گرفته بودم. الان اگر شما مصلحت بدانید و خداوند مقرر فرموده باشد خدمتگزاری به اینجانب سپرده شده باشد سر تعظیم فرود می آورد و در راه خدمت به مردم تا پای جان خواهم ایستاد.
عین الهی گفت: وزیر بهداشت وقتی وزیر مردم است که وقتی کنار مردم باشد. شب و روزش و خواب وخوراکش بهبودی بیماران باشد. من یک طبیبم نه صنعتگر و نه تاجر. من دوشادوش مدافعان سلامت هستم. چنانچه مورد اعتماد قرار گیرم نمی توانم درمان مردم را معطل تصمیم و تاخیراین و آن کنیم. دفاع از سلامت مردم نباید معطل شخص یا چیزی گردد. حفظ جان مردم نخستین اولویت دولت است.
وزیر پیشنهادی گفت: سلامت مردم خط قرمز ماست. دفاع از سلامت محور همدلی ایرانیان در دولت مردمی خواهد شد. کادر سلامت سوگند خورده ایم هر که در این سرا درآید درمانش کنیم و از ایمانش نپرسیم. الان ۱۰۰ سال پیش نیست که ایران مقهور قحطی و بیماری شود. ما می توانیم بر این ویروس منحوس غلبه کنیم. کرونا نشان داد سلامت موضوعی تک بعدی نیست و به همه ابعاد زندگی مردم اثر می گذارد.
او گفت: اولین و مهمترین مساله بحث بیماری کروناست. ما برای بیماری کرونا در ۳ بخش برنامه داریم. اول واکسیناسیون است. مهمترین عاملی که می تواند جلوی کرونا را بگیرد واکسیناسیون است. کشورهایی که واکسیناسیون را انجام داده اند مرگ و میرشان کاهش یافته است. بیماری کرونا را ممکن است افراد بگیرند ولی شدت کرونا کم می شود.
وی توضیح داد: جمعیت بالای ۱۸ سال ما ۶۰ میلیون نفر است و باید هر نفر دو دز واکسن بگیرد که ۱۲۰ میلیون دوز نیاز داریم. ۲۵ میلیون دوز واکسن زده ایم و ناچاریم واردات کنیم. هر بخشی بتواند واکسن وارد کند ما استفاده می کنیم. تهیه واکسن اولویت اول ما است. باید چرخه سرمای واکسن حفظ شود و حتما باید ثبت شود. تهیه واکسن با سیاستهای ریاست جمهوری و مسئولان انجام می شود هر چه زودتر واکسن تهیه شود ما موفقتر خواهیم بود.
عین الهی وعده داد: برنامه داریم تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون را تمام کنیم. با ظرفیت تمام دستگاه ها از امکانات همه دستگاه ها استفاده می کنیم. واکسن زدن کار سختی نیست. باید به مردم احترام بگذاریم و واکسیناسیون را انجام دهیم. قرنطینه یا لاک داون را باید انجام دهیم. در دنیا از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد انجام می شود. ما با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود باید لاک داون کنیم. قرنطینه نباید نمایشی باشد این که ۲ هفته تعطیل کنیم ولی میزان مرگ و میر افزایش یابد این لاک داون نیست. اگر قرار است فرد از شهر بیرون نرود نباید بیرون برود. اصناف باید کمک کنند. همه خارج از وزارت بهداشت کمک کنند تا چرخه ویروس را متوقف کنیم.
عین الهی گفت: بحث مدیریت مهمترین مساله در کنترل کروناست. در ستاد کرونا ما حتما باید از نمایندگان مجلس استفاده کنیم و نظرات مردم را دهند. باید بسیاری از اختیارات را به استانها واگذار کنیم تا خودشان تصمیم بگیرند. کمیته علمی از افراد باسواد تشکیل می شود تا درمانهای لازم را انجام دهند.
وی افزود: تولیت سلامت مردم با وزارت بهداشت است ولی ۷۵ درصد از عوامل تاثیرگذار در سلامت خارج از وزارت بهداشت است. این که غذا اشکال دارد یا تصادفات زیاد شود ولی باید تولیت وزارت بهداشت باید به رسمیت شناخته شود.

موافقان و مخالفان عین‌الهی چه گفتند؟/ وعده پایان واکسیناسیون کرونا در بهمن
او با بیان اینکه کاهش سهم هزینه های مردم در نظام سلامت بحث بعدی ما است گفت: متاسفانه علی رغم تکلیف قانونی باید هزینه سلامت به ۲۵ درصد کاهش می یافت ولی سهم مردم الان بالای ۴۰ درصد است. باید با منابع مالی پایدار باید مقدار آن کاهش یابد.

وزیر پیشنهاد با توضیح اینکه بحث پیشگیری و نظام بهداشت بر درمان مقدم است بیان داشت: از نظر هزینه ها هم پیشگیری کاهش دهنده هزینه است. نظام شبکه و خانه های بهداشت را داریم. نظام پزشک خانواده برای ما یکی از مهمترین مسایل است. بیماریهای مزمن غیرواگیر یکی از مشکلات است. چاقی، دیابت، فشار خون، چربی را با اصلاح سبک زندگی و تغذیه باید کاهش دهیم.
دکتر عین الهی در ادامه افزود: نظام ارجاع و پزشکی خانواده به ما تکلیف شده است. چرا موفق نشدیم؟ مقاومت عمده ازارائه دهندگان و گیرندگان سلامت بوده. در همه جای دنیا با کار فرهنگی این مشکل را حل کرده اند. توسعه کمی و کیفی بیمه ها را دنبال می کنیم. باید بیمه پایه درمان همگانی شود. تاکید ما بر بیمه رایگان برای اقشار آسیب پذیر بر اساس ارزیابی تمکن مالی است. بسیاری از پوششهای فعلی مانند دندانپزشکی، بیمه های نوپدید باید افزایش یابد. باید تمام خدمات کرونا در پوشش بیمه قرار گیرد.
وی گفت: باید بیمه های تکمیلی ساماندهی شود. سلامت الکترونیک باید با محوریت پرونده سلامت الکترونیک پیگیری شود. نداشتن پرونده الکترونیک مانند هواپیمایی است که رادار ندارد. ما دو برابر نرم جهانی در نسخه ها دارو می نویسیم چون راهنماهای بالینی را رعایت نمی کنیم و نظارت نداریم.
او ادامه داد: نظام سلامت را نمی توانیم پایش کنیم. بسیاری از انتقادها صحیح است چون آمار نداریم. وقتی می توانیم آمار دقیق داشته باشیم که نظام الکترونیک داشته باشیم. تعارض منافع را نظام الکترونیک از بین می برد. در تامین هزینه سلامت نیاز به منابع مالی پایدار دارد. در هدفمندی یارانه ها باید بخشی به هزینه سلامت داده شود. در قانون مالیات بر ارزش افزوده یک درصد به ما دادند و در قانون برنامه ششم توسعه هم سهمی در نظر گرفته اند. برای بسیاری از کالاهایی که سلامت مردم را به خطر می اندازند می توان سهمی برای وزارت بهداشت در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه نمایندگان و بنده دغدغه برای تعارض منافع پزشکان داریم گفت: تعارض منافع در دو بخش قابل اصلاح است. اول تعارض منافع را با اصلاح ساختار نظام سلامت از بین ببریم. ولی به نظر می رسد مهمترین چیزی که تعارض منافع را از بین می برد نقش مدیران ارشد است. بنده براساس بیانیه گام دوم انقلاب، مدیرانی انقلابی، متخصص، متدین، پاکدست و فاقد هرگونه تعارض منافع را با صرف وقت کافی و روحیه همکاری با مجلس تعیین می کنم. مدیر من باید صحبت نمایندگان را گوش کند و از نصایح آنها استفاده ببرند.
گزینه تصدی وزارت بهداشت با بیان اینکه در بحث غذا، دارو و تجهیزات پزشکی با تکیه بر توان داخلی انجام شود گفت: رهبر انقلاب تاکید بر رفع موانع تولید داشتند. باید به شرکتهای دانش بنیان و فناور میدان داده شود. نظارت بر مواد غذایی و داروها افزایش یابد. در دارو، پوشش بیمه ای مهم است. بعضی از این ارقام دارویی در پوشش نیست ما باید پوشش بیمه را افزایش دهیم.
این جراح چشم پزشک در ادامه سخنانش گفت: بازشناسی، تدوین، توسعه و نهادینه سازی طب سنتی و ایرانی با رویکردی عالمانه باید انجام گیرد. استانداردسازی و روزامد کردن طب سنتی باید انجام گیرد. ما از عزیزان در وزارت جهاد کشاورزی خواهش می کنیم کشت گیاهان دارویی که در مملکت ما غنی است، باید کمک شود تا خودکفایی ایجاد کنیم. تعامل بین طب سنتی و نوین باید انجام شود. طب سنتی را در سال ۸۴ ما به وزارت بهداشت آوردیم. کمیته ای ایجاد کردیم. کارشناسی ارشد و PHD طب سنتی را ایجاد کردیم. ۸ دانشکده طب سنتی را ما ایجاد کردیم اگر بعد از ما توجه نشده، بنده اعتقاد به طب سنتی استاندارد و علمی دارم و انشالله بسیاری از مشکلات ما را حل می کند.
وزیر پیشنهاید وزارت بهداشت گفت: در سیاستهای جمعیتی قسمتی که وزارت بهداشت است را از صمیم قلب انجام می دهیم. افراد نابارور در مراکز درمان ناباروری به صورت رایگان خدمات می دهد. زایمان طبیعی و بهداشت باروری حمایت می شود.
او افزود: توسعه کمی و کیفی آموزش پزشکی جزو برنامه های ما است. به دنبال تربیت نیروی انسانی کارامد، متعد و حرفه ای هستیم. باید به سمت مرجعیت علمی حرکت کنیم. بنده به عنوان رییس انجمن علمی آموزش کشور ۵ کنفرانس گذاشتم و اصول مرجعیت علمی را تدوین کردم. بومی گزینی مهمترین گزینه درباره رفع محرومیت است. می توان عزیزان متخصص را تا مدتی در منطقه محروم به کار بگیریم ولی این مدت محدود است. با بومی گزینی افرادی که در مناطق محروم هستند، مشکل حل می شود. کارنامه من را ببینید من بومی گزینی را در کشور اجرا کردم. پرستار اگر در شهر خود تحصیل کرده و به کار گرفته شود محرومیت زدایی انجام می شود.
عین الهی با بیان اینکه نیازمند عدالت آموزشی هستیم و نداشتن تبعیض مهم است گفت: با توسعه زیرساختهای آموزشی، ظرفیتهای هم بالا می رود. در یک منطقه بسیار محروم دانشگاه ایجاد کردیم و دختران دانش آموز آن منطقه در کشور اول شدند. اسم نمی برم ولی هیچ کس انتظار نداشت. آنها امید برای درس خواندن پیدا کردند.

او در پایان سخنانش گفت: بنده ظرفیت پزشکی را به ۷۵۰۰ نفر رساندم که در دو سال گذشته هیچ افزایشی نداشت. درباره دانشجویان هم توجه خواهد شد. من هیچ کار غیرقانونی نکردم. درباره طرح فرزندم در سال ۹۵ مسئولیتی بنده نداشتم و آنها هر جا خدمت کردند مربوط به بنده نبود.

۴۷۲۳۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا